The use of language in the development of human thought

Main Article Content

Márcia Martins de Oliveira Abreu
Adriana Pastorello Buim Arena

Abstract

The present essy is the result of reflections on the thematic language, woven through interlocutions with some theoristis, among them Bakhtin e Volochínov, Charaudeau, Vygotsky and Wttgenstein. The aim of this study is to find ways to better understand the language and its relation to human development thinking. The study invites the reader to reflect on human experiences with language, explaining inherent aspects suchas dialogic, dialectic, creativity, contextualisation and the bricolage processes that materialize in its use.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Oliveira Abreu, M. M. de, & Arena, A. P. B. (2017). The use of language in the development of human thought. Obutchénie. Revista De Didática E Psicologia Pedagógica, 1(3), 477–490. https://doi.org/10.14393/OBv1n3a2017-2
Section
Dossiê Olhares sobre a linguagem escrita

References

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal.São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BAKHTIN, Mikhail; VOLOCHÍNOV, Valentin. A interação verbal. In: _____.Marxismo e filosofia da linguagem.16. Ed. São Paulo: Hucitec, 2014.

CHARAUDEAU, P. Linguagem e discurso: modos de organização. São Paulo: Contexto, 2014.

VYGOTSKY, L. S.Pensamento e Linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1989.

VIGOTSKI, L. S. Psicologia Pedagógica. São Paulo: Martins, 2001a.

OLIVEIRA, Marta Kohl. Vygotsky: aprendizado e desenvolvimento, um processo sócio‑histórico 4. ed. São Paulo: Scipione, 1997.

WITTGENSTEIN, Ludwig. Investigações Filosóficas. Trad. José Carlos Bruni. In: Os Pensadores, São Paulo, Abril: 1995.