Developmental teaching activity: the Elkonin-Davydov system (1958-2015)

Main Article Content

Roberto Valdés Puentes

Abstract

Developmental didactic activity arises in the former Soviet Union based on assumptions made by Vygotsky on the role of education and teaching in the development of the human psyche. The article deals with, in particular, the Elkonin-Davidov system: a) establish its main evolutionary stages, from the systematization of its genesis and historical process; b) analyzes at the same time, the theoretical and practical contributions that conducted through laboratory research in experimental schools and basic education public. The access to a relatively grid and valuable volume of works in Russian, Ukrainian, English and Spanish, most of it unknown in Brazil have resulted in a text that, although it is still incomplete, is characterized by its unprecedented natureand enlightening.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Puentes, R. V. (2017). Developmental teaching activity: the Elkonin-Davydov system (1958-2015). Obutchénie. Revista De Didática E Psicologia Pedagógica, 1(1), 20–58. https://doi.org/10.14393/OBv1n1a2017-2
Section
DOSSIÊ

References

DAVIDOV, V. V. (Org.). Desenvolvimento da psique no processo de atividade de estudo. Moscou, 1983.

DAVIDOV, V. V. A historia do ensino desenvolvimental (O Sistema D. B. Elkonin-V. V. Davidov). Parte I. Вестник,No1, 1996b. Disponível em: http://www.experiment.lv/rus/biblio/vestnik_1/v1_davidov_iz_istorii.htm.

DAVIDOV, V. V. A história do ensino desenvolvimental (O sistema D. B. Elkonin-V. V. Davidov) Parte 2. ВестникNo3, 1997. Disponível em: http://www.experiment.lv/rus/biblio/vestnik_3.htm.

DAVIDOV, V. V. Análise da estrutura do cálculo como premissa para integração do programa de aritmética. In: ELKONIN, D. B.; DAVIDOV,V. V. (Orgs.).Oprosypsikhologii uchelmoi deyatel’nosti mladshikh shkol’pzikov.Moscou: Edicoes ACP da RSFRS, 1962b.

DAVIDOV, V. V. Experiência da introdução de elementos de álgebra na escola primaria. Sovietskaia Pedagoguika, 1962a, no. 8.

DAVIDOV, V. V. La enseñanza escolar y el desarrollo psíquico. Moscu: Editorial Progreso, 1988.

DAVIDOV, V. V. Premissas históricas da atividade de estudo. In: DAVIDOV, V. V. et. al. O desenvolvimento da psique dos escolares no processo da atividade de estudo. Moscou: Editora Pedagógica, 1983.

DAVIDOV, V. V. Problemas do ensino desenvolvimental na obra de L. S. Vigotski. Вестник, No1, 1996a. Disponível em http://www.experiment.lv/rus/biblio/vestnik_1/v1_davidov_iz_istorii.htm.

DAVIDOV, V. V. Problemas lógicos-psicológicos das matemáticas elementares como matéria de estudo. In: ELKONIN, D. B.; DAVIDOV, V. V. (Orgs.). Возрастныевозможностиусвоениязнаний(младшиеклассышколы). Moscou: Prosveshchenie, 1966.

DAVIDOV, V. V. Problemas psicológicos e filosóficos do ensino desenvolvimental. Instituto de Psicologia Geral e Pedagógica da Academia de Ciências Pedagógicas da União Soviética. Moscou: Educação, 1981. 176p.

DAVIDOV, V. V. Sobre o conceito do ensino desenvolvimental. Sat. artigos. Sib. Instituto de Ensino Desenvolvimental. Tomsk: Peleng, 1995. -142 p. - (Biblioteca de desenvolvimento de formação/sob total de EdDavydov e V. Repkina; no 13...). - Ed. Série listada na p. 144.

Disponível em http://www.experiment.lv/rus/biblio/vestnik_4/v4_nl_repkina.htm, acesso em 17-12-2015.

DAVIDOV, V. V. Tipos de generalización en la enseñanza. La Habana: Editorial Pueblo y Educación, 1982.

DAVIDOV, V. V.; BODANSKI, F. G. Pesquisaspsicológicas da atividade de estudodos alunosdo ensino primário na formação para a matemática. V.V. Davydov, F.G.Bodansky. -Yerevan, Yerevan livro. Publishing House, 1976. - 120.

DAVIDOV, V. V.; LOMPSHERE, J.; MÁRKOVA, A. K. Desenvolvimento da atividade de estudo dos alunos.Moscou, 1982.

DAVYDOV, V. V. Problems of Developmental Teaching. The Experience of Theoretical and Experimental Psychological Research-Excerpts.Revista Soviet Education, v. XXX, n. 8, Aug, 1988.

DAVIDOV, V. V.; REPKIN, V. V. ИЗНАУЧНОЙЛАБОРАТОРИИДетирастут. Авы? Какорганизоватьразвивающееобучениев5-9 классахсреднейшколы. Вестник, No 2, 1997a. Disponível em http://www.experiment.lv/rus/biblio/vestniki.htm, acesso em 20 de novembro de 2015.

DAVIDOV, V. V.; REPKIN, V. V. ОрганизацияразвивающегообучениявV-IX классахсреднейшколы. Рекомендациидляучителеи,̆руководителейшколиоргановуправленияобразованием. Психологическаянаукаиобразование, 1997b, No1.-С. 15-34. Disponível em http://psyjournals.ru/psyedu/1997/n1/Davydov.shtml, acesso em 23/04/2016.

DUSAVITSKI, A. K.Relações interpessoais nos primeiros anos da escola e sua dependência do modo de educação. Questões de Psicologia, 1983, no. 1.

GUSEVA, L.G. L. V. Zankov psychological-pedagogical system of developing education as a conceptual basis of the activity approach in school education. In: O. V. Gnevek. (Org.). Psychological and pedagogical aspects of the research problems of the pre-school and general education. 1ed. Ufa: O. V. Gnevek, 2015, v. , p. 154-171.

ELKONIN, D. B. Sobre elproblema de la periodizacióndel desarrollo psíquico en la infancia. In: SHUARE, Marta (Org.). La psicología evolutiva y pedagógica en la URSS. Antología. Traducción de Marta Shuare. Moscú: Editorial Progreso, 1987, p. 104-124.

HERDEGARD, M. In memory of a great epistemological and educational scientist professor Vasily Vasilyevich Davydov. ВЕСТНИКМАРО, No5(Рига, Педагогическийцентр"Эксперимент", 1998, 104 с. Disponível em http://www.experiment.lv, acesso em 15 de janeiro de 2016.

LAMPERT-SHEPEL, Elina. A atividade de estudo: a psicologia e pedagogia do agir. Ensino em Re-vista, V.21, N.1, jan./jun. 2014, p. 69-75.

LEONTIEV, A. N. Obras psicológicas selecionadas. Moscou, 1983.

LEONTIEV, A. N. Problemas do desenvolvimento da psique. Moscou: Editora da Academia de Ciências Pedagógicas da RSFSR, 1959.

LIBÂNEO, J. C.; FREITAS, R. A. M. da Ma. Vasily Vasilyevich Davydov: a escola e a formação do pensamento teórico-cientifico. In: LONGAREZI, A. M.; PUENTES, R. V. (Orgs.). Ensino desenvolvimental: vida, pensamento e obra dos principais representantes russos. Uberlândia: Edufu, 2015, p. 327-362.

POLUIANOV, Yu. Desenvolvimento mental de estudantes mais pequenos. Moscou, 1990.

PUENTES, R. V. Ensino desenvolvimental: a teoria da atividade de estudo de V. V. Davídov e D. B. Elkonin. In: AMATAL, C. T.; MOURA, J. G. (Orgs.). O saber e as práticas pedagógicas no século XXI: questões em debate. Curitiba: Editora CRV, 2015, p. 167-186.

PUENTES, R. V.; AMORIM, P. A. P.; CARSOSO, C. G. C. V. V. Repkin: vida, pensamento e obra de um dos principais representantes da didática desenvolvimental da atividade. IN: PUENTES, R. V.; LONGAREZI, A. M. (Orgs.). Ensino desenvolvimental: vida, pensamento e obra dos principais representantes russos. Livro III. Uberlândia: Edufu, 2016, p. 1-35.

PUENTES, Roberto Valdés; AMORIM, Paula Alves Prudente; CARDOSO, Cecília Garcia Coelho. V. V. Repkin: vida e obra de um dos principais representantes da didática desenvolvimental da atividade. III Colóquio Internacional de Ensino Desenvolvimental. Uberlândia, Campus Santa Mônica, 2016a.

PUENTES, Roberto Valdés; AMORIM, Paula Alves Prudente; CARDOSO, Cecília Garcia Coelho. Didática desenvolvimental da atividade: contribuições de V. V. Repkin ao sistema Elkonin-Davidov. 3º Congresso Internacional Sobre a Teoria Histórico-Cultural e 15ª Jornada do Núcleo de Ensino de Marília, 09 ao 11 de agosto de 2016b.

PUENTES, Roberto Valdés;AMORIM, Paula Alves Prudente; CARDOSO, Cecília Garcia Coelho. Didática desenvolvimental da atividade: contribuições de V. V. Repkin ao sistema Elkonin-Davidov. Ensino em Re-Vista, v. 24, n. 1, p. 267-286, Jan./Jun. 2017. DOIhttp://dx.doi.org/10.14393/ER-v24n1a2017-12.

REPKIN, V. V. Ensino desenvolvente e atividade de estudo. Ensino Em Re-Vista, v.21, n.1, p.85-99, jan./jun. 2014.

REPKIN, V.V.; REPKINA, N. V. Ensino desenvolvimental: teoria e da prática. Tomsk, 1997.

RUBINSTEIN, S. L. O pensamento e os caminhos de sua pesquisa. Moscou: Editora da Academia de Ciências da URSS, 1958.

RUBINSTEIN, S. L. Fundamentos da psicologia geral. V. II. Moscou: Uchpeddguiz, 1946.

RUBINSTEIN, S. L. Problemas de psicologia geral. Moscou, 1976.

SHUARE, M. La psicología soviética tal como yo la veo. Moscú: Editorial Progreso, 1991.

SILVESTRE ORAMAS, M.; ZILBERSTEIN TORUNCHA, J. Hacia una didáctica desarrolladora. La Habana: Editorial Pueblo y Educación, 2002.

VIGOTSKI, L. S. Desenvolvimento das funções psíquicas superiores. Moscou: Editorial da Academia de Ciências Pedagógicas da RSFSR, 1960.

VIGOTSKI, L. S. Obras completas. Vol. 6. Moscou: Pedagógica, 1984.

VIGOTSKI, L. S. Pesquisas psicológicas escolhidas. Moscou: Editorial da Academia de Ciências Pedagógicas da RSFSR, 1956.

VIGOTSKI, L. S. Psicologia pedagógica. 3ª edição. Moscou, 1996.

VIGOTSKI, L. S. Obras completas. Vol. 2. Moscou: Pedagógica, 1982.

VIGOTSKI, L. S. Obras completas. Vol. 3. Moscou: Pedagógica, 1983.

VORONTSOV, A. B. Discurso durante a conferência científica-prática internacional dedicada ao 40º aniversário do ensino desenvolvimental D. B.Elkonin – V. V. Davydov, dezembro de 1999. EстникNo8, 2000, Disponível emhttp://www.experiment.lv/rus/biblio/vestnik_8/v8_voroncov.htm, acesso em 20 de dezembro de 2015.

VYGOTSKY, L. S. Aprendizagem e desenvolvimento intelectual na idade escolar. In: VYGOTSKY, L. S.; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. 10. ed. São Paulo: Ícone, 2010. p. 103-118.

ZANKOV, L. V. La enseñanza y el desarrollo. Moscú: Editorial Progreso, 1984.

ZAK, A. Z. Desenvolvimento do pensamento teórico em crianças da escola primária. Moscou, 1984.

ZUCKERMAN, G. Longitudinal formative interventions in the Elkonin-Daydov’s context. Helsinki. May, 2014. Disponível em: http://www.helsinki.fi/cradle/documents/Zuckerman_Helsinki_May2014-1.pdf.

ZUCKERMAN, G. O sistema Elkonin-Davidov: contribuição para a organização de conteúdos e métodos de ensino fundamental. Conferência de Abertura. Simpósio Internacional Ensino Desenvolvimental e Didáticas Específicas. Goiânia, 27 de março de 2017.

ДАВЫДОВ, В. В. Видыобобщениявобучении(логико-психологическиепроблемыпостроенияпредметов). М. Педагогика, 1972.

ДАВЫДОВ, В.В. Проблемыразвивающегообучения: Опыттеоретическогоиэкспериментальногопсихологическогоисследования. –М.: Педагогика, 1986. –240 с. –(Трудыд.чл. ичл.-кор. АПНСССР).

ДАВЫДОВ, B. B. ИНТЕРВЬЮ. Diálogos com o Mestre. Entrevista efetuada por Bronislav AlexandrovichZeltserman, na cidade de Jurmala, perto de Riga, capital de Letônia, no dia 17 de agosto de 1996. ВестникNo1/ 1996. Disponível em http://www.experiment.lv/rus/biblio/vestnik_1.htm, acesso em 26/02/2016.

РЕПКИН, B. B.ИЗИСТОРИИИССЛЕДОВАНИЯПРОБЛЕМРАЗВИВАЮЩЕГООБУЧЕНИЯВХАРЬКОВЕ. ВестникNo4, 1998, Disponível em http://www.experiment.lv/rus/biblio/vestnik_4/v4_bibl_repkin2.htm, acesso em 16-12-2015.

ЭЛЬКОНИН, Д. Б. Опытпсихологическогоисследованиявэкспериментальномклассе. Вопросыпсихологии,1960. — No 5.

ЭЛЬКОНИН,Д. Б. Психологическиевопросыформированияучебнойдеятельностивмладшемшкольномвозрасте. Вопросыпсихологииобученияивоспитания. Киев, 1961.

ЭЛЬКОНИН, Д. Б.; ДАВЫДОВ, В. В. (подредакцией) Возрастныевозможностиусвоениязнаний(младшиеклассышколы). Москва: просвещение, 1966.