EDUCATORS' PERCEPTIONS ABOUT GEOGRAPHY TEACHING METHODOLOGIES IN MUNICIPAL SCHOOLS

Authors

  • Vanessa Reis Barboza Universidade Federal do Maranhão - UFMA
  • Ceália Cristine dos Santos Universidade Federal do Maranhão - UFMA

DOI:

https://doi.org/10.14393/REG-v15-2024-78352

Keywords:

School geography, Pedagogical practice, Didactic/technological resources

Abstract

The present study presents an analytical approach to the methodologies used by educators in the teaching of geography. With the intensification of changes and transformations in the educational scope, specifically in the teaching of geography, the predominance of the traditional method is still observed. Thus, the main objective of this study was to analyze the methodologies of teaching Geography in elementary schools in municipal public schools in São Luís Gonzaga do Maranhão. For the development of this study, at first, a bibliographic and documentary survey was carried out (PCN's and BNCC), which was based on the reflections of geographer authors. In the second moment, the field research was carried out, through the application of questionnaires with the teachers and analysis of their monthly plans in municipal schools: E. M. João Sales; E. M. Reunida Herculano Parga and E. M. Luiz Rocha, located in the city center. Faced with the lack of didactic/technological resources in schools, the book stands out as the main and most used resource, however, it is insufficient for the demand of geographic contents. In this sense, the classes have become boring and without dynamics, which has caused the students' lack of interest in the discipline. It is concluded, therefore, the need for reflections that can change the school reality, with the inclusion of new teaching methods, so that it is possible to break with the apathy of teaching and improve the teaching-learning process of geography.

Author Biographies

  • Vanessa Reis Barboza, Universidade Federal do Maranhão - UFMA

    Licenciada em Ciências Humanas com habilitação em Sociologia pela Universidade Federal do Maranhão (UFMA), Centro de Ciências de Bacabal

  • Ceália Cristine dos Santos, Universidade Federal do Maranhão - UFMA

    Doutora em Agroecologia pela Universidade Estadual do Maranhão (UEMA). Professora Adjunta da Universidade Federal do Maranhão (UFMA), Centro de Ciências de Bacabal, Curso de Licenciatura em Ciências Humanas/Sociologia

References

ALBUQUERQUE, Maria Adailza Martins de. Século de prática de ensino de Geografia: permanências e mudanças. In: REGO, Nelson; CASTROGIOVANNI, Antonio Carlos; KAERCHER, Nestor André (Org.s). Geografia: práticas pedagógicas para o ensino médio. Porto Alegre: Artmed, 2007.

BARBOSA, Maria Edivani Silva. A geografia na escola: espaço, tempo e possibilidades. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia, v. 7, n. 12, p. 83, jan./jun. 2016.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília-DF: MEC-SEF, 1998.

CARNEIRO, Sônia Maria Marchiorato. Importância educacional da geografia. Educar em Revista, p. 117-120, 1993.

CAVALCANTI, Lana de Souza. A Geografia e a realidade escolar contemporânea: avanços, caminhos, alternativas. Seminário nacional: currículo em movimento, I. Perspectivas Atuais. Anais... Belo Horizonte, 2009, p. 1-13.

_________. Geografia, escola e construção de conhecimentos. 18º ed. Campinas-SP: Papirus, 2013.

COUTINHO, Joseane Scheila; CIGOLLINI, A. A. Alternativas metodológicas para o ensino da geografia nos anos finais do ensino fundamental. Governo do Paraná, 2014.

MENDES, Marlene P. B. da Silva; SCABELLO, Andréa Lourdes Monteiro. As metodologias de ensino de geografia e os problemas de aprendizagem: a questão da apatia. Revista Form@ re-Parfor/UFPI, v. 3, n. 2, 2015.

DI MAIO, Angelica Carvalho; SETZER, Alberto W. Educação, Geografia e o desafio de novas tecnologias. Revista Portuguesa de Educação, v. 24, n. 2, p. 211-241, 2011.

OLIVA, Jaime Tadeu. Ensino de geografia: um retardo desnecessário. A geografia na sala de aula. 9. ed., 4ª reimpressão. São Paulo: Contexto, 2020.

PONTUSCHKA, Nídia Nacib. A geografia: pesquisa e ensino. 6. ed., I reimpressão. - São Paulo: Contexto, 2013.

PONTUSCHKA, Nídia Nacib; PAGANELLI, Tomoko Iyda; CACETE, Núria Hanglei. Para ensinar e aprender Geografia. 3 ed. São Paulo: Cortez, 2009.

SANTOS, Ana Rocha. Conversa com quem ensina Geografia. In: Geografia: Práticas Pedagógicas para o Ensino Médio. Porto Alegre: Penso, v. 2, p. 60-68, 2011.

SILVA, Paulo Adriano Santos; GOMES, Robertta de Jesus; MENEZES, Sônia de Souza Mendonça. Novas proposições metodológicas para o ensino de geografia: Relatos de experiência no estágio supervisionado. GEOSABERES: Revista de Estudos Geoeducacionais, Fortaleza, v. 4, n. 8, p. 3-13, 2013.

Published

2025-05-30

Issue

Section

Artigos

How to Cite

EDUCATORS’ PERCEPTIONS ABOUT GEOGRAPHY TEACHING METHODOLOGIES IN MUNICIPAL SCHOOLS. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia, v. 15, n. 28, p. 35–54, 2025. DOI: 10.14393/REG-v15-2024-78352. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistadeensinodegeografia/article/view/78352. Acesso em: 7 dec. 2025.