PRODUCTION OF SPACE IN GEOGRAPHY PROGRAMMES OF STUDY: PRELIMINARY DISCUSSIONS

Authors

  • Tiago Santos de Vasconcelos Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro - PUC-RJ. Escola de Ensino Médio do SESC.

DOI:

https://doi.org/10.14393/REG-v9-2018-77503

Keywords:

School Geography, Socio-spatial process, School approach, Urban space

Abstract

The school geography in Brazil is led by some official documents, which point, in particular, the contents to be worked throughout the basic education. That Discipline has passed through lots of transformations and in these contemporary times it lacks, in our view, new theoretical-methodological propositions to deal with the current socio-spatial processes. In this direction, one of the most relevant issues today is the urban space in its multiple problems. This text aims to draw, even in preliminary character, the importance of developing a school approach of the urban space from its production process, to highlight the agents involved, the related issues, with their multiple implications, as well as inexorable human transformations. In this section is spotted the need for a school-based approach that emphasizes the space being commodity to stimulate the understanding of varied socio-spatial processes, such as the spatial segregation, as the real estate speculation, as the gentrification, and as the urban public policies.

Author Biography

  • Tiago Santos de Vasconcelos, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro - PUC-RJ. Escola de Ensino Médio do SESC.

    Doutorando em Geografia pelo Programa de Pós-Graduação em Geografia da Pontifícia Universidade do Rio de Janeiro - PUC-Rio. Professor de Geografia da Escola SESC de Ensino Médio.

References

BARBOSA, Jorge Luis; SILVA, Jaílson Santos. As favelas como territórios de reinvenção da cidade. Cadernos de Desenvolvimento Fluminense, v. 01, p. 01-12, 2013.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais (PCNs). Ciências Humanas. Ensino Médio. Brasília: MEC, 2000.

CARLOS, Ana. Fani. Alessandri. A Condição Espacial. São Paulo: Contexto. 2015.

CARVALHO, Maria Inez. Fim de século: Escola e Geografia. Rio Grande do Sul: Unijuí. 2007.

CASTROGIOVANNI, Antônio Carlos; GOULART, Ligia Beatriz. Uma contribuição à reflexão do ensino de Geografia: A noção de espacialidade e o estudo da natureza. Terra Livre, nº 7. São Paulo. 1990.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Paz e Terra. 2005.

_____________ Pedagogia da Autonomia. São Paulo: Paz e Terra. 2008.

HARVEY, David. 17 Contradições e o Fim do Capitalismo. São Paulo: Boitempo. 2016.

LEFEBVRE, Henri. La presencia y la ausencia. Contribución a la teoria de las representaciones. México: FCE, 1981.

________________. O espaço. In LEFEBVRE, Henri. Espaço e política. Belo Horizonte: UFMG, 2008.

PEREIRA, Raquel Maria Fontes do Amaral. Da geografia que se ensina a gênese da geografia moderna. Santa Catarina: EdUFSC. 1999.

RIO DE JANEIRO. Proposta Curricular: um novo formato. Geografia. Rio de Janeiro: SEEDUC, 2010.

SÃO PAULO. Currículo do Estado de São Paulo: Ciências Humanas e suas tecnologias. São Paulo: SE, 2011.

VESENTINI, José Willian. Geografia crítica e ensino. In: Ariovaldo Umbelino de Oliveira. (Org.). Para onde vai o ensino da Geografia? São Paulo: Contexto, 2012.

YOUNG, Michael. O futuro da educação em uma sociedade do conhecimento: o argumento radical em defesa de um currículo centrado em disciplinas. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, nº 48, vol. 16, set.-dez. 2011.

Published

2018-08-29

Issue

Section

Artigos

How to Cite

PRODUCTION OF SPACE IN GEOGRAPHY PROGRAMMES OF STUDY: PRELIMINARY DISCUSSIONS. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia, v. 9, n. 16, p. 54–69, 2018. DOI: 10.14393/REG-v9-2018-77503. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistadeensinodegeografia/article/view/77503. Acesso em: 6 dec. 2025.