GEOGRAPHICAL AREA AND LANDSCAPE: THE ACADEMY FOR CLASSROOM

Authors

  • Pedro Crist Universidade Estadual de Ponta Grossa
  • Simone Koniski Guimarães Universidade Estadual de Ponta Grossa
  • Susana Aparecida Fagundes de Universidade Estadual de Ponta Grossa

DOI:

https://doi.org/10.14393/REG-v7-2016-78705

Keywords:

Geographic Space, Geography, Textbook, Landscape

Abstract

The scope of this article is to analyze the relationship between the discussions held in the academic field and those proposals for basic education through the textbook. This analysis is carried out from two of the main concepts used to give intelligibility to the phenomena studied by Geography: Geographic Space and Landscape and part of the confrontation between the discussions carried out in the graduate studies and the approaches and conceptions adopted in the textbook of geography of the 6th Year of the Elementary School of the Araribá Project collection (PROJETO ARARIBÁ, 2010). From the analysis carried out, it is observed that, while academic geography is constantly being discussed, school geography - when mediated only by the textbook - aims to present the concepts as basic notions and presuppose the continuity of reflection and the deepening of the discussions In the following series.

Author Biographies

  • Pedro Crist, Universidade Estadual de Ponta Grossa

    Mestrando em Gestão do Território pelo Programa de Pós Graduação em Geografia (PPGG) da Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG). Licenciado em Geografia pela UEPG

  • Simone Koniski Guimarães, Universidade Estadual de Ponta Grossa

    Mestranda em Gestão do Território pelo Programa de Pós Graduação em Geografia (PPGG) da Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG). Licenciada em Geografia pela UEPG. E-mail: simonekoniski@gmail.com

  • Susana Aparecida Fagundes de , Universidade Estadual de Ponta Grossa

    Mestranda em Gestão do Território pelo Programa de Pós Graduação em Geografia (PPGG) da Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG). Licenciada em Geografia pela UEPG.

References

ANDREIS, A. M. Ensino de Geografia: fronteiras e horizontes. Porto Alegre: Compasso Lugar-Cultura: Imprensa Livre, 2012. 216p.

BRASIL. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Guia de livros didáticos: PNLD 2014: geografia: ensino fundamental: anos finais. – Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2013. 144 p.: il. Disponível em: <http://www.fnde.gov.br/programas/livro-didatico/guias-do-pnld/item/4661-guia-pnld-2014>. Acesso em: 03 ago. 2015.

______. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Programa Nacional do Livro Didático - PNLD. PNLD 2014 - Coleções mais distribuídas por componente curricular. Disponível em: <http://www.fnde.gov.br/arquivos/category/125-guias?download=8499:colecoes-mais-distribuidas-por-componente-curricular-ensino-fundamental>. Acesso em: 01 ago. 2015.

CALLAI, H. C. Apresentação. In: CASTROGIOVANNI, A. C. (Org.). Ensino da Geografia: caminhos e encantos. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2007.

CASTELLAR, S., VILHENA, J. Ensino de Geografia. São Paulo: Cengage Learning, 2010.

CAVALCANTI, L. de S. Geografia, escola e construção de conhecimentos. 16. ed. Campinas: Papirus, 2010. (Coleção Magistério: Formação e Trabalho Pedagógico).

ESCOLAR, M. Problemas de legitimação científica na produção geográfica da realidade social. In: ESCOLAR, M. Crítica do discurso geográfico. São Paulo: Hucitec, 1996. p. 09-47.

JOVCHELOVITCH, S. Introdução. 1 Saber, Afeto e Interação. In: JOVCHELOVITCH, S. Os contextos do saber. Representações, comunidade e cultura. Petrópolis: Vozes, 2008. p. 19-77.

MASSEY, D. B. Pelo Espaço: uma nova política da espacialidade. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2008.

MONTEIRO, C. A. de F. Geossistemas: A história de uma procura. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2001.

NOGUÉ, J.; ROMERO, J. Otras geografías, outros tiempos. Nuevas y viejas preguntas, viejas y nuevas respuestas. In: NOGUÉ, J.; ROMERO, J. (Org.). Las otras Geografías. Valencia: Ed. Tirant La Blanch, 2006. p. 15-50.

PARANÁ. Diretrizes curriculares da educação básica de Geografia. Curitiba: SEED, 2008. Disponível em: <http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/diretrizes/dce_geo.pdf>. Acesso em: 10 ago. 2015.

PINA, P. P. G. do N. A relação entre o ensino e o uso do livro didático de Geografia – João Pessoa, 2009. 104 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) - Universidade Federal da Paraíba, Paraíba, 2009. Disponível em: <http://www.geociencias.ufpb.br/posgrad/dissertacoes/paula_priscila.pdf>. Acesso em: 11 ago. 2015.

PROJETO ARARIBÁ: geografia: ensino fundamental / obra coletiva concebida, desenvolvida e produzida pela Editora Moderna; editor executivo: Fernando Carlo Vedovate. 3. ed. São Paulo: Moderna, 2010. (6º ano).

SANTOS, M. Metamorfoses do espaço habitado, fundamentos teórico e metodológico da geografia. São Paulo: Hucitec, 1988. Disponível em: <https://geografiamb2.files.wordpress.com/2009/03/metamorfose_do_espaco_habitado_-__milton_santos.pdf>. Acesso em: 13 ago. 2015.

SILVA, A. C. da. As categorias como fundamentos do conhecimento geográfico. In: SANTOS, M.; SOUZA, M. A. de (Org.). O espaço interdisciplinar. São Paulo: Nobel, 1986. p. 25-37.

SOUZA, M. L. de. Os conceitos fundamentais da pesquisa sócio espacial. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2013. p. 09-62. (Espaço geográfico. Paisagem).

Published

2017-03-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

GEOGRAPHICAL AREA AND LANDSCAPE: THE ACADEMY FOR CLASSROOM. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia, v. 7, n. 13, p. 117–126, 2017. DOI: 10.14393/REG-v7-2016-78705. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistadeensinodegeografia/article/view/78705. Acesso em: 26 dec. 2025.