CHALLENGES OF SUPERVISED TRAINING IN TEACHER FORMATION IN GEOGRAPHY
DOI:
https://doi.org/10.14393/REG-v7-2016-78702Keywords:
Teacher training, Degree in Geography, InternshipAbstract
In this article are presented and discussed some of the results of a monographic research conducted in 2015 with eighteen students of the degree course in Geography at the Federal University of Goiás, and aims to propose reflections about the challenges faced by undergraduates during the Supervised Internship required. The empirical data presented and discussed in this article refer to the activities carried out in the discipline Supervised Training in Geography I, and were collected through observation, document analysis and questionnaire application. The challenges listed and discussed in this article are related, especially, to the weakness of the partnership between schools and university, and the articulation between theoretical training and the professional practice field.
References
FAZENDA, I. C. A.. O papel do estágio nos cursos de formação de professores. In: FAZENDA, I. C. A. et al (Org.) A prática de ensino e o estágio supervisionado. 17º ed. Campinas: Papirus, 2009, p. 53-62.
MACIEL, E. M.. O estágio supervisionado como espaço de construção do saber ensinar. 2012. 107p. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Piauí, Teresina, 2012.
MALHEIROS, B. T.. Metodologia da pesquisa educacional. Rio de Janeiro: LTC, 2011.
PEREIRA, C. M. R. B.. Tão Longe Tão Perto: os entrelaces da universidade com a escola. . In. SILVA, E. I.; PIRES, L. M.. (Orgs.). Desafios da Didática de Geografia. Goiânia: Ed. da PUC Goiás, 2013, p. 125-144.
PIMENTA, S. G.. Estágio na formação de professores: unidade teoria e prática. São Paulo: Cortez, 1997.
_____. Formação de professores: identidade e saberes da docência. In: PIMENTA, S. G. (Org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez, 2002. p. 15-38.
_____. ; LIMA, M. S. L.. Estágio e Docência. São Paulo: Cortez, 2004.
ROSA, C. C.. O estágio na formação do professor de Geografia: a relação universidade e escola básica. 2014. 118 p. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2014.
SOUZA, V. C. Desafios do estágio supervisionado na formação do professor de Geografia. In: ALBUQUERQUE, M. A. M.; FERREIRA, J. A. S. (Org.). Formação, pesquisas e práticas docentes: reformas curriculares em questão. João Pessoa: Mídia, 2013. p. 105-130.
SOUZA NETO, S.; SILVA, V. P.. Prática como componente curricular: questões e reflexões. Revista Diálogo Educação, Curitiba, vol. 14, n. 43, p. 889-909, set./dez. 2014.
UFG - Universidade Federal de Goiás. Resolução CEPEC nº 1072/2011. Projeto Pedagógico do curso de licenciatura em Geografia do Instituto de Estudos Socioambientais. 2011.
VASCONCELLOS, C. S. Planejamento: projeto de ensino-aprendizagem e projeto político pedagógico – elementos metodológicos para elaboração e realização. São Paulo: Libertad Editora, 2002.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os conteúdos publicados na Revista de Ensino de Geografia estão licenciados sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
Isso significa que os autores mantêm os direitos autorais sobre seus trabalhos, permitindo o compartilhamento, adaptação, distribuição e reprodução em qualquer meio ou formato, desde que seja dado o devido crédito à autoria original e à fonte da publicação.
Para mais informações sobre esta licença, acesse: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


