FIELDWORK IN GEOGRAPHY TEACHING IN BASIC EDUCATION: DIFFICULTIES AND CHALLENGES FOR TEACHERS
DOI:
https://doi.org/10.14393/REG-v8-2017-78666Keywords:
Teaching, Geography, FieldworkAbstract
The present work aims to identify how teachers conceive the fieldwork, describe the difficulties and point out the positive aspects of the development of fieldwork from the perspective of the teachers of Geography. The research was conducted in July 2015, based on information provided by Basic Education Geography teachers participating in the Specialization Course in Geography Teaching Methodology at the State University of Amazonas. In order to guarantee the impartiality in obtaining the data, Simple Probabilistic Sampling was performed. The research revealed that teachers understand that fieldwork stimulates autonomy in learning, allowing the student to feel protagonist within the teaching-learning process, helps in the socialization between teacher-student and student-students, making learning More dynamic and pleasurable. However, they have many difficulties in developing, so much so that there is a regularity in the use of this methodology and in the strategy to evaluate the activity developed.
References
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Parâmetros Curriculares Nacionais: História e Geografia. 1.o e 2.o ciclos. Ensino Fundamental. Brasília-DF: Ministério da Educação e Cultura, 2000.
FURLAN, Sueli Ângelo. Técnicas de biogeografia. In: VENTURI, Luís Antônio Bittar. Praticando Geografia: técnicas de campo e laboratório. São Paulo: Oficina de Textos, 2005, p. 99-130.
KIMURA, Shoko. Geografia no ensino básico: questões e propostas. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2014.
LIMA, Vanuzia Brito; ASSIS, Lenilton Francisco de. Mapeando alguns roteiros de trabalho de campo em Sobral-CE: uma contribuição ao Ensino de Geografia. Revista da Casa da Geografia de Sobral, Sobral-CE, v. 6-7, p. 109-121, 2004/2005.
LACOSTE, Yves. A pesquisa e o trabalho de campo: um problema político para os pesquisadores, estudantes e cidadão. Boletim Paulista de Geografia: Trabalho de campo, São Paulo, n. 84, p.77-92, jul. 2006.
NEVES, Karina Fernanda Travagim Viturino. Os trabalhos de campo no ensino de geografia: reflexões sobre a prática docente na educação básica. Ilhéus: Editus, 2010. 139p.
SILVA, Ana Maria Radaelli da. Trabalho de Campo: prática "andante" de fazer Geografia. Geo UERJ, Revista do Departamento de Geografia, Rio de Janeiro-RJ, n. 11, p. 61-73, jan. 2002.
STEFANELLO, Ana Clarissa. Didática e avaliação da aprendizagem no ensino de geografia. 2ª. ed. Curitiba: Ibpex, 2011.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os conteúdos publicados na Revista de Ensino de Geografia estão licenciados sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
Isso significa que os autores mantêm os direitos autorais sobre seus trabalhos, permitindo o compartilhamento, adaptação, distribuição e reprodução em qualquer meio ou formato, desde que seja dado o devido crédito à autoria original e à fonte da publicação.
Para mais informações sobre esta licença, acesse: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


