FIELDWORK IN GEOGRAPHY TEACHING IN BASIC EDUCATION: DIFFICULTIES AND CHALLENGES FOR TEACHERS

Authors

  • Marcela Vieira Pereira Mafra Universidade do Estado do Amazonas
  • Davi Alexandre da Costa Flores Universidade do Estado do Amazonas

DOI:

https://doi.org/10.14393/REG-v8-2017-78666

Keywords:

Teaching, Geography, Fieldwork

Abstract

The present work aims to identify how teachers conceive the fieldwork, describe the difficulties and point out the positive aspects of the development of fieldwork from the perspective of the teachers of Geography. The research was conducted in July 2015, based on information provided by Basic Education Geography teachers participating in the Specialization Course in Geography Teaching Methodology at the State University of Amazonas. In order to guarantee the impartiality in obtaining the data, Simple Probabilistic Sampling was performed. The research revealed that teachers understand that fieldwork stimulates autonomy in learning, allowing the student to feel protagonist within the teaching-learning process, helps in the socialization between teacher-student and student-students, making learning More dynamic and pleasurable. However, they have many difficulties in developing, so much so that there is a regularity in the use of this methodology and in the strategy to evaluate the activity developed.

Author Biographies

  • Marcela Vieira Pereira Mafra, Universidade do Estado do Amazonas

    * Professora Assistente do Curso de Licenciatura em Geografia da Universidade do Estado do Amazonas – Escola Normal Superior

  • Davi Alexandre da Costa Flores, Universidade do Estado do Amazonas

    Licenciado em Geografia pela Universidade do Estado do Amazonas

References

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Parâmetros Curriculares Nacionais: História e Geografia. 1.o e 2.o ciclos. Ensino Fundamental. Brasília-DF: Ministério da Educação e Cultura, 2000.

FURLAN, Sueli Ângelo. Técnicas de biogeografia. In: VENTURI, Luís Antônio Bittar. Praticando Geografia: técnicas de campo e laboratório. São Paulo: Oficina de Textos, 2005, p. 99-130.

KIMURA, Shoko. Geografia no ensino básico: questões e propostas. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2014.

LIMA, Vanuzia Brito; ASSIS, Lenilton Francisco de. Mapeando alguns roteiros de trabalho de campo em Sobral-CE: uma contribuição ao Ensino de Geografia. Revista da Casa da Geografia de Sobral, Sobral-CE, v. 6-7, p. 109-121, 2004/2005.

LACOSTE, Yves. A pesquisa e o trabalho de campo: um problema político para os pesquisadores, estudantes e cidadão. Boletim Paulista de Geografia: Trabalho de campo, São Paulo, n. 84, p.77-92, jul. 2006.

NEVES, Karina Fernanda Travagim Viturino. Os trabalhos de campo no ensino de geografia: reflexões sobre a prática docente na educação básica. Ilhéus: Editus, 2010. 139p.

SILVA, Ana Maria Radaelli da. Trabalho de Campo: prática "andante" de fazer Geografia. Geo UERJ, Revista do Departamento de Geografia, Rio de Janeiro-RJ, n. 11, p. 61-73, jan. 2002.

STEFANELLO, Ana Clarissa. Didática e avaliação da aprendizagem no ensino de geografia. 2ª. ed. Curitiba: Ibpex, 2011.

Published

2018-02-18

Issue

Section

Artigos

How to Cite

FIELDWORK IN GEOGRAPHY TEACHING IN BASIC EDUCATION: DIFFICULTIES AND CHALLENGES FOR TEACHERS. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia, v. 8, n. 15, p. 6–16, 2018. DOI: 10.14393/REG-v8-2017-78666. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistadeensinodegeografia/article/view/78666. Acesso em: 7 dec. 2025.