Global issues in the classroom: the images help to think about the globalization in which we are inserted

Authors

  • Juliano da Costa Machado Timmers Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Nestor André Kaercher Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.14393/REG-v8-2017-78630

Keywords:

Geography teaching, Globalization, Visual education

Abstract

This paper intends to analyze approaches of the teaching of global issues in geography classes of basic school in Brazil considering the use of visual resources. Methodologically it is considered that the teacher and the students daily experiences should be insert in the geography classes. The images in the (and of the) globalization, in this context, bring us to the present and establish links with our forms of representation which may help in the argumentations of their meaning. The authors have called this kind of teaching the contemporary geography, using images and joining contributions from the students of “sensitive globalization”. Around of these proposals, the text also exposes three teaching experiences in a class of the last year of elementary school in a public institution of the city of São Leopoldo/RS. In the first experience, the students expose their thinking about what is globalization, in other moment, the effects of global processes are argued by the analysis of advertising images and finally it is presented an experience on which it is revealed the students’ feelings about the geography from the film “Babel”. In its conclusions, it is possible to identify by the teaching experiences an increase of students’ interest over globalization issues. In the teacher perspective, the work reinforce the relevance to the investigation of the teaching practice, because visual education demands a redefinition of forms of seeing the world and to think it in a dynamic process that shows us  the role that the production of images assumes in the globalized space, influencing manners of perceiving. 

Author Biographies

  • Juliano da Costa Machado Timmers, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

    Mestre em Geografia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS),  professor de Geografia dos anos finais do ensino fundamental da rede municipal de São Leopoldo (RS) e doutorando pela UFRGS na linha de Ensino de Geografia. 

  • Nestor André Kaercher, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

    Doutor em Geografia pela Universidade de São Paulo (USP) e professor da UFRGS atuando com ênfase em Ensino de Geografia e Formação de Professores

References

BABEL. (filme) Direção: Alejandro Gonzalez Iñarritu. Paramout. 2006, 1 DVD (143 min.)

BARBOSA, Ana Mae. A importância da imagem no ensino da arte. In: a imagem no ensino da arte, anos 1980 e novos tempos. 8 ed. São Paulo: Editora Perspectiva, 2010, p. 27-90.

CANCLINI, Nestor García. Lectores, espectadores e internautas. Barcelona: Ed. Gedisa, 2007.

CHERVEL, André. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria e educação, Porto Alegre, n. 2, p. 177-229, 1990.

FERRAZ, Claudio Benito O. Entrevista com Wenceslao Machado de Oliveira Jr. Entre-Lugar, Dourados-MS, ano 4, n. 7, p. 113-122, semestre 2013/1. Disponível em:

<http://ojs.ws.ufgd.edu.br/index.php?journal=entrelugar&page=article&op=view&path%5B%5D=2678&path%5B%5D=1524>. Acessado em julho de 2016.

HARARI, Yuval Noah. Sapiens, uma breve história da humanidade. 3 ed. Porto Alegre-RS: LP&M, 2015.

HERNANDEZ, Fernando. De que hablamos cuando hablamos de cultura visual? Educação e Realidade, 30(2), p. 9-34, Jul/dez-2005.

HOLLMAN, Verónica. Imágenes e imaginário geográfico del mundo em la geografia escolar em Argentina. Anales de Geografia, Argentina, v. 30, n. 1, p. 55-78, 2010.

IBIS Hotel. Disponível em: <http://www.ibis.com/gb/geoloc/selectdisplayzone.jshtml> Acessado em: agosto de 2016.

KAERCHER, Nestor André. Se a geografia é um pastel de vento o gato comeu a geografia crítica. Porto Alegre: Evangraf, 2014.

LIPOVETSKY, G.; SERROY, J. A tela mundo. In: ___. A tela global: mídias culturais e cinema na era hipermoderna. Porto Alegre: Sulina, 2009, p. 255-298.

MASSEY, Doreen. For space. London: Sage publications. 2008.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 2 ed. rev. São Paulo: Cortez, Unesco, 2011.

OLIVEIRA Jr. Wenceslao Machado de. Grafar o espaço, educar os olhos, rumo às Geografias menores. Pro-posições, Campinas-SP, v. 20, n. 3. Set/Dez 2009. Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072009000300002>. Acessado em: agosto de 2016.

______. Lugares Geográficos e(m) Locais Narrativos: Um modo de se Aproximar das Geografias do Cinema. In: MARANDOLA Jr., Eduardo; HOLZER,Werther; OLIVEIRA; Lívia de (Org.s). Qual o espaço do lugar?: Geografia, epistemologia, fenomenologia. São Paulo: Perspectiva, 2014, p. 119-154.

PERRENOUD, Philippe. A escola e a aprendizagem da democracia. Portugal: Edições Asa, 2002.

SANTOS, Milton. A natureza do espaço: técnica e tempo, razão e emoção. 4 ed. São Paulo: Editora da USP, 2012.

Published

2017-08-27

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Global issues in the classroom: the images help to think about the globalization in which we are inserted. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia, v. 8, n. 14, p. 48–66, 2017. DOI: 10.14393/REG-v8-2017-78630. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistadeensinodegeografia/article/view/78630. Acesso em: 7 dec. 2025.