Global issues in the classroom: the images help to think about the globalization in which we are inserted
DOI:
https://doi.org/10.14393/REG-v8-2017-78630Keywords:
Geography teaching, Globalization, Visual educationAbstract
This paper intends to analyze approaches of the teaching of global issues in geography classes of basic school in Brazil considering the use of visual resources. Methodologically it is considered that the teacher and the students daily experiences should be insert in the geography classes. The images in the (and of the) globalization, in this context, bring us to the present and establish links with our forms of representation which may help in the argumentations of their meaning. The authors have called this kind of teaching the contemporary geography, using images and joining contributions from the students of “sensitive globalization”. Around of these proposals, the text also exposes three teaching experiences in a class of the last year of elementary school in a public institution of the city of São Leopoldo/RS. In the first experience, the students expose their thinking about what is globalization, in other moment, the effects of global processes are argued by the analysis of advertising images and finally it is presented an experience on which it is revealed the students’ feelings about the geography from the film “Babel”. In its conclusions, it is possible to identify by the teaching experiences an increase of students’ interest over globalization issues. In the teacher perspective, the work reinforce the relevance to the investigation of the teaching practice, because visual education demands a redefinition of forms of seeing the world and to think it in a dynamic process that shows us the role that the production of images assumes in the globalized space, influencing manners of perceiving.
References
BABEL. (filme) Direção: Alejandro Gonzalez Iñarritu. Paramout. 2006, 1 DVD (143 min.)
BARBOSA, Ana Mae. A importância da imagem no ensino da arte. In: a imagem no ensino da arte, anos 1980 e novos tempos. 8 ed. São Paulo: Editora Perspectiva, 2010, p. 27-90.
CANCLINI, Nestor García. Lectores, espectadores e internautas. Barcelona: Ed. Gedisa, 2007.
CHERVEL, André. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria e educação, Porto Alegre, n. 2, p. 177-229, 1990.
FERRAZ, Claudio Benito O. Entrevista com Wenceslao Machado de Oliveira Jr. Entre-Lugar, Dourados-MS, ano 4, n. 7, p. 113-122, semestre 2013/1. Disponível em:
<http://ojs.ws.ufgd.edu.br/index.php?journal=entrelugar&page=article&op=view&path%5B%5D=2678&path%5B%5D=1524>. Acessado em julho de 2016.
HARARI, Yuval Noah. Sapiens, uma breve história da humanidade. 3 ed. Porto Alegre-RS: LP&M, 2015.
HERNANDEZ, Fernando. De que hablamos cuando hablamos de cultura visual? Educação e Realidade, 30(2), p. 9-34, Jul/dez-2005.
HOLLMAN, Verónica. Imágenes e imaginário geográfico del mundo em la geografia escolar em Argentina. Anales de Geografia, Argentina, v. 30, n. 1, p. 55-78, 2010.
IBIS Hotel. Disponível em: <http://www.ibis.com/gb/geoloc/selectdisplayzone.jshtml> Acessado em: agosto de 2016.
KAERCHER, Nestor André. Se a geografia é um pastel de vento o gato comeu a geografia crítica. Porto Alegre: Evangraf, 2014.
LIPOVETSKY, G.; SERROY, J. A tela mundo. In: ___. A tela global: mídias culturais e cinema na era hipermoderna. Porto Alegre: Sulina, 2009, p. 255-298.
MASSEY, Doreen. For space. London: Sage publications. 2008.
MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 2 ed. rev. São Paulo: Cortez, Unesco, 2011.
OLIVEIRA Jr. Wenceslao Machado de. Grafar o espaço, educar os olhos, rumo às Geografias menores. Pro-posições, Campinas-SP, v. 20, n. 3. Set/Dez 2009. Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072009000300002>. Acessado em: agosto de 2016.
______. Lugares Geográficos e(m) Locais Narrativos: Um modo de se Aproximar das Geografias do Cinema. In: MARANDOLA Jr., Eduardo; HOLZER,Werther; OLIVEIRA; Lívia de (Org.s). Qual o espaço do lugar?: Geografia, epistemologia, fenomenologia. São Paulo: Perspectiva, 2014, p. 119-154.
PERRENOUD, Philippe. A escola e a aprendizagem da democracia. Portugal: Edições Asa, 2002.
SANTOS, Milton. A natureza do espaço: técnica e tempo, razão e emoção. 4 ed. São Paulo: Editora da USP, 2012.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Juliano da Costa Machado Timmers, Nestor André Kaercher

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os conteúdos publicados na Revista de Ensino de Geografia estão licenciados sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
Isso significa que os autores mantêm os direitos autorais sobre seus trabalhos, permitindo o compartilhamento, adaptação, distribuição e reprodução em qualquer meio ou formato, desde que seja dado o devido crédito à autoria original e à fonte da publicação.
Para mais informações sobre esta licença, acesse: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


