THE IMAGETIC-DISCURSIVE CONSTRUCTION ABOUT THE NORTHEAST IN THE TEXTS OF GEOGRAPHY TEXTBOOKS

Authors

  • Filipe Santos Oliveira Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS
  • Célia Regina Batista dos Santos Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS
  • Nacelice Barbosa Freitas Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS

DOI:

https://doi.org/10.14393/REG-v15-2024-78355

Keywords:

Region, Semi-arid, Geography Teaching, Textbook

Abstract

The Northeast result of the imagetic-discursive construction results in the invention of a Region, defined by the dissonant aspects of reality. An attempt was made to explain the process, through the reading and analysis of the texts of geography textbooks, of elementary and secondary education, confirming how each author contributes to endorse the constructed idea and consolidate in the social imaginary the understanding of a space defined by elements derogatory, that is, hunger, misery, poverty, parched landscape, as a result of climatic specificities. Bibliographical research enabled the deepening of conceptual definitions, as well as the selection and reading of textbooks, associated with the survey of data from estimates and demographic censuses by the Brazilian Institute of Geography and Statistics (IBGE). The analysis carried out found that the pedagogical resource, while enabling the production of knowledge in the classroom, can become a dangerous instrument of imagetic-discursive construction and expose stigmas and stereotypes, based on regional content that deviates from reality.

Author Biographies

  • Filipe Santos Oliveira, Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS

    Graduando do curso de licenciatura em Geografia, Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS

  • Célia Regina Batista dos Santos, Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS

    Doutora em Educação, Professora Titular da Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS

  • Nacelice Barbosa Freitas, Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS

    Doutora em Geografia, Professora Adjunto da Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS

References

ADAS, Melhem; ADAS, Sergio. Expedições geográficas. 3. Ed. São Paulo: Moderna, 2018.

ALBUQUERQUE JR, Durval Muniz de. A invenção do Nordeste e outras artes. 4ª Ed. Recife: FJN; Ed. Massangana; São Paulo: Cortez, 2007.

ALVES, Alanna Shirley de Melo. A construção imagética da Região Nordeste. Monografia – Universidade Federal de Alagoas. Delmiro Gouveia, 2018. 62f.

CASTRO, Iná Elias. O mito da necessidade: discurso e prática do regionalismo nordestino. Rio de Janeiro: Terra Escrita, 2021.

FARIA, Ana Lucia Goulart. Ideologia no livro didático. 16° Ed. Editora Cortez, 1994.

FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso. São Paulo: Ed. Loyola, 1996.

FREITAS, Nacelice Barbosa. O descoroamento da Princesa do Sertão; de “chão” a território, o “vazio” no processo da valorização do espaço. Tese (Doutorado em Geografia). Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2014. 415 f.

LACERDA, M. A. D. de; LACERDA, R. D. de. O cluster da fruticultura no polo Petrolina/Juazeiro. Revista de Biologia e Ciências da Terra, v. 4, n. 1, 2004.

LIMA, L. B.; SANTOS, C. R. B. dos. Análise dos conteúdos relacionados ás mudanças climáticas e aquecimento global nos livros didáticos de geografia. In: Congresso Brasileiro de Educação Ambiental Interdisciplinar, IV, 2018,. Anais... Juazeiro-BA, 2018.

MALVEZZI, Roberto. Semi-arido: uma visão holistica. Brasilia: Confea, 2007.

MUNIZ, Celina Rodrigues. A leitura de identidade nordestina no livro didático: um exemplo de prática excludente de ensino. Revista Contemporânea de Educação, UFRJ, 2007.

OLIVEIRA, Francisco de. Elegia para uma re(li)gião: SUDENE, Nordeste. Planejamento e conflito de classes. 3°ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1981.

PIRES, Valquíria; BELLUCCI, Beluce. Construindo consciências: geografia, 6° serie. – 1°ed. – São Paulo: Scipione, 2006.

RIBEIRO, Manuel Bonfim. A potencialidade do semi-árido brasileiro: o Rio São Francisco – uma análise. 2. ed. Salvador: Assembléia Legislativa, 2014.

SÁTIRO, Leandro Nascimento. A construção discursiva do nordeste brasileiro em livros didáticos de geografia. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Estadual de Feira de Santana, Programa de Pós-Graduação em Educação, 2018. 106p.

SENE, Eustáquio; MOREIRA, João Carlos. O passado e presente na geografia: trilhas geográficas, 6° serie. - São Paulo: Scipione, 2000.

SILVA, Maria Aline; OLIVEIRA, Alexandra Maria. Dialogando com o livro didático de geografia: análise do discurso sobre questão agrária em obras do Ensino Médio. Geografia Ensino & Pesquisa, v. 17, n. 3, set./ago. 2013.

SOUSA, Angélica Silva de; OLIVEIRA, Guilherme Saramago de; ALVES, Laís Hilário. A pesquisa bibliográfica: princípios e fundamentos. Cadernos da Fucamp, v. 20, n. 43, p. 64-83, 2021.

TAMDJIAN, James Onnig; MENDES, Ivan Lazzari. Geografia geral e do Brasil: estudos para compreensão do espaço: ensino médio / volume único. – São Paulo: FTD, 2005.

Published

2025-05-30

Issue

Section

Artigos

How to Cite

THE IMAGETIC-DISCURSIVE CONSTRUCTION ABOUT THE NORTHEAST IN THE TEXTS OF GEOGRAPHY TEXTBOOKS. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia, v. 15, n. 28, p. 55–76, 2025. DOI: 10.14393/REG-v15-2024-78355. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistadeensinodegeografia/article/view/78355. Acesso em: 26 dec. 2025.