YOUTUBE AS A PEDAGOGICAL TOOL IN THE CONSTRUCTION OF GEOGRAPHIC KNOWLEDGE: A STUDY WITH TEACHERS IN MOZAMBIQUE

Authors

  • Idolgy Ribeiro dos Santos Mabunda Universidade Save (UNISAVE) - Moçambique
  • Abrão Antônio Cumaio Escola Secundaria de Maciene - Moçambique
  • Npaicua Magona Sande Universidade Eduardo Mondlane (UEM) - Moçambique

Keywords:

YouTube, Pedagogical tool, Geographical knowledge

Abstract

The work sought to understand the contribution of Youtube as a pedagogical tool in the construction of geographic knowledge, in physical geography. In the methodologies, it was based on qualitative research, method of bibliographic procedures and the interview as a data collection technique. In the end, it enabled a broader view that “YouTube presents itself, in this way, as a pedagogical tool rich in information and audiovisual resources, which are very useful in the teaching of physical geography. The teacher must, however, take into account, when selecting the audiovisual materials to be used, according to the learning objectives to be achieved, their suitability in relation to the age group and the language level of the learners. By chance of this school, the use of Youtube, lacks the conditions of support, in particular the coverage of the internet network. In this order, this pedagogical tool is applied with disabilities, using students' phones in specific cases. Finally, the teachers propose the official portability of the telephone for schools, while equipping the computer rooms.

Author Biographies

  • Idolgy Ribeiro dos Santos Mabunda, Universidade Save (UNISAVE) - Moçambique

    Doutor em Energia e Meio Ambiente pela Universidade Pedagógica de Maputo (UPM), Professor da Universidade Save (UNISAVE) - Moçambique, curso de licenciatura em Geografia.

  • Abrão Antônio Cumaio, Escola Secundaria de Maciene - Moçambique

    Graduado em Ensino de Geografia pela Universidade Pedagógica de Maputo, Professor de Geografia na Escola Secundaria de Maciene

  • Npaicua Magona Sande, Universidade Eduardo Mondlane (UEM) - Moçambique

    Doutoranda em Psicologia, Mestre em Formação de Formadores pela Universidade Pedagógica de Maputo, Professora da Universidade Eduardo Mondlane (UEM) - Moçambique.

References

ALMEIDA, I.D; DA SILVA, J.C.B.; JUNIOR, S.A.D.; BORGES, L.M. Tecnologia e Educação: o uso do Youtube na sala de aula, In: Congresso Nacional de Educação – CONEDU, 2. Campina Grande-PB, 14 a 17 de outubro de 2015. Anais... Campina Grande-PB, 2015.

ALVES, J. Autonomia e Flexibilidade: pensar e praticar outros modos de gestão curricular e organizacional. In: PALMEIRÃO, C.; ALVES, J. (Coords.). Construir a autonomia e a flexibilização curricular: os desafios da escola e dos professores. Porto: Universidade Católica Editora, 2017, p. 6-14.

ARANHA, C.P.; SOUSA, R.C.; JUNIOR, J.B.B; ROCHA, J.R.; SILVA, A.F.G. O YouTube como ferramenta educativa para o ensino de ciências. Olhares & Trilhas, v.21, n.1, p. 10-25, jan./abril 2019.

CALDEIRA, M. C. S. Cabeças vazias e dedos velozes: uma análise da sociedade pedagógica. Revista Teias: Formação Docente: Memórias, Narrativas e Cotidianos, v. 15, n. 37, p. 187-190, 2014.

CARVALHO, A. M. P.; GONÇALVES, M. E. R. Formação continuada de professores: o vídeo como tecnologia facilitadora da reflexão. Cadernos de Pesquisa, n. 111, p. 71-94, Dez. 2000. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100- 15742000000300004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt >. Acesso em 02 de Junho de 2022.

KAMERS, N. J. O Youtube como ferramenta Pedagógica. Dissertação de Mestrado. Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2013.

MARTÍN-BARBERO, J. Os exercícios do ver: hegemonia audiovisual e ficção televisiva. São Paulo: SENAC, 2001.

OLIVEIRA, R.M. Currículo escolar: um conjunto de conhecimentos para a concretização de objetivos educacionais. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, Edição 8, Ano 2, v. 5, nov. 2017.

PECHI, D. 8 razões para usar o Youtube em sala de aula: planejar aulas mais dinâmicas e interessantes para seus alunos, 2015. Disponível em: <https://novaescola.org.br/conteudo/1350/8-razoes-para-usar-o- youtube-em-sala-de-aula>. Acesso em: 21 de março de 2022.

RAMOS, W.K. YouTube como nova ferramenta de estudo e pesquisa para estudantes. Trabalho de Conclusão de Curso (Geografia Licenciatura). Universidade Federal da Integração Latino-Americana, Foz do Iguaçu, 2019.

SANTOS, M. A natureza do espaço: técnica e tempo, razão e emoção. São Paulo: Ed. Hucitec, 1996.

SCHMTT, C.R.D. O YouTube como ferramenta pedagógica do ensino de geografia Trabalho de Conclusão do Curso (Especialização em Mídias na Educação). Universidade Federal do Rio Grande Sul, Porto Alegre, 2015.

SZETO, E.; CHENG, A. Y. Exploring the usage of ICT and Youtube for teaching: a study of pre-service teachers in Hong Kong. The Asia - Pacific Education Researcher, v. 23, n. 1, p. 53-59, mar. 2014.

Published

2025-03-21

Issue

Section

Artigos

How to Cite

YOUTUBE AS A PEDAGOGICAL TOOL IN THE CONSTRUCTION OF GEOGRAPHIC KNOWLEDGE: A STUDY WITH TEACHERS IN MOZAMBIQUE. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia, v. 14, n. 27, p. 76–89, 2025. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistadeensinodegeografia/article/view/77491. Acesso em: 31 mar. 2025.