SURVEY AND APPLICATION OF DIGITAL INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN GEOGRAPHY TEACHING

Authors

Keywords:

Digital Information and Communication Technologies, Pedagogical practices, Geography teaching

Abstract

Geography’s teaching plays a important role in Basic Education, inspiring  the subjects involved in the teaching and learning processes to recognize their uniqueness and overcome difficulties so that they can reach their full potential. Digital Information and Communication Technologies (DICT) improves Geography’s teaching, enabling the development of critical thinking and creativity. However, there is a scarcity of didactic-pedagogical resources to work with the concepts of this science in the classroom. This paper presents experiences carried out with the use of educational technological resources open in pedagogical practices with students of Basic Education, as well as a reflection on teaching practice in Geography. Different tools were inserted in the methodological context that contemplates the student as a subject in the teaching and learning processes. Results show that open and free different technological resources make it possible for Geography’s teaching to become much more than a curricular discipline, comprehending a constant challenge of understanding reality.

Author Biographies

  • Camila Martins, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

    Licenciada em Geografia pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUÍ) e em Computação pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Mestranda no Programa de Pós- Graduação de Tecnologias Educacionais em Rede – PPGTER/UFSM

  • Ricardo Tombesi Macedo, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

    Professor Adjunto do Departamento de Tecnologia da Informação da UFSM – Campus Frederico Westphalen-RS. Doutor em Ciência da Computação pela Universidade Federal do Paraná-UFPR

  • Sidnei Renato Silveira, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

    Professor Associado do Departamento de Tecnologia da Informação da UFSM – Campus Frederico Westphalen-RS. Doutor e Mestre em Ciência da Computação pela Universidade  Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

References

ASTROREALITY. Earth Augment 3D. Disponivel em: <https://www.astroreality.com/augmented-reality-planet-earth-model>. Acesso em 20 de fev. de 2021.

BANHARA, Geraldo Donizete. A utilização das novas tecnologias no ensino de geografia. Disponível em: <http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/2125-8.pdf>. Acesso em: 27 jan. 2021.

BARBOSA, Maria Edivani Silva. A Geografia na Escola: Espaço, Tempo e Possibilidades. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia, v. 7, n. 12. jan./jun. 2016. Disponível em: <http://www.revistaensinogeografia.ig.ufu.br/>. Acesso em: 26 jan. 2021.

BRASIL. Lei nº 9.394 de 1996. Leis de Diretrizes e Bases da Educação Nacional - LDB. Disponível em: Acesso em 21 de fev. de 2021.

CALLAI, Helena Copetti. A Formação do Profissional de Geografia. 2. ed. Ijuí: Ed.Unijuí, 2003.

CASTELLS, Manuel. A Sociedade em Rede: a era da informação: economia, sociedade e cultura. v. 1. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

CHROME. Loom. 2021. Disponível em: <https://www.loom.com>. Acesso em: 22 de fev de 2021.

EDUCAPLAY. Aplicações e sites de A a Z para alunos e professores. Revista Minha. Disponível em: <https://revistaminha.pt/2020/03/17/aplicacoes-e-sites-de-a-a-z-para-alunos-e-professores/>. Acesso em 22 de fev.2021.

ESCOLAS EXPONENCIAIS. O papel do professor diante das novas tecnologias no processo educativo. https://escolasexponenciais.com.br/desafios-contemporaneos/o-papel-do-professor/>. Acesso em: 09 de fev 2021.

FARIAS, F . L. O. et a.l Práticas Pedagógicas Colaborativas utilizando Ferramentas Digitais: Um Relato de experiência na formação de educadores. VII Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE 2018); XXIV Workshop de Informática na Escola (WIE 2018). Anais... Disponível em: <https://br-ie.org/pub/index.php/wie/article/view/7918>. Acesso em: 03 fev. 2021.

FERRETI, Eliane. Geografia em Ação: Práticas em Climatologia. Curitiba: Aymará Educação, 2013.

FONFOCA, E. et al. Metodologias Pedagógicas Inovadoras: contextos da educação básica e da educação superior. v. 2. Curitiba: Editora IFPR, 2018.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GOOGLE FOR EDUCATION. Produtos Gsuíte for Education. Disponível em: <https://edu.google.com/intl/pt-BR/products/classroom/?modal_active=none&gclid=CjwKCAiAsOmABhAwEiwAEBR0ZiPT0OZc5uzcuXnAZkqyZxHy2Lw1C5bEQcV1Xf3RTveViyEqY9VhaBoCz-EQAvD_BwE>. Acesso em: 03 fev. 2021.

GOOGLE DRIVE. Aplicativos do Google Drive. Disponível em: <https://www.google.com.br/drive/apps.html>. Acesso em: 28 jan. 2021.

GOOGLEPLAY. Google Meet - Reuniões de vídeo seguras. Disponível em: <https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.android.apps.meetings&hl=pt_BR&gl=US>. Acesso em: 20 de fev. de 2021.

IBGE. EDUCAIBGE. Disponível em: <https://educa.ibge.gov.br/>. Acesso em: 26 jan. 2021.

INOVAEH. Tutorial Padlet: Criando Murais. Secretaria Geral de Educação a Distância da Universidade Federal de São Carlos, 2018. Disponível em: <https://inovaeh.sead.ufscar.br/wp-content/uploads/2019/04/Tutorial-Padlet.pdf> . Acesso em: 22 de fev. 2021.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Censo Escolar 2017. Brasília: MEC, 2017.

MACÊDO, H. C; SILVA, R. O; MELO, J. B. A. O Uso das Tic’s na Aprendizagem de Conceitos Cartográficos e Geográficos no Ensino Fundamental. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia, v. 6, n. 10, p. 88-105, jan./jun. 2015.

MAPCHART. Mapchart.net: Faça seu próprio mapa personalizado. Disponível em: <https://blog.mapchart.net/app/the-mapchart-mobile-app-for-ios-and-android/>. Acesso em: 22 de fev. 2021.

MARAIA, Luciana Gonçalves de Oliveira. Tecnologias Digitais Aplicadas à Educação: Possibilidades e experiências. Material elaborado para a turma do 2º Período do curso de Pedagogia da FAG Toledo/PR, na disciplina Educação e Tecnologias, 2012.

MARSHALL, Tim. Prisioneiros da Geografia: 10 mapas que explicam tudo o que você precisa saber sobre a Política Global. Rio de Janeiro: Zahar, 2018.

MEDEIROS, Jéssica Bilitário de. A Geografia e seus desafios na Educação. Disponível em: <https://meuartigo.brasilescola.uol.com.br/educacao/a-geografia-seus-desafios-na-educacao-2.htm>. Acesso em: 09 fev. 2021.

MINECRAFT. Site Oficial Minecraft. Disponível em: <https://www.minecraft.net/pt-pt/>. Acesso em: 31 jan. 2021.

MORAN, J. M. . Porto Alegre: PGIEUFRGS, 2000.

MUNDO NATIVO DIGITAL. Genially: crie recursos educativos e interativos fantásticos em poucos cliques. Disponível em: <https://mundonativodigital.com/2016/04/25/genially-crie-recursos-educativos-e-interativos-fantasticos-em-poucos-cliques/>. Acesso em: 26 jan.2021.

OFICINA DA NET. Requisitos Mínimos para Rodar Minecraft em 2021. Disponível em: <https://www.google.com.br/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fwww.oficinadanet.com.br%2Fpost%2F15181-requisitos-minimos-para-rodar-minecraft&psig=AOvVaw1ahRJvuqRU_1aLoeMu7mCZ&ust=1612217992321000&source=images&cd=vfe&ved=2ahUKEwju-JCXmsfuAhXmLrkGHd18CCYQr4kDegUIARDNAQ>. Acesso em: 16 de fev de 2021.

SANTOS, M. Por uma Geografia Nova. São Paulo: Hucitec, Edusp, 1978.

SAMPAIO, A. C. F. et al. Percepções sobre o uso das novas tecnologias no ensino da Cartografia na Educação Básica. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia-MG, v. 11, n. 20, p. 106-119, jan./jun. 2020. Disponível em: <http://www.revistaensinogeografia.ig.ufu.br/>. Acesso em: 09 fev. 2021.

SOUSA, Iomara Barros de. A Formação Inicial do Professor de Geografia: uma discussão sobre as disciplinas de geotecnologias na Educação. Revista Electrónica de Recursos en Internet sobre Geografia y Ciencias Sociales. Universidad de Barcelona, junio de 2019.

STURNER, Arthur Breno. As TIC’S Nas Escolas e os Desafios no Ensino de Geografia na Educação Básica. Geosaberes, Fortaleza, v. 2, n. 4, p. 3-12, ago./dez. 2011.

TORRES, Patrícia L.; FIALHO, Francisco A. P. Educação a distância: passado, presente e futuro. In: LITTO, Fredric M.; FORMIGA, Manuel M. M. (orgs.). Educação a distância: o estado da arte. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2009.

TUDOGEO. Como usar o LandscapAR – Aplicativo de relevo 3D em realidade aumentada. Disponível em: <https://tudogeo.com.br/2019/07/08/como-usar-o-landscapar-aplicativo-de-relevo-3d-em-realidade-aumentada/>. Acesso em: 28 jan. 2021.

Published

2021-09-10

Issue

Section

Artigos

How to Cite

SURVEY AND APPLICATION OF DIGITAL INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN GEOGRAPHY TEACHING. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia, v. 12, n. 22, p. 158–187, 2021. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistadeensinodegeografia/article/view/76692. Acesso em: 12 apr. 2025.