USE OF REGIONAL BOATS IN THE GEOGRAPHY GRADUTION COURSE FIELD WORK: THE IMPORTANCE IN FORMACION THE GEOGRAPHY IN AMAZONAS
DOI:
https://doi.org/10.14393/REG-v11-2020-76677Keywords:
Fieldwork, Regional boats, Geographer formationAbstract
In the state of Amazonas, geography students do much of the fieldwork on regional boats along the rivers of the region. The present work aimed to demonstrate how the fieldwork contributed to the formation of geographers, through the experiences lived by the undergraduate students in geography of the 2008 and 2009 classes, from the Federal University of Amazonas-UFAM and the State University of Amazonas-UEA. The methodology used was the literature review and interviews with open questions. The results were: a) the unanimous perception that respondents consider fieldwork in undergraduate studies in geography as an extremely important activity, which provides the undergraduate student with a view of the phenomena studied and their understanding in practice; b) fieldwork carried out in regional boats, allows the opportunity to experience another reality, which may even be unknown to students residing in cities; c) boats allow access to unreachable places by road, especially in the Amazon. Given this the present work dared to propose a form for the practice of field work, aiming at the best use of field practices, so important in the formation of the geographer.
References
CIOCCARI, Carmen Cândida. Ensino de geografia e o trabalho de campo: construindo possibilidades de ensino e aprendizagem sobre o espaço urbano e rural em Júlio de Castilhos, RS. Dissertação em Geografia, pela Universidade Federal de Santa Maria, 2013. Disponível em: http://w3.ufsm.br/ppggeo/images/ccc.pdf . Acessado em Agosto de 2018.
COMPIANI, M. Ensaios de interdisciplinaridade no ensino fundamental com geologia/geociências. In: PONTUSCHKA, N.; OLIVEIRA, A. (org.). Geografia em Perspectiva. 1 ed. São Paulo: Editora Contexto, 2002, p. 125-133.
COMPIANI, M. O lugar e as escalas e suas dimensões horizontal e vertical nos
trabalhos práticos: implicações para o ensino de ciências e educação ambiental. Ciência e Educação (UNESP), v. 13, p. 29-45, 2007.
FONTANA, R.; CRUZ, M. N. Psicologia e trabalho pedagógico. São Paulo: atual, 1997.
JUSTEN-ZANCANARO, Rosangela; CARNEIRO, Celso Dal Ré. Trabalhos de campo na disciplina Geografia: estudo de caso em Ponta Grossa, PR. Revista Terra, v. 9, n.49, p. 49-60, 2012. Disponível em: <https://www.ige.unicamp.br/terrae/V9/PDFv9/Trabalhos%20de%20campo.pdf>. Acessado em Agosto de 2018.
LOUZADA, Camila de Oliveira; FROTA FILHO, Armando Brito. Metodologias para o ensino de geografia física. Revista Geosaberes, Fortaleza, v. 8, n. 14, p. 75-84, abr. 2017. Disponível em: <http://www.geosaberes.ufc.br/geosaberes/article/view/397>. Acesso em: 16 ago. 2018.
MARQUES, J. S. Ciência Geomorfológica. In: GUERRA, Antonio José Teixeira; CUNHA, Sandra Baptista da.(Org.). Geomorfologia: exercícios, técnicas e aplicações. 1ed. Rio de Janeiro: Bertrand, 1996, p. 25-56.
PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do Trabalho Científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2ª ed. Editora Feevale, 2013.
ROSS, J. L. S.; FIERZ, M. S. M. ; VIERA, B. C.. Técnicas de Geomorfologia. In: VENTURI, Luis Antonio Bittar. (Org.). Geografia: práticas de campo, laboratório e sala de aula. 1ª ed. São Paulo: Editora Sarandi, 2011, p. 29-54.
SILVA, Armando Corrêa. Natureza do trabalho de campo em Geografia Humana e suas limitações. Revista do Departamento de Geografia, v. 1, p. 49-54, 2011.
SOUZA, Marcos José Nogueira; SANTOS, Jader de Oliveira; OLIVEIRA, Vládia Pinto Vidal. Sistema Ambientais e capacidade de suporte na bacia hidrográfica do rio Curu-Ceará. Revista Continentes, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Ano 1, n. 1, 2012. Disponível em: . Acessado em Setembro de 2018.
SUERTEGARAY, D. M. A. Notas sobre epistemologia da Geografia. In: Cadernos Geográficos, Universidade Federal de Santa Catarina, n. 1 (Maio 1999) Florianópolis: Imprensa Universitária, 1999.
TOCANTINS, Leandro. O Rio comanda a vida: uma interpretação da Amazônia. Rio de Janeiro. 4º ed., 1964.
VEIGA, Léia Aparecida; DA SILVA, Andresa Lourenço; ALIEVI, Alan Alves. Ensino de geografia: trabalho de campo e análise da paisagem urbana1. In: Simpósio Paranaense de Estudos Climáticos II e Semana de Geografia XIX. Anais... Maringá-PR, 2010.
WULF, Andrea. A invenção da natureza: a vida e as descobertas de Alexaner Von Humbold/ Andrea Wulf. Tradução Renato Marques. 1º Ed. São Paulo-SP: Editora Planeta, 2016.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Camila de Oliveira Louzada, Armando Brito da Frota Filho

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os conteúdos publicados na Revista de Ensino de Geografia estão licenciados sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
Isso significa que os autores mantêm os direitos autorais sobre seus trabalhos, permitindo o compartilhamento, adaptação, distribuição e reprodução em qualquer meio ou formato, desde que seja dado o devido crédito à autoria original e à fonte da publicação.
Para mais informações sobre esta licença, acesse: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


