GEOGRAPHY AND LITERARY READING IN SCHOOL: REPRESENTATIVITY, IDENTITY AND EMPOWERMENT
DOI:
https://doi.org/10.14393/REG-v11-2020-76654Keywords:
Geography teaching, Literature, Education for Ethnic-Racial Relations, Decolonial thinkingAbstract
This text will address the possibilities of connections between Geography and literary reading in Basic Education to expand the debate on representativeness, the construction of identity and the promotion of the empowerment of children and young people, from the perspective of Education for Ethnic-Racial Relations and principles of decolonial thinking. Associated with this subject, I do present my experience as a writer of children’s literature, bringing reports of the impacts that literary reading brings to readers and the transformations it promotes in children. The intention is to rescue authors who propose interdisciplinary work between Geography and Literature, but also to bring to this discussion references and more current elements of this construction, connecting them to the importance of an anti-racist and decolonial education in the practice of Geography in Basic Education.
References
ADICHIE, C. O perigo da história única. São Paulo: Companhia da Letras, 2019. 64p.
______. Para educar crianças feministas: um manifesto. São Paulo: Companhia das letras, 2017. 96p.
AMARAL, L. Sobre crocodilos e avestruzes: falando de diferenças físicas, preconceitos e sua superação. In: AQUINO, J. G. (coord.). Diferenças e preconceitos na escola: alternativas teóricas e práticas. São Paulo: Summus, 1998, p. 11-30.
BARCELLOS, F. R. Espaço, Lugar e Literatura – O olhar geográfico machadiano sobre a cidade do Rio de Janeiro. Espaço e Cultura, UERJ, RJ, n. 25, p. 41-52, jan./jun. de 2009.
BERALDI, F. B.; FERRAZ, C. B. de O. Diálogo necessário entre a geografia e a literatura infantil nas séries iniciais do ensino fundamental. Para Onde!?, UFRGS, Porto Alegre, v. 6, n. 2, p. 188-196, jul./dez. 2012.
BERTH, J. Empoderamento. São Paulo: Pólen, 2019. 184p.
BOBBIO, N.; MATTEUCCI, N.; PASQUINO, G. Dicionário de Política. V.1. Brasília: Editora UnB, 1998. 674p.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular – BNCC, versão aprovada pelo CNE, novembro de 2017. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf>. Acesso em: 15 de setembro 2020.
BROSSEAU, M. Geografia e Literatura. In: CORREA, R. L.; ROZENDAHL, Z. (orgs.). Literatura, Música e Espaço. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2007a, p. 17-77.
______. O Romance: o outro sujeito para Geografia. In: CORREA, R. L.; ROZENDAHL, Z. (orgs.). Literatura, Música e Espaço. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2007b, p. 79-121.
COELHO, N. N. Literatura infantil. São Paulo: Ed. Moderna, 2000.
KILOMBA, G. Memórias da Plantação: episódios de racismo cotidiano. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019. 248p.
LOPES, J. J. Geografia da Infância: contribuições aos estudos das crianças e suas infâncias, Revista Educ. Públ., Cuiabá, v. 22, n. 49/1, p. 283-294, maio/ago. 2013.
______; VASCONCELLOS, T. Geografia da Infância: territorialidades infantis. Currículo sem Fronteiras, v. 6, n. 1, p.103-127, jan./jun. 2006.
MUNANGA, K. Uma abordagem conceitual das noções de raça, racismo, identidade e etnia. Cadernos PENESB (Programa de Educação Sobre o Negro na Sociedade brasileira), UFF, Rio de Janeiro, n. 5, p. 15-34, 2004.
PERES, F. C.; MARINHEIRO, E. de L.; MOURA, S. M. A Literatura Infantil na formação da identidade da criança. Revista Eletrônica Pró-Docência, UEL, n. 1, v. 1, jan-jun. 2012. Disponível em: <http://www.uel.br/revistas/prodocenciafope>. Acesso em 15 de setembro de 2020.
PETIT, M. Os jovens e a leitura: uma nova perspectiva. 2.a Ed. São Paulo: Editora 34, 2009. 192p.
______. Ler o mundo: experiências de transmissão cultural nos dias de hoje. São Paulo: Editora 34, 2019. 208 p.
PONTUSCHKA, N. N.; PAGANELLI, T. I.; CACETE, N. H. Para Ensinar e Aprender Geografia. 3a ed. São Paulo: Editora Cortez, 2009.
QUIJANO, A. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, Edgardo (Org.). A colonialidade do saber, eurocentrismo e ciências sociais. Buenos Aires: Clacso, 2005, p. 227-278.
RIBEIRO, D. O que é lugar de fala? Belo Horizonte: Letramento, 2017. 112p.
______. Pequeno manual antirracista. São Paulo: Companhia das Letras, 2019. 135p.
RIBEIRO, Michelle Maciel. Olha profe, eu pareço com ela! As implicações da ERER na construção de identidade racial. Monografia (Licenciatura em Pedagogia). Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Faculdade de Educação. 2017. 39p.
SILVA, P. B. G. Prática do Racismo e formação de professores. In: DAYRELL, Juarez. (org) Múltiplos olhares sobre educação e cultura. Minas Gerais: Ed. UFMG, pp.168-178. 2006.
SILVA, I. A.; BARBOSA, T. O ensino de Geografia e a Literatura: uma contribuição estética. Caminhos de Geografia, Uberlândia, v. 15, n. 49, p. 80–89, mar/2014.
SOUZA, M. E. V. Construção da identidade dos alunos negros e afrodescendentes: alguns aspectos. UNIRIO. 28a Reunião ANPED, GT: Afro-Brasileiros e Educação/ n. 21, 2005.
SUERTEGARAY, M. Dandara e a Princesa Perdida. Ilustrado por Carla Pilla. 1a Ed. Porto Alegre: Compasso Lugar-Cultura e Imprensa Livre, 2012. 28p.
______. Boyrá e o Menino. Ilustrado por Carla Pilla. 1a Ed. Porto Alegre: Compasso Lugar- Cultura, 2015. 20p.
______. Dandara, seus cachos e caracóis. Ilustrado por Carla Pilla. 1a Ed. Porto Alegre: Mediação, 2015. 40p.
______. No país de Anahí. Ilustrado por Martina Schreiner. 1a Ed. Porto Alegre: Edelbra, 2015. 32p.
______. Anahí: a flor que queria ser menina. Ilustrado por Carla Pilla. 1a Ed. Porto Alegre: Compasso Lugar-Cultura, 2017. 32p.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Maíra Suertegaray Rossato

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os conteúdos publicados na Revista de Ensino de Geografia estão licenciados sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
Isso significa que os autores mantêm os direitos autorais sobre seus trabalhos, permitindo o compartilhamento, adaptação, distribuição e reprodução em qualquer meio ou formato, desde que seja dado o devido crédito à autoria original e à fonte da publicação.
Para mais informações sobre esta licença, acesse: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


