CONCEPTION OF A GEOGRAPHIC LEARNING IN WHICH STUDENTS AND EDUCATORS ARE SUBJECTS IN THE CONSTRUCTION OF KNOWLEDGE
Keywords:
Lugar, Mediação, Ensino de geografiaAbstract
Brazilian teaching faces many limitations that hinder the development of education in the country. The scarcity of materials in schools, the compromised infrastructure, and the lag in the remuneration of professionals working in the field of education are classic examples of these barriers. Recognizing these problems, the present study aims to investigate strategies that allow the teaching of geography to be worked in order to minimize this scenario, this developing a teaching and learning method in which students and teachers, through mediation of content, are process subjects. To this end, theoretical research was carried out with authors from the field of geography, and also from other areas that dialogue with the proposed theme, as well as observations made in the classroom through the program (Institutional Program for Teaching Initiation Scholarships), also mediated by regular study meetings of the program. The material brings as a contribution the reflection of a geographical teaching method worked through two concepts: place and space, aiming at expanding learning possibilities where students start to establish themselves as subjects of this process.
References
ARROYO, M. G. Fracasso-sucesso: o peso da cultura escolar e do ordenamento da educação básica. Em Aberto, Brasília, v. 11, n. 53, p. 46-53, jan./mar. 1992.
CALLAI, H C. O estudo do lugar e a pesquisa como princípio da aprendizagem. Revista Espaço da Escola, Ano 12, n. 47, Ed. Unijuí, jan./mar. 2003.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 42 ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
______. Pedagogia do oprimido. 50ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.
HOFFMAN, J. Avaliação: mito e desafio: uma perspectiva construtivista. 41° edição. Porto Alegre: Editora Mediação, 2011.
LIBÂNEO, J. C. A didática e a aprendizagem do pensar e do aprender: a Teoria Histórico-Cultural da Atividade e a contribuição de Vasili Davydov. Revista Brasileira de Educação [online], n. 27, p. 5-24, set./dez. 2004.
LEITE, C. M. C. O lugar e a construção da identidade: os significados construídos por professores de Geografia do Ensino Fundamental. Tese (Doutorado em Educação) Universidade de Brasília, Faculdade de Educação. Brasília, 2012. Disponível em: <https://repositorio.unb.br/bitstream/10482/11250/1/2012_CristinaMariaCostaLeite.pdf>.
MORAN, J. M. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 21° Ed. Campinas-SP: Papirus, 2014.
PONTUSCHKA, N.; PAGANELLI, Tomoko lyda; CACETE, Núria Hanglei. Para ensinar e aprender Geografia. 3 ed. São Paulo: Cortez, 2009.
SANTOS, M. A natureza do espaço: técnica e tempo: razão e emoção. 4ª ed. São Paulo: Edusp, 2014.
VESENTINI, J. W. Realidades e perspectivas do ensino de geografia no Brasil. In: ______ (Org.). O ensino de geografia no século XXI. 7ª ed. Campinas, SP: Papirus, 2013.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Cleber Abreu da Silva, Leda Valéria Santos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.