FORMAÇÃO DO PROFESSOR DE GEOGRAFIA EM TEMPOS DE PANDEMIA: UMA EXPERIÊNCIA NO ESTÁGIO SUPERVISIONADO EM FORMATO DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA
Keywords:
Supervised internship, Teacher training, Teaching geographyAbstract
The internship in the Scientific Initiation format, offered by the Uninter International University Center, developed to meet the specificities caused by the Covid-19 pandemic, enters the context of teacher education in the area of geography and offers a new look at it, which moves away inflexible teaching models considered traditional today. In this sense, this study aims to carry out an experience report capable of revealing the main possibilities perceived during the moments of research, study and discussions, provided in the meetings of the research group Atlas Geosciences: Geosciences, curriculum and teacher education and Global changes, regional planning, organization and human health. Such moments are analyzed from the perspective of qualitative research and Content Analysis. With a view to higher Elementary Education, High School and Educational Management, the main targets of this stage, the importance of Scientific Initiation in teaching performance and in the set of practices aimed at teaching geography and understanding the educational processes that happen in the school environment, since it can expand the field of action and performance of these professionals.
References
ANDRADE, Aparecido Ribeiro de; SCHMIDT, Lisandro Pezzi. Metodologias de pesquisa em Geografia. Unicentro: Paraná, 2015. Disponível em:<http://repositorio.unicentro.br:8080/jspui/handle/123456789/929>. Acessado em: 08 de julho de 2021.
BATISTA, Natália Lampert ; DAVID, Cesar de; FELTRIN, Tascieli. Formação de professores de geografia no Brasil: considerações sobre políticas de formação docente e currículo escolar. Geografia Ensino & Pesquisa, Santa Maria, v. 23, n. 13, 2019. Disponível em: <https://periodicos.ufsm.br/geografia/article/view/41062/pdf>. Acessado em: 08 de julho de 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2017. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_publicacao.pdf>. Acessado em: 16 junho de 2021.
DOMINGUES, I. O coordenador pedagógico e a formação contínua do docente na escola. 1ª ed. São Paulo: Cortez, 2014.
LIBÂNEO, José Carlos. Didática. 2. ed. São Paulo, SP: Cortez, 2013.
NAPOLITANO, Marcos. Como usar o cinema na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2003.
PIMENTEL, Edna Furukawa. A epistemologia e a formação docente: reflexões preliminares. In: RAMALHO, Betânia Leite; NUNES, Claudio Pinto; CRUSOÉ, Nilma Margarida de Castro (org.). Formação para a docência profissional: saber e práticas pedagógicas. Brasília: Liber Livro, 2014, p. 15-38
RESENDE, Márcia M. Spyer. O saber do aluno e o ensino de Geografia. In: VESENTINI, José William (org.) Geografia e ensino: textos críticos. 6. ed. São Paulo: Papirus, 2002, p.
-117.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 José Augusto Lopes da Silva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.