THE IMPORTANCE OF FIELD ACTIVITY IN GEOGRAPHY: AN EXPERIENCE IN HIGHER EDUCATION WITH BIOGEOGRAPHY AND SYSTEMATIC CLIMATOLOGY

Authors

  • Airon Sarug Ferreira Dantas Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
  • Juliana de Souza Xavier Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
  • Vanessa Cristiane Santos Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

Keywords:

Field activity, Teaching-learning, Teaching of Geography

Abstract

The article approaches the importance of field activities in Geography from an experience with theoretical and methodological procedures involved in the teaching-learning relationships between students and teachers of the undergraduate course in Geography of the Federal University of Rio Grande do Norte (UFRN), during field classes of the disciplines of Biogeography and Systematic Climatology in the transect Natal/RN - Triunfo/PE, especially in the Pernambuco municipalities of Recife and Triunfo, in November 2019. Methodologically, the activities carried out before the field, in the field and after the field were taken into consideration. Considering that landscape observations go beyond natural and anthropic issues, a satisfactory resolution of the activities proposed by the teachers was obtained, so that it was possible to interrelate the knowledge acquired with the reality placed to the students in various aspects, whose theory allowed the introduction of technical exercises that facilitated the use of the contents, demonstrating the effectiveness of the visit for the teaching of Geographical Sciences and for the training of the future professional.

Author Biographies

  • Airon Sarug Ferreira Dantas, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

    Graduando em Geografia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

  • Juliana de Souza Xavier, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

    Graduanda em Geografia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

  • Vanessa Cristiane Santos, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

    Graduanda em Geografia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

References

AGUIAR, Joel Diogo Birrento. A pertinência da saída de campo no processo de aprendizagem de História e Geografia: o caso do Alto Douro Vinhateiro. 2016. 152 p. Dissertação (Mestrado em Ensino de História e Geografia). Faculdade de Letras da Universidade do Porto. Porto.

BRASIL. Ministério de Minas e Energia. Projeto Cadastro de Fontes de Abastecimento por Água Subterrânea. Pernambuco-PE. Diagnóstico do Município de Triunfo. Recife-PE: Serviço Geológico do Brasil, 2006.

COMPANHIA PESQUISA DE RECURSOS MINERAIS-CPRM. Sistema de informações para a gestão territorial da Região Metropolitana do Recife - Projeto SINGRE II, Atividades impactantes sobre o meio ambiente da Região Metropolitana do Recife. 2001. (Série Degradação Ambiental -Volume 02).

OLIVEIRA, Christian Dennys Monteiro de; ASSIS, Raimundo Jucier Sousa de. Travessias da aula em campo na geografia escolar: a necessidade convertida para além da fábula. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 35, n. 1, p. 195-209, 2009. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022009000100013&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 02 mar. 2021.

SILVA, Elaine Souza da. Formação de professores e o uso das geotecnologias no ensino-aprendizagem de Geografia. 2016. 169 p. Dissertação (Mestrado em Geografia) - Programa de Pós-Graduação em Geografia, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa.

SILVA, Eva Alves da; DELGADO, Omar Carrasco. O processo de ensino-aprendizagem e a prática docente: reflexões. Rev. Espaço Acadêmico, v. 8, n. 2, 2018. Disponível em: <https://multivix.edu.br/wp-content/uploads/2019/04/revista-espaco-academico-v08-n02-artigo-03.pdf>. Acesso em: 03 mar. 2021.

SOUSA, Luciano Mascarenhas da Silva.; ALBUQUERQUE, Emanuel Lindemberg Silva. Geotecnologias e o ensino de Geografia: contexto educacional na Universidade Federal do Piauí, Brasil. Revista Estudos e Pesquisa em Ensino de Geografia, v. 4, n. 5, p. 83-100, 2017. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/pesquisar/article/download/66659/40531/231249>. Acesso em: 08 mar. 2021.

SOUZA, Joazadaque Lucena de. Morfodinâmica e processos superficiais das unidades de relevo da planície do Recife. 2013. 162 p. Dissertação (Mestrado em Geografia). Programa de Pós-Graduação em Geografia, Universidade Federal de Pernambuco, Recife.

SOUZA, Sírius Oliveira; CHIAPETTI, Rita Jaqueline Nogueira. O trabalho de campo como estratégia no ensino em Geografia. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia, v. 3, n. 4, p. 3-22, 2012. Disponível em: <http://www.revistaensinogeografia.ig.ufu.br/N.4/Art1v3n4.pdf>. Acesso em: 03 mar. 2021.

SUERTEGARAY, Dirce Maria Antunes. Pesquisa de Campo em Geografia. GEOgraphia, Rio de Janeiro, v. 4, n. 7, p. 64-68, 2001. Disponível em: <https://periodicos.uff.br/geographia/article/view/13423>. Acesso em: 03 mar. 2021.

TOMITA, Luzia M. Saito. Trabalho de campo como instrumento de ensino em Geografia. GEOGRAFIA, Londrina, v. 8, n. 1, p. 13 - 15, jun. 1999. Disponível em: <http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/geografia/issue/view/694>. Acesso em 03 mar. 2021.

VENTURI, Luis Antonio Bittar. O papel da técnica científica no processo de produção científica. In: Praticando a geografia: técnicas de campo e laboratório em geografia e análise ambiental. São Paulo: Oficina de Textos, 2005.

Published

2025-04-11

Issue

Section

Artigos

How to Cite

THE IMPORTANCE OF FIELD ACTIVITY IN GEOGRAPHY: AN EXPERIENCE IN HIGHER EDUCATION WITH BIOGEOGRAPHY AND SYSTEMATIC CLIMATOLOGY. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia, v. 12, n. 23, p. 209–225, 2025. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistadeensinodegeografia/article/view/76568. Acesso em: 12 may. 2025.