THE LANDSCAPE AND THE TEACHING OF GEOGRAPHY: SOME ARGUMENTS ABOUT THE SOCIOSPATIAL CHAGNES OF PORTO NACIONAL-TO

Authors

  • Murilo Henrique Lisboa Gomes Professor de ensino fundamental e médio no estado de Tocantins
  • Denis Ricardo Carloto Universidade Federal do Tocantins (UFT - Campus de Porto Nacional)

DOI:

https://doi.org/10.14393/REG-v12-2021-76563

Keywords:

Landscape, Geography Teaching, Porto Nacional-TO, High School

Abstract

The aim of this research developed is to reflect on the geographical category Landscape in the city of Porto Nacional-TO. Therefore it was recovered the history of the municipality at the beginning of the century. It was also investigated how the category is represented by 12 high school students at Centro de Ensino Médio Professor Florêncio Aires. It was carried out four meetings hith the students where they had to presente their perceptions of  the Landscape from some discussions and drawings. It was also carried out an interview with a representative of a transnational company that operates in agribusiness, of soy commodities. The above mentioned interview was great importance once we consider soy production to be the great transformer of the Cerrado landscape of Tocantins.

Author Biographies

  • Murilo Henrique Lisboa Gomes, Professor de ensino fundamental e médio no estado de Tocantins

    Professor de ensino fundamental e médio, licenciado em Geografia pela Universidade Federal do Tocantins – campus de Porto Nacional.

  • Denis Ricardo Carloto, Universidade Federal do Tocantins (UFT - Campus de Porto Nacional)

    Professor Doutor – Docente do curso de Geografia da Universidade Federal do Tocantins (UFT - campus de Porto Nacional)

References

BOLSON, Jaisa H. Gontijo. A importância da paisagem na atividade turística. Revista Turismo. Junho de 2004. Disponível em <https://www.revistaturismo.com.br/artigos/paisagem.html>. Acesso em 11 de fev. 2019.

BRASIL (País). Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília-DF:MEC/SEB, 2018.

CASTRO, Demian Garcia. Significados do conceito de paisagem: um debate através da epistemologia da Geografia. 2004. Disponível em: <https://www.pucsp.br/~diamantino/PAISAGEM.htm>.

CORRÊA, Roberto Lobato. Espaço: um conceito chave da Geografia. In: CORRÊA, Roberto Lobato; CASTRO. Iná Elias de; GOMES, Paulo Cesar da Costa. Geografia: conceitos e temas. 14ª ed. – Rio de Janeiro; Bertrand Brasil, 2011.

GIRALDIN, O. Pontal e Porto Real: dois arraiais do norte de Goiás e os conflitos com os Xerente nos séculos XVIII e XIX. Revista Amazonense de História, v. 1, n.1, pp. 131-146, jan./dez. 2002.

MAXIMIANO, Liz Abad. Considerações sobre o conceito de paisagem. Revista RA´E GA, Curitiba, n. 8, p. 83-91, Editora UFPR, 2004.

OKIDO, Ricardo Hiroyuki. Paisagens em transformação: da técnica à percepção. Estudo sobre o avanço da lavoura de grãos nos municípios de São Francisco de Assis e Manoel Viana. Dissertação (Mestrado). Porto Alegre, 2016.

OLIVEIRA, Maria de Fátima. Um porto no sertão: cultura e cotidiano em Porto Nacional – 1880 a 1910. In: GIRALDIN, Odair. A (trans)formação histórica do Tocantins. 2° ed. Goiânia: Ed. UFG, 2004.

PARENTE, T. G.; MIRANDA, C. M. . Impactos socioculturais e gênero nos reassentamentos da Usina Luís Eduardo Magalhães-TO. Varia História (UFMG. Impresso), v. 30, p. 557-570, 2014.

PEREIRA, Carolina M. R. B.; LOLIS, Solange.; BARBOSA, E. C. Do rio Tocantins a UHE do Lajeado: a memória da população ribeirinha de Brejinho de Nazaré. Interface (Porto Nacional), v. 1, p. 191-203, 2015.

PUNTEL, Geovanne Aparecida. A paisagem no Ensino da Geografia. Ágora (UNISC. Online), v. 13, p. 283-298, 2007.

SAUER, Carl Ortwin. A morfologia da paisagem. In: CORRÊA, Roberto Lobato; ROSENDAHL, Zeny (orgs.). Paisagem, tempo e cultura. 2. ed. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2004 [1925].

SANTOS, Milton. A Natureza do Espaço: Técnica e Tempo, Razão e Emoção. 4. Ed. 5. Reimpr. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2009.

SANTOS, Milton. Pensando o Espaço do Homem. 5. Ed. 2. Reimpr. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2009b.

SANTOS, Milton. Metamorfoses do espaço habitado: fundamentos teóricos e metodológicos da Geografia. 6. Ed. 2. Reimp. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2014.

SANTOS, Milton; SILVEIRA, Maria Laura. O Brasil: território e sociedade no início do século XXI. 5ª.ed. Rio de Janeiro: Record, 2003

SILVA, Sandro Maximo Campos da. A Geografia Escolar: a geografia no ensino médio. Dissertação (Mestrado). UNIJUI, 2014.

SOUZA, Maria Adélia Aparecida de. Geografia, paisagens e a felicidade. Geotextos, v. 9, n. 2, p. 219-232, dez. 2013.

TORREZANI, Neiva Camargo. A prática docente e o conceito de paisagem: um estudo com professores de geografia. 2016. 95f. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2016.

YÁZIGI, Eduardo. A Importância da Paisagem. In: YÁZIGI, Eduardo. Turismo e paisagem. São Paulo: Contexto, 2002.

LUCHIARI, Maria Tereza Duarte Paes. A (Re)significação da paisagem no período contemporâneo. In: CORRÊA, Roberto Lobato; ROSENDAHL, Zeny. Paisagem, Imaginário e Espaço. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2001.

ZAMBRZYCKI, Geraldo Cesar. Fluxos de energia de um sistema e produção de soja no Tocantins. Dissertação (Mestrado). Escola Superior de Agricultura “Luiz de Queiroz”, 2012.

ZITZKE, V. A. Deslocamento involuntário e novos territórios no Tocantins: o caso da UHE Lajeado. In: Encontro Ciencias Sociais e Barragens, 1. Anais... Rio de Janeiro, 2005.

Published

2022-03-07

Issue

Section

Artigos

How to Cite

THE LANDSCAPE AND THE TEACHING OF GEOGRAPHY: SOME ARGUMENTS ABOUT THE SOCIOSPATIAL CHAGNES OF PORTO NACIONAL-TO. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia, v. 12, n. 23, p. 183–208, 2022. DOI: 10.14393/REG-v12-2021-76563. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistadeensinodegeografia/article/view/76563. Acesso em: 27 dec. 2025.