CARTOON AS THE POTENTIALIZER OF AN ANTIRACIST GEOGRAPHICAL EDUCATION
Keywords:
Anti-racist Education, Anti-racist Geography, Media, Didactic resource, Law 10.639/2003Abstract
Brazil is the second country with the largest contingent of black population in the world, only Nigeria is ahead. However, we have a huge social and economic disparity between the white and black population, in addition to the structural racism that permeates and supports a racist Brazilian society. We know that the Black Movement has been making efforts to fight against structural racism, and through education it has conquered instruments that are useful for this, such as Law 10.639 / 03 and Affirmative Actions - racial quotas -, in addition, the National Curricular Common Base (Base Nacional Comum Curricular - BNCC, in portuguese). Another important point is the problematization and use of media for Basic Education, especially cartoons, which have enormous potential for teaching geography. Finally, armed with the achievements of the Black Movement, legislation, curriculum, media and cartoons, they aim to highlight the potential that cartoons have to produce debates and practices that lead to an anti-racist geographic education in Basic Education and contribute to the ruin of structural racism in Brazilian society. The methodology used was a literature review and a systematization of ideas. Were identified and categorized as potentialities that cartoons have in four categories, which are: concepts and geographical content; values and equivalents; playfulness, imagination and creativity; and, representativeness, empowerment and Black Identity. Cartoons have the potential to use geography in a fun, playful, relaxed way, leaving classifying, boring and uninteresting geography behind. In addition, cartoons have the potential for content and concepts, and bring representativeness and empowerment to black children. They have the potential to build citizens who are aware and fight against racism.
References
ÁGUILA, L. D.; YANKOVIC, N. S.; FERNÁNDEZ, V. F.; SILVA, M. V. El desafío que plantean los dibujos animados a las educadoras de párvulos. Revista Investigaciones en Educación, v. 10, n. 02, p. 89-104, 2010. Disponível em: <http://revistas.ufro.cl/ojs/index.php/educacion/article/view/1011>. Acesso em: 11 set. 2020.
ANJOS, Rafael Sanzio Araújo dos. A África, a Educação Brasileira e a Geografia. In: BRASIL. Adama Ouane. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Continuada Alfabetização e Diversidade (Ed.). Educação anti-racista: caminhos abertos pela Lei Federal nº 10.639/03. Brasília: Edições MEC/BID/UNESCO, 2005, cap.7, p. 167-184.
BELTRÁN-PELLICER, Pablo; ARNAL-BAILERA, Alberto; MUÑOZ-ESCOLANO, José M. Análisis del conteo como contenido matemático en un episodio de dibujos animados para educación infantil. Revista Iberoamericana de Educación Matemática - Unión, n. 52, p. 236-249, abril, 2018. Disponível em: <https://union.fespm.es/index.php/UNION/issue/view/59/58>. Acesso em: 12 set. 2020.
BEZERRA, Larissa Rogério. História do desenho animado e sua influência na formação infantil. In: Encontro Cearense de História da Educação (ECHE), 11.; Encontro Nacional do Núcleo de História e Memória da Educação (ENHIME), 1., 2012, Fortaleza. Anais... Fortaleza: Imprece, 2012, p. 1182-1195. Disponível em: <http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/24841>. Acesso em: 20 out. 2020.
BRASIL. Lei no 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/2003/L10.639.htm>. Acesso em: 29 set. 2020.
______. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília-DF: Ministério da Educação, 2018. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/>.Acesso em: 08 out. 2020.
CASTROGIOVANNI, Antonio Carlos (Org.). Ensino da Geografia: caminhos e encantos. Porto Alegre: Edipucrs, 2007. 111 p.
CAVALCANTI, Lana de Souza. Referências pedagógico-didáticas para geografia escolar. In: CAVALCANTI, Lana de Souza. O ensino de geografia na escola. 3. ed. Campinas: Editora Papirus, 2012, cap. 2, p. 38-59.
CONCEIÇÃO, Juvenal de Carvalho. A ideia de África: obstáculo para o ensino de história africana no Brasil. Projeto História, São Paulo, n. 44, p. 343-353, jun. 2012. Disponível em: <https://revistas.pucsp.br/revph/article/view/8994/9829>. Acesso em: 22 jul. 2019.
DIAS, A. M. de L.; LAURINDO; M. do S. V.; RODRIGUES, E. de M. Uma proposta no ensino de geografia: filmes de animação como recurso didático. In: IV Encontro de Iniciação à Docência da UEPB e II Encontro de Formação Professores da Educação Básica. 2014, João Pessoa. Anais... João Pessoa: Realize, 2014. v. 1, p. 1-5. Disponível em: <https://www.editorarealize.com.br/revistas/eniduepb/anais.php> . Acesso em: 13 mai. 2019.
ESPIRITO SANTO, C. A. B. do; BRITO, L. T. S. As relações étnico raciais em um contexto do desenho animado Mundo Bita. In: Congresso Nacional de Educação (CONEDU). 5, 2018, Campina Grande. Anais... Campina Grande: Realize, 2018. Disponível em: <https://www.editorarealize.com.br/index.php/artigo/visualizar/46503>. Acesso em: 08 out. 2020.
FANTIN, Monica. O audiovisual no estágio: entre ensino e aprendizagem. In: CARVALHO, D. C. de; LATERMAN, I.; GUIMARÃES, L. B.; BORTOLOTTO, N. (Org.). Experiências pedagógicas com o ensino e formação docente: desafios contemporâneos. Araraquara: Fapeu, 2009, cap. 2, p. 15-34.
GUIMARÃES, Iara Vieira. Os artefatos midiáticos, a pesquisa e o ensino de geografia. In: ALBUQUERQUE, Maria Adailza Martins de; FERREIRA, Joseane Abílio de Sousa. Formação, pesquisas e práticas docentes: reformas curriculares em questão. João Pessoa: Editora Mídia, 2013, cap. 9, p. 219-240.
IBGE - Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. População chega a 205,5 milhões, com menos brancos e mais pardos e pretos. 2016. Disponível em: <https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-noticias/2012-agencia-de noticias/noticias/18282-populacao-chega-a-205-5-milhoes-com-menos-brancos-e-mais-pardos-e-pretos>. Acesso em: 08 out. 2020.
LACOSTE, Yves. A geografia: isso serve, em primeiro lugar, para fazer a guerra. 19. ed. Campinas: Papirus, 2012. 239 p.
LLORENT J. Vicente; MARÍN, Verónica. La integración de los dibujos animados en el currículo de Educación Infantil. Una propuesta teórica. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, v. 12, n. 01, p. 73-82, 2013. Disponível em:<http://www.rinace.net/reice/numeros/vol12num1.htm>. Acesso em: 10 set. 2020.
MARTÍNEZ BOOM, Alberto; TABARES OROZCO, Jhon Henry. Cine y educación: campo de visión, movimiento, velocidad y poder. Revista Colombiana de Educación, n. 63, p. 49-66, 2012. Disponível em: <https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RCE/article/view/1686>. Acesso em: 11 set. 2020.
MESQUITA, Nyuara Araújo da Silva; SOARES, Márlon Herbert Flora Barbosa. Visões de ciência em desenhos animados: uma alternativa para o debate sobre a construção do conhecimento científico em sala de aula. Ciência & Educação (Bauru), v. 14, n. 3, p. 417-429, 2008. Disponível em: <https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S151673132008000300004&script=sci_abstract&tlng=pt>. Acesso em: 03 mar. 2019.
MIRANDA, Gustavo Lima de. A história da evolução da mídia no Brasil e no mundo. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Comunicação Social com habilitação em Publicidade e Propaganda). Centro Universitário de Brasília, Brasília, 2007.
MORAIS, Ione Rodrigues Diniz. Diferentes linguagens no ensino de geografia: novas possibilidades. In: ALBURQUERQUE, Maria Adailza Martins de; FERREIRA, Joseane Abílio de Sousa (Org.). Formação, pesquisas e práticas docentes: reformas curriculares em questão. João Pessoa: Editora Mídia, 2013, p. 241-264.
MORNHINWEG, Gabriela; HERRERA, Luis Carlos M. Los dibujos animados: herramienta para la educación. Revista Investigación e Pensamiento Crítico, 5 v, n. 2, p. 21-37, mai/ago., 2017. Disponível em: <https://www.researchgate.net/publication/319551296_Los_Dibujos_Animados_herramienta_para_la_educacion>. Acesso em: 10 set. 2020.
MUNANGA, Kabengele. Negritude e identidade negra ou afrodescendente: um racismo ao avesso? Revista da ABPN, v. 4, n. 8, p. 06-14, 2012. Disponível em: <https://abpnrevista.org.br/index.php/site/article/view/246>. Acesso em: 08 out. 2020.
SANTOS, Renato Emerson dos. A Lei 10.639 e o Ensino de Geografia: construindo uma agenda de pesquisa-ação. Revista Tamoios, Rio de Janeiro, v. 7, n. 1, p. 4-24, jun. 2011. Disponível em: <https://www.epublicacoes.uerj.br/index.php/tamoios/article/view/1702#:~:text=O%20artigo%20apresenta%20a%20estrutura,instrumento%20da%20luta%20anti%2Dracismo.>. Acesso em: 03 jun. 2019.
SANTOS, Rita de Cássia Evangelista dos; CHIAPETTI, Rita Jaqueline Nogueira. Uma investigação sobre o uso das diversas linguagens no ensino de geografia: uma interface teoria e prática. Geografia Ensino & Pesquisa, Santa Maria-RS, v. 15, n. 3, p. 167-183, 18 jan. 2012. Disponível em: <https://periodicos.ufsm.br/geografia/article/view/7353>. Acesso em: 18 ago. 2019.
SILVA, Arthur Martins da. O desenho animado “Os Simpsons” como instrumento metodológico no ensino de geografia. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura Plena em Geografia). Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, 2015.
SILVA, Petronilha Beatriz Gonçalves e. Aprender, ensinar relações étnico-raciais no Brasil. Educação, Porto Alegre, v. 63, n. 3, p. 489-506, dez. 2007. Disponível em: <https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2745>. Acesso em: 23 de jun. 2019.
SOUZA, Kamila Regina de; SARTORI, Ademilde Silveira. Educomunicação e desenhos animados: reflexões sobre a construção do conceito de prática pedagógica educomunicativa desde a educação infantil. Revista Eletrônica Humanitaris PUCRS/EduEer/ICEP, v. 1, n. 1, p. 92-109, 2013. Disponível em:<https://silo.tips/download/revista-humanitaris-pucrs-eduser-icep-2>. Acesso em: 15 set. 2020.
PAZELLI, Pedro Eugênio Gomes. A utilização da animação no ensino fundamental para a educação em saúde. Dissertação (Mestrado em Design) – Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2012.
PERON, Thiago Afonso. Ensino de geografia com obras cinematográficas: da taiga siberiana a caatinga brasileira. In: Encontro Nacional de Prática de Ensino de Geografia (ENPEG), 14, 2019, Campinas. Anais... Campinas: Unicamp, 2019. Disponível em: <https://ocs.ige.unicamp.br/ojs/anais14enpeg/article/view/3035>. Acesso em: 13 out. 2020.
PERON, Thiago Afonso; ELIAS, Leonardo Maciel de Medeiros. O desenho animado “Super Choque” para desenvolver práticas geográficas antirracistas. Revista Pesquisar, Florianópolis (SC), v. 7, n. 13, Ed. especial: SELIGeo, p. 74-88, jun. 2020. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/pesquisar/index>. Acesso em: 09 out. 2020.
PUIGGRÒS, Núria Rajadell; PUJOL, Maria Antònia; HOLZ, Verónica Violant. Los dibujos animados como recurso de transmisión de los valores educativos y culturales. Comunicar, Barcelona-ES, v. 13, n. 25, p. 1-9, out., 2005. Disponível em: <https://www.revistacomunicar.com/index.php?contenido=detalles&numero=25&articulo=25-2005-190>. Acesso em: 19 mar. 2019.
RATTS, A. J. P.; RODRIGUES, A. P. C.; VILELA, B. P.; CIRQUEIRA, D. M. Representações da África e da população negra nos livros didáticos de geografia. Revista da Casa da Geografia de Sobral, Sobral, v. 8/9, n. 1, p. 45-59, 2006/2007. Disponível em: <https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2796467>. Acesso em: 23 jun. 2019.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Thiago Afonso Peron

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.