CARTOGRAPHY IN THE GEOGRAPHY LICENSE COURSE: GRADUATE TRAINING AND DILEMMS

Authors

  • Edmara Silva Pereira Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
  • Junívio da Silva Pimentel Professor da Universidade do Estado da Bahia, campus VI, Caetité-BA

DOI:

https://doi.org/10.14393/REG-v12-2021-76558

Keywords:

Cartography, Cartographic documents, Teacher training

Abstract

Cartography it is present in the teaching of geography, and as a form of communication for human beings as well. It is a science capable of locating, assisting and unveiling in the analysis of geographical space. Many teachers of Basic Education have the difficulty of associating Cartographic documents with the contents of Geography, reflecting in poor teaching/learning knowledge for the formation of students. From this perspective, this research seeks to analyze the contributions of the components of the Cartography area for the formation of Geography teachers of Universidade do Estado da Bahia (UNEB) Campus VI. To aim this, it elaborated a theoretical framework, based mainly on Souza e Katuta (2001), Martinelli (2010) e Melo (2007), which discuss the contributions of Cartography to Geography school. Documentary research highlights the analysis of the Geography Course Plan, flowchart and components of the geography area. In the verification of the theme, it was validated with the application of questionnaires in interview. Which led to the finding in the process of formation some students have difficulties to use cartographic documents, even knowing their relevance.

Author Biographies

  • Edmara Silva Pereira, Universidade do Estado da Bahia (UNEB)

    Graduada em Geografia pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB)

  • Junívio da Silva Pimentel, Professor da Universidade do Estado da Bahia, campus VI, Caetité-BA

    Mestre em Ciências Geodésicas e Tecnologias da Geoinformação pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE); Professor da Universidade do Estado da Bahia, campus VI, Caetité-BA.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2018. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf>. Acesso em: 02/02/19.

______. Orientações curriculares para o ensino médio. Ciências Humanas e suas tecnologias. Secretaria de Educação Básica. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2006.

______. Secretaria de Ensino Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Geografia. Brasília, DF: MEC/SEF, 1998.

DUARTE, P. A. Fundamentos de cartografia. 3. ed. Florianópolis, SC: Editora da UFSC, 2006.

FITZ, P. R. Cartografia Básica. São Paulo, SP: Oficina de textos, 2008.

MACEDO, R. S. Currículo: campo, conceito e pesquisa. 6. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.

MARTINELLI, M. Os fundamentos da Cartografia Temática: considerações metodológicas e críticas. In: ______ Mapas da geografia e cartografia temática. 5. ed. 2ª Reimpressão. São Paulo, SP: Contexto, 2010.

MELO, I. B. N. de. Proposição de uma cartografia escolar no Ensino Superior. Tese (doutorado). Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas. Rio Claro-SP, 2007. Disponível em: <https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/104434/melo_ibn_dr_rcla.pdf?sequence=1>. Acesso em: 2 de junho 2018.

MENEZES, P. M. L; FERNANDES, M. C. Roteiro de Cartografia. São Paulo, SP: Oficina de textos, 2013.

PASSINI, E. Y. Alfabetização cartográfica e a aprendizagem de geografia. 1° ed. São Paulo, SP: Cortez, 2012.

ROSA, Roberto. Geotecnologias na Geografia aplicada. Revista do Departamento de Geografia, 16, p. 81-90, 2005. Disponível em: <http://www.revistas.usp.br/rdg/article/view/47288/51024>. Acesso em: 29 de maio de 2019.

SOUSA, José Gilberto; KATUTA, Ângela Massum. Geografia e conhecimentos cartográficos: a cartografia no movimento de renovação da geografia brasileira e a importância do uso de mapas. São Paulo, SP: Editora UNESP, 2001.

Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Projeto de Renovação de Reconhecimento do

Curso de Geografia – Licenciatura. Caetité, Campus VI, 2013.

Published

2022-03-07

Issue

Section

Artigos

How to Cite

CARTOGRAPHY IN THE GEOGRAPHY LICENSE COURSE: GRADUATE TRAINING AND DILEMMS. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia, v. 12, n. 23, p. 104–121, 2022. DOI: 10.14393/REG-v12-2021-76558. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistadeensinodegeografia/article/view/76558. Acesso em: 26 dec. 2025.