UNIVERSITY DROPOUT IN THE GEOGRAPHY DEGREE COURSE AT THE STATE UNIVERSITY OF SOUTHWEST BAHIA

Authors

  • Alice Angélica Mafra Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) https://orcid.org/0000-0001-7149-7198
  • Geisa Flores Mendes Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)

DOI:

https://doi.org/10.14393/REG-v12-2021-76557

Keywords:

Social memory, Degree in Geography, University dropout

Abstract

This article analyzes, through memory and social representations, the evasion dynamics in Geography Degree course at Uesb- Campus Vitória da Conquista. The article is based on the following categories of analysis: social memory, degree in Geography and evasion. The study is based on a qualitative approach and the social subjects of the research are students enrolled in the Geography Course at Uesb and students who have already been linked to that course. In parallel, a data survey was carried out at the General Courses Secretary, and at the Collegiate of the Geography Course, in which it pointed out very high evasion data. Based on the data collected and its analysis, it is possible to rethink strategies that can minimize the evasion rate in that Course.

Author Biographies

  • Alice Angélica Mafra, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)

    Graduanda em Geografia na Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)

  • Geisa Flores Mendes, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)

    Professora Titular na Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)

References

CAVALCANTI, L. de S. Geografia e Práticas de Ensino. Goiânia: Alternativa, 2002.

GOLDENBERG. Mirian. A arte de pesquisar: como fazer pesquisa em Ciências Sociais. Rio de Janeiro: Record, 2005.

HALBWACHS, M. A Memória Coletiva. São Paulo: Vértice, 1990.

IZQUIERDO. Ivan. Memória. Rio Grande do Sul: IEA- Estudos avançados. 1988.

LOBO, M. B. D. C. M. Panorama da evasão no ensino superior brasileiro: aspectos gerais das causas e soluções. ABMES Cadernos, n. 25, p. 9-58, 2012.

MINAYO, M. C. de S. (Org.). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994.

RISTOFF, D. Educação Superior no Brasil – 10 anos pós -LDB: da expansão à democratização. In: BITTAR, Mariluce; OLIVEIRA, João Ferreira de; MOROSINI, Marília (Org.). Educação superior no Brasil - 10 anos pós-LDB. Brasília: INEP, 2008.

SILVA FILHO, R. L. L.; MOTEJUNAS, P. R.; HIPOLITO, O.; LOBO, M. B. de C. M. A evasão no ensino superior brasileiro. Cad. Pesqui. [online], v. 37, n. 132, p. 641-659, 2007.

Published

2022-03-07

Issue

Section

Artigos

How to Cite

UNIVERSITY DROPOUT IN THE GEOGRAPHY DEGREE COURSE AT THE STATE UNIVERSITY OF SOUTHWEST BAHIA. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia, v. 12, n. 23, p. 92–103, 2022. DOI: 10.14393/REG-v12-2021-76557. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistadeensinodegeografia/article/view/76557. Acesso em: 25 dec. 2025.