UNIVERSITY DROPOUT IN THE GEOGRAPHY DEGREE COURSE AT THE STATE UNIVERSITY OF SOUTHWEST BAHIA
DOI:
https://doi.org/10.14393/REG-v12-2021-76557Keywords:
Social memory, Degree in Geography, University dropoutAbstract
This article analyzes, through memory and social representations, the evasion dynamics in Geography Degree course at Uesb- Campus Vitória da Conquista. The article is based on the following categories of analysis: social memory, degree in Geography and evasion. The study is based on a qualitative approach and the social subjects of the research are students enrolled in the Geography Course at Uesb and students who have already been linked to that course. In parallel, a data survey was carried out at the General Courses Secretary, and at the Collegiate of the Geography Course, in which it pointed out very high evasion data. Based on the data collected and its analysis, it is possible to rethink strategies that can minimize the evasion rate in that Course.
References
CAVALCANTI, L. de S. Geografia e Práticas de Ensino. Goiânia: Alternativa, 2002.
GOLDENBERG. Mirian. A arte de pesquisar: como fazer pesquisa em Ciências Sociais. Rio de Janeiro: Record, 2005.
HALBWACHS, M. A Memória Coletiva. São Paulo: Vértice, 1990.
IZQUIERDO. Ivan. Memória. Rio Grande do Sul: IEA- Estudos avançados. 1988.
LOBO, M. B. D. C. M. Panorama da evasão no ensino superior brasileiro: aspectos gerais das causas e soluções. ABMES Cadernos, n. 25, p. 9-58, 2012.
MINAYO, M. C. de S. (Org.). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994.
RISTOFF, D. Educação Superior no Brasil – 10 anos pós -LDB: da expansão à democratização. In: BITTAR, Mariluce; OLIVEIRA, João Ferreira de; MOROSINI, Marília (Org.). Educação superior no Brasil - 10 anos pós-LDB. Brasília: INEP, 2008.
SILVA FILHO, R. L. L.; MOTEJUNAS, P. R.; HIPOLITO, O.; LOBO, M. B. de C. M. A evasão no ensino superior brasileiro. Cad. Pesqui. [online], v. 37, n. 132, p. 641-659, 2007.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Alice Angélica Mafra, Geisa Flores Mendes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os conteúdos publicados na Revista de Ensino de Geografia estão licenciados sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
Isso significa que os autores mantêm os direitos autorais sobre seus trabalhos, permitindo o compartilhamento, adaptação, distribuição e reprodução em qualquer meio ou formato, desde que seja dado o devido crédito à autoria original e à fonte da publicação.
Para mais informações sobre esta licença, acesse: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


