PEDAGOGICAL PRACTICE IN GEOGRAPHY TEACHING: LESSONS FROM RETHINKING DIDACTICS, EDUCATIONAL PLANNING AND TEACHING METHODOLOGIES
DOI:
https://doi.org/10.14393/REG-v12-2021-76550Keywords:
Didactics, Teaching methodology, Educational Planning, School GeographyAbstract
Didactics and pedagogical practice are fundamental for the improvement of School Geography. Thinking about the pedagogical action more deeply requires, equally, the insertion of elements related to the teaching methodology, use of didactic resources and educational planning. In this article, through bibliographic analysis, topics related to the pedagogical practice of Geography teachers were addressed, aligned with educational planning and the different types and importance of teaching methodologies and use of didactic resources. In this context, the investigation pointed out theoretical and methodological contributions related to the teaching of Geography, as well as pedagogical practices in Basic Education.
References
BRASIL. Ministério da Educação – MEC. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf>. Acesso em 08 de abril 2020.
DIAS, L. C. Cartografia escolar e estratégias de ensino e de aprendizagem na infância: um estudo a partir dos artigos da IX Edição do Colóquio de Cartografia para Crianças e Escolares. In: Boletim Paulista de Geografia v. 99, 2018, p. 291-311. Disponível em: <https://agb.org.br/publicacoes/index.php/boletim-paulista/article/view/1482>. Acesso 28 de abril 2020.
CALLAI, H. C. Aprendendo a ler o mundo: a Geografia nos anos iniciais do Ensino Fundamental. Cadernos CEDES, Campinas-SP, v. 25, n. 66, p. 227-247, 2005.
COSTA, H. H. C.; LOPES, A. R. C. A Geografia na política de currículo: quando a integração reafirma a disciplina. Pro-Posições, v. 27, n.1, p.179-195, abr. 2016. Disponível em: <https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S010373072016000100179&script=sci_abstract&tlng=pt>. Acesso 28 de abril 2020.
LIBÂNEO, J. C. Didática. São Paulo: Cortez, 2013.
______. As teorias pedagógicas modernas revisitadas pelo debate contemporâneo na Educação. In: ______; SANTOS, Akiko. (Org.). Educação na era do conhecimento em rede e transdisciplinaridade. 1ª ed. Campinas-SP: Alínea, 2005, v. 1, p. 19-62.
MARTINS, R. E. M. W. Os desafios do processo formativo do professor de geografia. Tese de Doutorado em Geografia pelo Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre/RS: UFRS, 2010.
PONTUSCKHA, N. N.; PAGANELLI, T. l.; CACETE, N. H. Para Ensinar e Aprender Geografia. São Paulo: Ed. Cortez, 2007.
PORTELA, M. O. B. A BNCC para o ensino de Geografia: a proposta das Ciências Humanas e da Interdisciplinaridade. Revista Okara – Geografia em debate, v. 12, n. 1, p. 48-68, 2018. Disponível em: <https://periodicos.ufpb.br/index.php/okara/article/view/38216>. Acesso em 10 de abril 2020.
ROQUE ASCENÇÃO, V. de O.; VALADÃO, R. C. Complexidade conceitual na construção do conhecimento do conteúdo por professores de geografia. Revista Brasileira de Educação em Geografia, Campinas, v. 7, n. 14, p. 5-23, jul./dez. 2017. Disponível em: <http://www.revistaedugeo.com.br/ojs/index.php/revistaedugeo/article/view/458>. Acesso 28 de abril 2020.
SILVA, A. D. da. Teorias e Práticas do Currículo. Londrina: Editora e Distribuidora Educacional S.A., 2017.
STRAFORINI, R. O ensino de Geografia como prática espacial de significação. Estudos Avançados, São Paulo-SP, v. 32, n. 93, p. 175-195, ago. 2018. Disponível em: <https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-40142018000200175>. Acesso 28 de abril 2020.
VESENTINI, J. W. (Org.). O Ensino da Geografia do Século XXI. 7. ed. Campinas: Papirus. 2013.
VLACH, V. Ensino de Geografia no início do século XXI: Desafios e perspectivas. In: Encuentro de Geógrafos de América Latina (EGAL). Anais... Mérida (México), 2003.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Gilvan Charles Cerqueira de Araújo, Sidelmar Alves da Silva Kunz, Maurício Barbosa Carneiro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os conteúdos publicados na Revista de Ensino de Geografia estão licenciados sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
Isso significa que os autores mantêm os direitos autorais sobre seus trabalhos, permitindo o compartilhamento, adaptação, distribuição e reprodução em qualquer meio ou formato, desde que seja dado o devido crédito à autoria original e à fonte da publicação.
Para mais informações sobre esta licença, acesse: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


