PEDAGOGICAL PRACTICE IN GEOGRAPHY TEACHING: LESSONS FROM RETHINKING DIDACTICS, EDUCATIONAL PLANNING AND TEACHING METHODOLOGIES

Authors

  • Gilvan Charles Cerqueira de Araújo Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal (SEEDF)
  • Sidelmar Alves da Silva Kunz Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP) https://orcid.org/0000-0002-0793-1946
  • Maurício Barbosa Carneiro Secretaria Municipal de Educação em Formosa-Goiás https://orcid.org/0000-0001-7016-5802

DOI:

https://doi.org/10.14393/REG-v12-2021-76550

Keywords:

Didactics, Teaching methodology, Educational Planning, School Geography

Abstract

Didactics and pedagogical practice are fundamental for the improvement of School Geography. Thinking about the pedagogical action more deeply requires, equally, the insertion of elements related to the teaching methodology, use of didactic resources and educational planning. In this article, through bibliographic analysis, topics related to the pedagogical practice of Geography teachers were addressed, aligned with educational planning and the different types and importance of teaching methodologies and use of didactic resources. In this context, the investigation pointed out theoretical and methodological contributions related to the teaching of Geography, as well as pedagogical practices in Basic Education.

Author Biographies

  • Gilvan Charles Cerqueira de Araújo, Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal (SEEDF)

    Doutor em Geografia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP). Professor da Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal (SEEDF)

  • Sidelmar Alves da Silva Kunz, Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP)

    Doutor em Educação pela Universidade de Brasília (UNB). Pesquisador do - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP)

  • Maurício Barbosa Carneiro, Secretaria Municipal de Educação em Formosa-Goiás

    Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Brasília (UNB). Professor da Secretaria Municipal de Educação em Formosa-Goiás

References

BRASIL. Ministério da Educação – MEC. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf>. Acesso em 08 de abril 2020.

DIAS, L. C. Cartografia escolar e estratégias de ensino e de aprendizagem na infância: um estudo a partir dos artigos da IX Edição do Colóquio de Cartografia para Crianças e Escolares. In: Boletim Paulista de Geografia v. 99, 2018, p. 291-311. Disponível em: <https://agb.org.br/publicacoes/index.php/boletim-paulista/article/view/1482>. Acesso 28 de abril 2020.

CALLAI, H. C. Aprendendo a ler o mundo: a Geografia nos anos iniciais do Ensino Fundamental. Cadernos CEDES, Campinas-SP, v. 25, n. 66, p. 227-247, 2005.

COSTA, H. H. C.; LOPES, A. R. C. A Geografia na política de currículo: quando a integração reafirma a disciplina. Pro-Posições, v. 27, n.1, p.179-195, abr. 2016. Disponível em: <https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S010373072016000100179&script=sci_abstract&tlng=pt>. Acesso 28 de abril 2020.

LIBÂNEO, J. C. Didática. São Paulo: Cortez, 2013.

______. As teorias pedagógicas modernas revisitadas pelo debate contemporâneo na Educação. In: ______; SANTOS, Akiko. (Org.). Educação na era do conhecimento em rede e transdisciplinaridade. 1ª ed. Campinas-SP: Alínea, 2005, v. 1, p. 19-62.

MARTINS, R. E. M. W. Os desafios do processo formativo do professor de geografia. Tese de Doutorado em Geografia pelo Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre/RS: UFRS, 2010.

PONTUSCKHA, N. N.; PAGANELLI, T. l.; CACETE, N. H. Para Ensinar e Aprender Geografia. São Paulo: Ed. Cortez, 2007.

PORTELA, M. O. B. A BNCC para o ensino de Geografia: a proposta das Ciências Humanas e da Interdisciplinaridade. Revista Okara – Geografia em debate, v. 12, n. 1, p. 48-68, 2018. Disponível em: <https://periodicos.ufpb.br/index.php/okara/article/view/38216>. Acesso em 10 de abril 2020.

ROQUE ASCENÇÃO, V. de O.; VALADÃO, R. C. Complexidade conceitual na construção do conhecimento do conteúdo por professores de geografia. Revista Brasileira de Educação em Geografia, Campinas, v. 7, n. 14, p. 5-23, jul./dez. 2017. Disponível em: <http://www.revistaedugeo.com.br/ojs/index.php/revistaedugeo/article/view/458>. Acesso 28 de abril 2020.

SILVA, A. D. da. Teorias e Práticas do Currículo. Londrina: Editora e Distribuidora Educacional S.A., 2017.

STRAFORINI, R. O ensino de Geografia como prática espacial de significação. Estudos Avançados, São Paulo-SP, v. 32, n. 93, p. 175-195, ago. 2018. Disponível em: <https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-40142018000200175>. Acesso 28 de abril 2020.

VESENTINI, J. W. (Org.). O Ensino da Geografia do Século XXI. 7. ed. Campinas: Papirus. 2013.

VLACH, V. Ensino de Geografia no início do século XXI: Desafios e perspectivas. In: Encuentro de Geógrafos de América Latina (EGAL). Anais... Mérida (México), 2003.

Published

2022-03-07

Issue

Section

Artigos

How to Cite

PEDAGOGICAL PRACTICE IN GEOGRAPHY TEACHING: LESSONS FROM RETHINKING DIDACTICS, EDUCATIONAL PLANNING AND TEACHING METHODOLOGIES. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia, v. 12, n. 23, p. 34–53, 2022. DOI: 10.14393/REG-v12-2021-76550. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistadeensinodegeografia/article/view/76550. Acesso em: 27 dec. 2025.