(RE)MEETING PAULO FREIRE TO (RE)THINK EDUCATIONAL GEOGRAPHY: REFLECTIONS, COMENTS AND EXPERIENCES
DOI:
https://doi.org/10.14393/REG-v12-2021-76445Keywords:
Geography, Teaching, Praxis, CitizenshipAbstract
It discusses the application of Freire´s pedagogy principles over educational Geography highlighting it´s catalyst role over this discipline potential for human e citizen formation of educational subjects. In addition to a brief reflection over some of these theoretical-methodological principles which lead Paulo Frere´s thinking, the text discusses two different experiences: a follow-up of the educational work in Geography executed in a school which formally adopts the Frerian method, aiming to deepen the understanding of this pedagogical proposal as well as to evaluate it´s results, and a pedagogical intervention conducted in a non-Frerian school, but led by Frerian theoretical-methodological principles discussed over this text, carry out in order to ratify the applicability of Freire´s principles in educational practice even in institution which do not adopt it´s author´s method.
References
BERNARDO NETO, Jaime. Mercado Imobiliário e produção do Espaço Urbano: a expansão dos empreendimentos imobiliários na orla de Vila Velha/ES a partir dos anos 80. Revista Geografares, Vitória-ES, n.10, p. 99-127, 2012.
BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Rio de Janeiro:Bertrand Brasil, 2012.
BRASIL. Ministério de Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf>. Acesso em 08 mai 2021.
CALLAI, Helena Copetti. Estudar o lugar para compreender o mundo. In: Castrogiovanni, A. (org.). Ensino de Geografia: práticas a textualizações do cotidiano. Porto Alegre: Editora Mediação, 2002.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987 [1970]. 17ª ed.
___________. Pedagogia da autonomia. Rio de Janeiro/São Paulo: Editora Paz e Terra, 2020 [1996]. 64ª ed.
___________. Política e Educação: ensaios. São Paulo: Editora Cortez, 2001 [1993]. 5ª ed.
KIMURA, Shoko. Geografia no ensino básico: questões e propostas. 2. ed. 3ª reimpressão. São Paulo: Contexto, 2014.
LIBÂNEO, José Carlos. Didática e práticas de ensino e a abordagem da diversidade sociocultural na escola. In: Cavalcante, M. et al. (org.). Didática e a prática de ensino: diálogos sobre a escola, a formação de professores e a sociedade. Fortaleza-CE: EdUECE, 2015.
MACHADO, Nilson José. Sobre a ideia de competência. In: Perrenoud, P.; Thurler, M. As competências para ensinar no século XXI. Porto Alegre: Artmed Editora, 2002.
PESSOA, Mateus Dias. Fragmentação e segregação do espaço urbano e sua abordagem no ensino de geografia: Uma abordagem a partir da EMEF “Stanislaw Zucoloto”, em Nova Venécia/ES. 2019. 95p. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Geografia). Instituto Federal do Espírito Santo, Nova Venécia, 2019.
SPOSITO, Maria Encarnação. Segregação socioespacial e centralidade urbana In: VASCONCELOS, Pedro de Almeida; CORRÊA, Roberto Lobato; PINTAUDI, Silvana Maria. A Cidade contemporânea: segregação espacial. São Paulo: Contexto, 2013, p. 61-93.
SOUZA, Fabiana Furtado de. O ensino de geografia na perspectiva freiriana: uma abordagem a partir do CEFFA de Chapadinha - Nova Venécia/ES. 2019. 91p. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Geografia). Instituto Federal do Espírito Santo, Nova Venécia, 2019. Disponível em:<https://repositorio.ifes.edu.br/handle/123456789/542>.
SOUZA, Marcelo Lopes de. ABC do Desenvolvimento Urbano. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003.
TUAN, Yi Fu. Espaço e Lugar. São Paulo: Editora Difel, 1983.
__________. Topofilia: um estudo da percepção, atitudes e valores do meio ambiente. Londrina: Eduel, 2012.
SANTOS, Milton. Metamorfoses do Espaço Habitado. Fundamentos Teóricos e Metodológicos da Geografia. 6ª ed. São Paulo: Edusp, 2014.
___________. Por uma Geografia Nova. Da Crítica da Geografia a uma Geografia Crítica. 6ª ed. São Paulo: Edusp, 2012.
___________. Urbanização Brasileira. 5ª ed. São Paulo: Edusp, 2013.
SAVIANI, Demerval. Escola e democracia. 43a ed. Campinas: Autores Associados, 2018.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Jaime Bernardo Neto, Fabiana Furtado de Souza, Mateus Dias Pessoa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os conteúdos publicados na Revista de Ensino de Geografia estão licenciados sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
Isso significa que os autores mantêm os direitos autorais sobre seus trabalhos, permitindo o compartilhamento, adaptação, distribuição e reprodução em qualquer meio ou formato, desde que seja dado o devido crédito à autoria original e à fonte da publicação.
Para mais informações sobre esta licença, acesse: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


