IMPORTANCE AND PROPOSAL OF SOFTWARE AND FILMS FOR TEACHING GEOGAPHY IN YOUTH AND ADULT EDUCATION
Keywords:
Study, Resource, Movie theater, Meaningful learningAbstract
This study aims to present software proposals that include the film in Geography classes in Youth and Adult Education - EJA. It is considered a qualitative, deductive and bibliographic survey of authors such as Callai (2011), Castrogiovanni (2008) and Moreira (1994), who discuss EJA. In view of this, we strengthen the proposal with authors such as Alves and Gomes (2016), Leal (2011), Messias (2019) and Moran (2009), who deal with the effectiveness of films and how this resource can become fundamental in EJA. In addition, software is also proposed that can contribute to the teaching and learning of the discipline of geography, understanding the challenges faced by a modality such as EJA, which require attention and assiduity in the face of changes in the school context. Thus, the relevance of cinema and software was verified as a way of contributing to a meaningful learning.
References
BALBOA, R. S, S. Produtores: Charles, W; Billy, C; David, W; Kevin, K. Estados Unidos, 2006. Revolutions Studios, drama. 101 min.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, 1988.
______. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília-DF: Ministério da Educação, 2018.
CASTROGIOVANNI, A. C. CALLAI, H. C. KAERCHER, N. A. Ensino de Geografia: praticas e textualizações no cotidiano. Porto Alegre-RS: Editora Mediação, 2000.
CALLAI, H. C. Aprendendo a ler o mundo: a geografia nos anos iniciais do ensino fundamental. Cad. Cedes, Campinas, v. 25, n. 66, p. 227 - 247, maio/ago. 2005.
______. Geografia e a escola: muda a geografia? Muda o ensino? Terra livre, São Paulo, n.16, p. 133-152, 2001.
______. A Geografia escolar e os conteúdos da Geografia. Anekumene, v. 1, n. 1, 2011.
CAVALCANTI, L. S. A Geografia escolar e a cidade: Ensaios de Geografia para a vida urbana cotidiana. Campinas, SP: Papirus, 2008.
EXUPÉRY, A. S. O pequeno príncipe. São Paulo: Editora Escala, 2015.
GOMES, S. N; ALVES, N. W. Novas tecnologias na educação de jovens e adultos. Círculo fluminense de estudos filológicos e linguísticos. Revista Philologus, Ano 22, n. 66, Supl.: Anais da XI JNLFLP. Rio de Janeiro: CiFEFiL, set./dez. 2016.
GOOGLE EARTH. O globo terrestre mais detalhado do mundo. Disponível em: <https://www.google.com.br/intl/pt-BR/earth/versions/>. Acesso em 01 de Agosto de 2022
INSTITUTO B. F. Bioma Pantanal. Disponível em: <https://www.ibflorestas.org.br/bioma-pantanal>. Acesso em 05 de Agosto de 2022.
LEAL, L. Desenvolvimento da cultura cinematográfica: novas tecnologias para educação de jovens e adultos. In: Primeiro circuito de debates acadêmicos.. Anais... Rio de Janeiro: UFRJ, UNIRIO 2011.
MORAN, J. M. A educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. In: Como utilizar as tecnologias nas escolas. Editora Papirus. Campinas - SP. 2009, p. 101-11.
MESSIAS. R. M. Cinema e Geografia: O filme como recurso didático no ensino médio. 2019. Dissertação de Mestrado (Programa de Pós Graduação em Ensino - PPGE). Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, Pau dos Ferros. 2019.
MOREIRA, R. O que é Geografia. Coleção primeiros passos. Editora brasiliense, 1994.
QUEIROZ FILHO, Antonio Carlos. A Geografia vai ao cinema. Resgate, v. XIX, n. 21, p. 61-70, jan./jun. 2011. Disponível em: <https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/article/view/8645706/13006>. Acesso em 29 de Julho de 2022.
SANCHO, Juana. Para uma tecnologia educacional. Porto Alegre: ArtMed, 1998.
SCRATCH. Crie estórias, jogos e animações e partilhe com outros em todo o mundo. Disponível em: https://scratch.mit.edu/ Acesso em 02 de Agosto de 2022.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Talhany Cris Ferreira da Conceição, Sílvia Helena de Castro Bessa, Cícero Nilton Moreira da Silva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.