THE IMPORTANCE OF ACADEMIC MONITORING FOR EDUCATION AND UNDERSTANDING OF GEOGRAPHIC CATEGORIES: ARTICULATING THEORY AND PRACTICE IN THE GEOGRAPHY LICENSE COURSE EAD UAB/UFAL
Keywords:
Monitoring, Geography, Initial formationAbstract
The study aims to lead future teachers to reflect on practices that combine the study of geographic categories with basic education students. The speed of access to information and the role of teaching have changed over the last few decades, so the university also needed to review its posture in the face of such changes. This study has a qualitative approach and involves observation, reading, analysis and interpretation of theoretical references, with a bibliographic survey and application of semi-structured questionnaires to monitors in the initial training of the Geography degree course at EAD UAB/UFAL. Thus, through this study, we highlighted the importance of monitoring for the training of students/monitors in the Geography degree course at EAD UAB/UFAL, from 2014 to 2017, at the Maceió, Arapiraca and Palmeira dos Índios centers. In this perspective, it can be inferred that the experience of the student monitor in the initial training provides the future teacher with access to interaction and experience, providing contributions to the initial training of the undergraduate in Geography.
References
ALVES, J. R. M. A história da EaD no Brasil. In: LITTO, F. e FORMIGA, M. (Org). Educação a Distância: o estado da arte. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2009.
BRASIL. Decreto nº. 5.622 de 19/12/2005. Diário Oficial da União, 20/12/2005. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seed/arquivos/pdf/dec_5622.pdf>. Acesso em: 27 jan. 2018.
FERREIRA, Genovan Pessoa de Moraes. O papel do lugar na reflexão de um cidadão do mundo. In: CARLOS, Ana Fani Alessandri (org.). Ensaios de geografia contemporânea. São Paulo: Hucitec, 1996.
GOMES, Paulo C. C. O conceito de região e sua discussão. In: CASTRO, Iná E.; GOMES, Paulo C.; CORREA, Roberto Lobato (Org.s). Geografia: conceitos e temas. 5.a ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003.
LÜDKE, M. e ANDRÉ, M. Pesquisa em Educação: Abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MAGALHÃES, Maria Cecília Camargo. Projetos de formação contínua e educadores para uma prática crítica. The Especialist, São Paulo, v. 19, n. 2, p.169-184, 1998.
MERCADO, L. P. L. Percursos na formação de professores com tecnologias da informação e comunicação na educação. Maceió: Edufal, 2007.
MERCADO, L. P. L.; PIMENTEL, Fernando Silvio Cavalcante; SANTOS, L. C. L.; BRITO, G.; OLIVEIRA, C. A.; ARAUJO, R. S.; SOARES, M. A. Gestão da EAD na UFAL: da institucionalização às ações concretas. In: Fórum de Gestão do Ensino Superior nos Países Regiões de Língua Portuguesa; 3ª Conferência Forges. Recife, 2013.
MOORE, M. G.; KEARSLEY, G. Educação a Distância: uma visão integrada. São Paulo: Thompson, 2008.
OLIVEIRA, Elsa Guimarães. Educação a distância na transição paradigmática. Campinas: Papirus Editora, 2003.
SANTOS, M. A natureza do espaço: Técnica e tempo; Razão e emoção. São Paulo: Hucitec, 1996.
______. Metamorfoses do espaço habitado. São Paulo: Hucitec, 1998.p.61.
SILVA, Marco (Org.). Educação online. São Paulo: Edições Loyola, 2003.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Michele Emanuelle Silva, Klévia Lima Delmiro, Claudionor de Oliveira Silva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.