GENERAL CHARACTERISTICS OF GRADUATES OF THE DEGREE COURSE IN GEOGRAPHY AT THE STATE UNIVERSITY OF WESTERN PARANÁ (UNIOESTE) - MARECHAL CÂNDIDO RONDON-PR CAMPUS
DOI:
https://doi.org/10.14393/REG-v13-2022-76387Keywords:
Ensino de Geografia, Universidade Pública, Formação de professoresAbstract
In 1997, the Geography course was implemented at the State University of Western Paraná, Campus of Marechal Cândido Rondon, to meet the need of schools for professionals graduated in this subject. This demand for basic education was a direct result of the period after LDB 9394/96, which brought new impetus to the degree courses involved in the teachers’ initial training. In this context, this research aimed to characterize graduates’ situation of a degree course created at this juncture of the late nineties of the twentieth century. The main methodological resource of this study was the application of a questionnaire sent to the students of the period of interest through Google Forms system. Among the egresses found, 176 students responded, and nine were also interviewed in order to complement some information. The questionnaire was distributed only to people who completed the degree course in Geography at UNIOESTE in Marechal Cândido Rondon from the first class - in 2000 - to 2018. As a result, the study allows us to identify how many egresses, among the respondents, are working in the educational system as Geography teachers or in other areas, where they are currently, and what is the participation of the University in the formation of the Geography teachers in question.
References
ALBUQUERQUE, Maria Adailza Martins. Lugar: conceito geográfico nos currículos pré‐ativos – Relação entre saber acadêmico e saber escolar. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação/Universidade de São Paulo, São Paulo-SP, 2004.
APP SINDICATO. SINDICATO DOS TRABALHADORES EM EDUCAÇÃO PÚBLICA DO PARANÁ. Disponível em: <https://appsindicato.org.br/governo-autoriza-concurso-publico-para-500-professores-qpm/>. Acesso em: 10 abr. 2022.
ARROYO, M. G. Condição docente, trabalho e formação. In: SOUZA, J. V. A. (Org.). Formação de professores para a educação básica: dez anos da LDB. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.
BATISTA, N. L.; DAVID, C.; FELTRIN, T. Formação de professores de Geografia no Brasil: considerações sobre políticas de formação docente e currículo escolar. Revista Geografia, Ensino e Pesquisa, Santa Maria (RS), UFSM, v. 23, 2019. Disponível em: <https://periodicos.ufsm.br/geografia/article/view/41062>. Acesso em: 23 out. 2021.
BOLZAN, D. P. V. Formação de professores: compartilhando e reconstruindo conhecimentos. Porto Alegre: Ed. Mediação, 2002.
BRASIL. Congresso Nacional. Lei de Diretrizes e Bases da Educação (Lei nº 9.394). Brasília, 1996.
______. Ministério da Educação. Secretária de Educação Básica. Diretoria de Currículos e Educação Integral. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013.
CAVALCANTI, L. de S. Geografia, escola e construção de conhecimentos. Campinas, SP: Papirus, 1998.
MORMUL, N. M. O papel do professor de geografia na sociedade contemporânea. Revista Perspectiva Geográfica, Marechal Cândido Rondon, v. 13, n. 18, p. 32-41, jan/jun., 2018. Disponível em: . Acesso em: 20 nov. 2021.
MORMUL, N. M.; GIROTTO, E. D. O perfil do professor de geografia no Brasil: entre o profissionalismo e a precarização. Caminhos de Geografia, v. 20, n. 71, . p. 420-438, set./2019.
NÓVOA,A. Professor e o novo espaço público da educação. Educação e sociedade: perspectivas educacionais no século XXI. Santa Maria, RS: UNIFRA, 2006.
TODOS PELA EDUCAÇÃO. Cursos à distância respondem por 6 a cada 10 professores formados em 2020 no Brasil. In: Blog Todos pela Educação. 18 jul. 2022. Disponível em:
<https://todospelaeducacao.org.br/noticias/nota-formacao-professores-ensino-a-distancia/?utm_source=Social&utm_medium=Banner&utm_campaign=Todos+Pela+Educa%C3%A7%C3%A3o#>. Acesso em: 25 ago. 2022.
SOBZINSKI, J. S. Valorização dos professores: análise dos planos de carreira de municípios do Paraná. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Estadual de Ponta
Grossa. Ponta Grossa, 2015.
ZUBA, Janete Aparecida Gomes. A formação do professor de geografia: uma discussão sobre as exigências locais e regionais do Norte de Minas. Tese (Doutorado em Geografia). Universidade Federal de Uberlândia, Instituto de Geografia. Uberlândia, 2013. Disponível em: <https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/15968?locale=pt_BR>. Acesso em: 10 jan. 2022.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Rosângela Aparecida Jacoby Barbosa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os conteúdos publicados na Revista de Ensino de Geografia estão licenciados sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
Isso significa que os autores mantêm os direitos autorais sobre seus trabalhos, permitindo o compartilhamento, adaptação, distribuição e reprodução em qualquer meio ou formato, desde que seja dado o devido crédito à autoria original e à fonte da publicação.
Para mais informações sobre esta licença, acesse: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


