TEACHING GEOGRAPHY THROUGH CRITICAL READING OF THE CITY'S MEMORY PLACES: BUILDINGS, MONUMENTS AND SQUARES

Authors

  • Daniel Luciano Gevehr Faculdades Integradas de Taquara (FACCAT)

Keywords:

Ensino, Cidade, Espaço geográfico, Lugares de memória

Abstract

The work discusses the teaching of geography in the context of basic education, based on the analysis of the production of geographic space and its relationship with the places of memory in the city. The importance of reading these places in the city is analyzed, as concrete spaces endowed with meaning, which allow us to understand time and space in the context of the city. In this perspective, places such as buildings, monuments and squares can be the object of pedagogical investigation in geography classes, allowing to identify, characterize and carry out a critical reading of the memory places of the city, which tell part of the trajectory of construction of city spaces in time. . A critical reading of the space-time dynamics of cities is also proposed, deepening and expanding the understanding of the historicity of the places that make up the city. The study seeks to contribute to the debate on new possibilities for teaching geography, considering the wealth of research objects that are found outside the classroom, which allows students to better understand the different elements that constitute geography as a science, which seeks to understand the geographic space, produced and transformed in time, through the intervention produced by man.

Author Biography

  • Daniel Luciano Gevehr, Faculdades Integradas de Taquara (FACCAT)

    Licenciado em Geografia (UNINTER) e História (UNISINOS); mestre e doutor em História (UNISINOS); professor titular do Programa de Pós-graduação em Desenvolvimento Regional (PPGDR) das Faculdades Integradas de Taquara (FACCAT).

References

ALVES, E. P. M. Diversidade cultural, patrimônio cultural material e cultura popular: Unesco e a construção de um Universalismo global. Revista Sociedade e Estado, v. 25, n. 3, set/-dez., p. 539-560, 2010.

BATISTA, C. M. Memória e identidade: Aspectos relevantes para o desenvolvimento do turismo cultural. Caderno virtual de turismo, Rio de Janeiro, v. 5, n.3, p. 27-33, 2005.

BARREIRA, Irlys Alencar F. A cidade no fluxo do tempo: invenção do passado e patrimônio. Sociologias, Porto Alegre, ano 5, nº 9, jan/jun 2003.

BATISTA, C. M. Memória e identidade: aspectos relevantes para o desenvolvimento do turismo cultural. Caderno Virtual de Turismo, v. 5, n. 3, p. 27-33, 2005.

CARVALHO, L. F. N. Entre a lembrança e o esquecimento: implicações do descaso Patrimonial para arte funerária do Rio Grande do Sul. 19º Encontro da Associação Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas - Entre Territórios. Bahia, Brasil, 2010.

CANDAU, J. Memória e identidade. São Paulo: Contexto, 2012.

CATROGA, Fernando. Os passos do homem como restolho do tempo: memória e fim do fim da história. 2ª edição. Coimbra: Almedina, 2011.

CERVO, A. L.; BERVIAN, P. A.; SILVA R. Metodologia científica. 6. Ed. São Paulo:

Person Prentice Hall, 2007.

CHOAY, Françoise. A alegoria do patrimônio. Sāo Paulo: UNESP, 2001.

CLAVAL, Paul. A Contribuição francesa ao desenvolvimento da abordagem cultural na geografia. In: CORRÊA, R. L.; ROSENDAHL, Zeny (Org.). Introdução à Geografia Cultural. 2. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2007, p. 147-166.

COLASANTE, T.; CALVETE, M. C. M. H. A abordagem do conceito de patrimônio cultural em artigos científicos da área de geografia (2005 – 2011). In: Encontro Nacional de Geógrafos. Anais... Associação dos Geógrafos Brasileiros, 2012. Disponível em: . Acesso: 10/09/2020.

ESTUDOS TERRITORIAIS BRASILEIROS. O papel Ativo da Geografia: um manifesto. Grupo de Estudos Territoriais Brasileiros, Laboratório de Geografia Política e Planejamento Territorial e Ambiental; Departamento de Geografia; Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo (USP). Manifesto apresentado no XI Encontro Nacional de Geógrafos (ENG). Florianópolis, Brasil, Julho de 2000. (Publicado também em: Biblio 3W. Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales, Universidad de Barcelona, n. 270, 24 de enero de 2001. Disponível em: <https://www.ub.edu/geocrit/b3w-270.htm>).

FARAH, A. P. Restauro arquitetônico: a formação do arquiteto no Brasil para preservação do patrimônio edificado. Rev. Bras. História [online], Franca, v. 27, n. 2, p. 31-47, 2008.

FEITOZA, P. F. B. Patrimônio cultural da nação: tangível e intangível. 2014. Disponível em: <https://pdfs.semanticscholar.org/d9f0/571bbe84e31de6115a69acc984989a99f1b3.pdf>. Acesso: 10/12/2021.

FUNARI, P. P. A. Os desafios da destruição e conservação do Patrimônio Cultural no Brasil. Trabalhos de Antropologia e Etnologia, Porto, n. 41, p. 23-32, 2001.

GERHARDT, T. E. Métodos de pesquisa. 1. ed. Porto Alegre: Editora da UFGRS,

HALL, Stuart. Da diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: Ed. da UFMG, 2003.

LA BLACHE, Vidal de. Princípios de geografia humana. Lisboa: Cosmos, 1982.

LEFEBVRE, Henri. O direito à cidade. São Paulo: Moraes, 1991.

LE GOFF, J. História e memória. 5. ed. Campinas: UNICAMP, 2003.

LEMOS JÚNIOR, C. B. Patrimônio cultural: conceitos, proteção e direito pela educação patrimonial. Revista do Curso de Direito do UNIFOR, Fortaleza, v. 3, n. 2, p. 50-61, 2012.

LENIAUD, Jean-Michel. Les archipels du passé. Paris: Fayard, 2002.

MASCARENHAS, S. A. Metodologia Científica. São Paulo: Person Education do

Brasil, 2012.

NORA, Pierre. Entre memória e história. A problemática dos lugares. Projeto História, São Paulo, n. 10, dez. 1993. [Revista do Programa de Pós-graduação em História e do Departamento de História PUC-SP].

Published

2023-04-03

Issue

Section

Artigos

How to Cite

TEACHING GEOGRAPHY THROUGH CRITICAL READING OF THE CITY’S MEMORY PLACES: BUILDINGS, MONUMENTS AND SQUARES. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia, v. 13, n. 25, p. 31–46, 2023. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistadeensinodegeografia/article/view/76383. Acesso em: 12 may. 2025.