OPPOSED TO THE TEACHING OF GEOGRAPHY POST-MODERN. WHY DID DAEDALUS KILLED TALOS AND BUILT THE LABYRINTH FOR THE MINOTAUR?

Authors

  • Tulio Barbosa Universidade Federal de Uberlândia

DOI:

https://doi.org/10.14393/REG-v2-2011-80812

Keywords:

Teaching Geography, Against Conservatism, Critical Marxism

Abstract

We reject the teaching of postmodern geography, we disagree with their theories and practices committed to the dictates of neoliberalism. We present an introduction to the principles Marxist critics who denounce the teaching of geography as a project for the ruling elite economic and extremely conservative, responsible for building and individualist values that affect the spread of values related to justice, freedom and equality.

Author Biography

  • Tulio Barbosa, Universidade Federal de Uberlândia

    Professor do curso de Geografia da Universidade Federal de Uberlândia

References

BORON, A.A Filosofia política marxista. São Paulo: Cortez, 2003.

CALLAI, H. C. A Geografia ensinada: os desafios de uma educação geográfica. In: MORAIS, E. M., MORAES, L. B. Formação de professores: conteúdos e metodologias no ensino de Geografia. Goiânia: Nepeg, 2010, p. 15-38.

FERNANDES, F. Nós e o marxismo. São Paulo: Expressão Popular, 2009.

FUKUYAMA, F. The End of History and the Last Man. Nova Iorque: The Free Press, 1992.

FUKUYAMA, F. The End of History?. The National Interest, 1989. Disponível em: <http://courses.essex.ac.uk/GV/GV905/IR%20Media%202010-11/W4%20Readings/Fukuyama%20End%20of%20History.pdf>. Acessado em 14/05/2011.

HARGREAVES, A. Professorado, cultura y postmodernidad. Madrid : Ed. Morata, 1996.

HARVEY, D. Condição pós–moderna. São Paulo: Loyola, 1994.

HAYEK, F. O caminho da servidão. Porto Alegre: Globo, 1977.

HEGEL, G. W. F. Fenomenologia do Espírito. Petrópolis, 2005.

LEFEBVRE, H. Metafilosofia. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1967.

LYOTARD, J. F. O pós-moderno. Rio de Janeiro: José Olympio, 1986.

PETERS, M. Pós-estruturalismo e filosofia da diferença. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.

RESENDE, M. S. A Geografia do aluno trabalhador. Caminhos para uma prática de ensino. São Paulo: Loyola, 1986.

SAVIANI, D. Pedagogia Histórico-Crítica: primeiras aproximações. São Paulo: Autores Associados, 2000.

SOARES, L. T. As marcas da ruína neoliberal sobre a proteção social. Disponível:

<http://www2.unafisco.org.br/estudos_tecnicos/2003/as_marcas_da_ruina.htm>. Acessado

em 12/04/2011.

TARDIF, M. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários. Elementos para uma epistemologia da prática profissional dos professores e suas conseqüências em relação à formação para o magistério. Revista Brasileira de Educação. Belo Horizonte, n. 13, 2000, p. 5-24. Disponível em: <http://www.anped.org.br/rbe/rbedigital/RBDE13/RBDE13_05_MAURICE_TARDIF.pdf>. Acessado em 12/03/2011.

THOMPSON, E. P. As peculiaridades dos ingleses e outros artigos. Campinas: Ed. Unicamp, 2001.

VATTIMO, G. A sociedade transparente. Lisboa: Relógio D´água, 1992.

Published

2011-09-30

Issue

Section

Artigos

How to Cite

OPPOSED TO THE TEACHING OF GEOGRAPHY POST-MODERN. WHY DID DAEDALUS KILLED TALOS AND BUILT THE LABYRINTH FOR THE MINOTAUR?. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia, v. 2, n. 2, p. 39–62, 2011. DOI: 10.14393/REG-v2-2011-80812. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistadeensinodegeografia/article/view/80812. Acesso em: 28 dec. 2025.