TEACHING GEOGRAPHY USING RESEARCH PROJECTS: EXPERIENCES IN PUBLIC SCHOOLS AT UBERLÂNDIA-MG
DOI:
https://doi.org/10.14393/REG-v2-2011-80811Keywords:
Geography, Basic Education, Research ProjectAbstract
This paper reports on the researcher experiences while working on the project ‘Teaching Geography using Projects: the Geography research in elementary schools basic education’. The project was developed with the help of students and teachers of public schools at Uberlândia-MG. It was sponsored by The Federal University at Uberlândia, being part of the Research and Post-Graduation Rectory’s policies, which foments research to new doctors. The Project was introduced to the school students as soon as the proposal was approved. The aim was to present a proposal on teaching Geography based on the pedagogy of projects. The main objective was to develop projects of Research in Geography with students of the Elementary School where they could act as researchers having their studies involving the School and the University. Although there have been a number of proposals presented, we understand that there is still a long distance between presentation and introduction. We also consider the relevance of investments on Basic Education especially on what it concerns the way we act towards the students in this education phase. This way we argue in favor of research projects with methodology as we believe that it would be the best way to approach learning.
References
BRASIL - MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO E CULTURA. Nova Lei de diretrizes e bases da educação nacional. (Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996).
CALLAI, Helena Copetti; CALLAI, Jaeme Luiz. Grupo, espaço e tempo nas séries iniciais. In: CASTROGIOVANNI, Antônio Carlos et al. (orgs). Geografia em sala de aula: práticas e reflexões. Porto Alegre: AGB – Seção Porto Alegre, 1998. p.61 – 70.
CALLAI, Helena Copetti; CALLAI, Jaeme Luiz.. O estudo do município ou a geografia nas séries iniciais. In: CASTROGIOVANNI,
Antônio Carlos et al. (orgs) Geografia em sala de aula: práticas e reflexões. Porto Alegre: AGB
– Seção Porto Alegre, 1998, p.71 – 76.
COSGROVE, Denis. A geografia está em toda parte: cultura e simbolismo nas paisagens humanas. In: CORRÊA, Roberto Lobato, ROSENDAHL, Zeny (orgs) Paisagem, tempo e cultura. Rio de Janeiro: EDUERJ, 1998, p. 92 – 123.
DEMO, Pedro. Saber pensar. 3. ed. São Paulo: Cortez: Instituto Paulo Freire, 2002. 159 p.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 31 ed. São Paulo: Paz e Terra, 2005. 148p.
GROSS, Ronald. À maneira de Sócrates: sete segredos para utilizar ao máximo sua mente. Trad. Clóvis Marques. Rio de Janeiro: Best Seller, 2005. 274 p.
MARTINS, Jorge Santos. Projetos de pesquisa: estratégias de ensino e aprendizagem em sala de aula. Campinas: Armazém do Ipê, 2005. 184p.
MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2004. 118p.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os conteúdos publicados na Revista de Ensino de Geografia estão licenciados sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
Isso significa que os autores mantêm os direitos autorais sobre seus trabalhos, permitindo o compartilhamento, adaptação, distribuição e reprodução em qualquer meio ou formato, desde que seja dado o devido crédito à autoria original e à fonte da publicação.
Para mais informações sobre esta licença, acesse: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


