THE INTEGRATED MIDDLE SCHOOL PROFESSIONAL: REFLECTIONS ON THE ROLE OF GEOGRAPHY AND ITS RELATIONSHIP WITH THE COURSE OF AESTHETICS
DOI:
https://doi.org/10.14393/REG-v8-2017-78683Keywords:
Professional Education, High school, Geography and Aesthetics, Formation, PerceptionsAbstract
This report deals with the secondary professional education and the space dedicated to the discipline Geography in this modality of education, presenting an experience of internship with research in the Esthetics course at a State School of Professional Education, located in the city of Fortaleza – CE (Brazil). In the work we do a retrospective of the history of professional education, aiming from the beginning until the same win the current structure. We also identify the characteristics of integrated secondary education, which aims to train students for the world of work and also to enter higher education. We note that this modality of education follows the perspective of the current economic system, acting in accordance with established purposes. We emphasize that the school model is configured as positive, both in quantitative and qualitative terms. The teaching of Geography is linked to a traditional perspective, but we point out that it has a dynamicity and that causes interest in students, despite the difficulty in assimilation. Based on these assumptions, we referred an intervention activity that went through the union of the discussions in the field of aesthetics and how this was inserted in the geographical discussion. Working with the students the notion of beauty, which for them was ugly and beautiful, relating this perspective with the current economic system. In this way we can infer that in fact the students realized that geography can join discussions that are pertinent to the course of aesthetics, in addition to enabling dialogue, action verified from the heated discussions and pronouncement of people who in the usual classes did not dialogue .
References
ALTHUSSER, L. A ideologia e os aparelhos ideológicos do estado. Lisboa: Presença, 1970.
FOUCAULT, M. Arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1986.
LIMA, M. S. L. Estágio e aprendizagem da profissão docente. Brasília: Liber Livro, 2012.
PASSINI, E. Y. Prática de Geografia e Estagio Supervisionado. São Paulo: Contexto, 2010.
PIMENTA, S. G; LIMA, M. S. L. Estagio e Docência. São Paulo: Cortez, 2009.
PONTUSCHKA, N. N; PAGANELLI, T. L; CACETE, N. H. Para Ensinar e Aprender Geografia. 3ª ed. São Paulo: Cortez, 2009.
SANTOS, M. F. R. O Ensino Médio Integrado: o espaço da geografia nessa modalidade de ensino. In: Congresso Norte Nordeste de Pesquisa e Inovação – CONNPI, VII. Instituto Federal do Tocantins, 18 a 21 de outubro de 2012. Anais... Palmas-TO, 2012, n.p. Disponível em: <http://propi.ifto.edu.br/ocs/index.php/connepi/vii/paper/view/4804/2078>. Acessado em: 02/12/15.
SANTOS, M. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. 6ª ed. Rio de Janeiro: Record, 2001.
SILVA, Tomaz Tadeu. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Autêntica Editora, 1999.
CARLOS, Ana Fani A.; SOUZA, Marcelo L. de; SPOSITO, Maria E. B. A produção do espaço urbano: agentes e processos, escalas e desafios. São Paulo: Contexto, 2011.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os conteúdos publicados na Revista de Ensino de Geografia estão licenciados sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
Isso significa que os autores mantêm os direitos autorais sobre seus trabalhos, permitindo o compartilhamento, adaptação, distribuição e reprodução em qualquer meio ou formato, desde que seja dado o devido crédito à autoria original e à fonte da publicação.
Para mais informações sobre esta licença, acesse: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


