EDUCATION UNDER CAPITALISM AND PRECARIZATION OF TEACHING WORK: CONTEXT AND CONDITIONS OF GEOGRAPHY EDUCATION

Authors

  • Aurelane Alves Santana Universidade Federal de Sergipe

DOI:

https://doi.org/10.14393/REG-v8-2017-78677

Keywords:

Teaching-learning, Teaching, Work, Capital

Abstract

Understanding the nature of teaching work only through the analysis of pedagogical techniques and procedures and the teacher-student relationship, which is established daily in public and private educational institutions, no longer responds to the contradictions that have permeated the practice of teaching. More than that, it is necessary to criticize the profession in the light of the movement of capitalist accumulation throughout its path of incorporation and subjection of labor to ever greater levels of precariousness. Faced with this systematic degradation of working conditions that results from the productive restructuring of capital, this text includes considerations about education under capitalism and the precariousness of teaching work, which prevent the constitution and reproduction of educational projects that aim the formation of critical and reflective people, constituting the context and conditions of teaching and training in Geography at all levels of school education.

Author Biography

  • Aurelane Alves Santana, Universidade Federal de Sergipe

    Doutoranda em Geografia pela Universidade Federal de Sergipe (UFS). Bolsista da Fundação de Apoio à Pesquisa e à Inovação Tecnológica do Estado de Sergipe, FAPITEC/SE

References

ALVES, Giovanni. Trabalho docente e precarização do homem-que-trabalha. Boitempo Editorial, 2012. Disponível em: <http://blogdaboitempo.com.br/2012/11/16/trabalho-docente-e-precarizacao-do-homem-que-trabalha>. Acesso em: 18/11/2013.

AGUIAR, Marcio Miguel de. Uma análise do trabalho docente frente o processo de organização curricular na disciplina de geografia. In:

MOURA, Jeani D. Paschoal (coord.). A construção da identidade do professor pesquisador sob o enfoque interdisciplinar: uma contribuição para a pesquisa em ensino de Geografia. Projeto de pesquisa CNPq. Grupo de Pesquisa em Ensino de Geografia. Universidade Estadual de Londrina. 2012.

AZEVEDO, José Roberto Nunes de; BUENO, Diana da Cruz Fagundes. Entre a teoria e a prática: os professores nas escolas públicas paulistas e seus desafios no século XXI. Periódico Eletrônico Fórum Ambiental da Alta Paulista – Educação Ambiental, v. 11, n. 04, p. 370-383, 2015.

CALLAI, Helena Copetti. O ensino da Geografia: recortes espaciais para análise. In: CASTROGIOVANNI, A. C. (Org.). Geografia em sala de aula: práticas e reflexões. 2 ed. Porto Alegre: AGB, 2001.

CAVALCANTI, Lana de Souza. Geografia, escola e construção de conhecimentos. São Paulo: Papirus,1998.

FRANÇA, Polyana Imolesi Silveira de. O ensino superior e a reestruturação produtiva do mundo do trabalho: o impacto da precarização nas relações de trabalho dos docentes no ensino superior em Uberlândia – MG. Dissertação (Mestrado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade Federal de Uberlândia, 2008.

HARVEY, David. Condição pós-moderna. São Paulo: Edições Loyola, 1992.

LEFEBVRE, Henri. A re-produção das relações de produção. Porto: Escorpião, 1973.

LIBÂNEO, José Carlos. O sistema de organização e de gestão da escola: teoria e prática. Goiânia: Ed. Alternativa, 2011.

MÉSZÁROS, István. A educação para além do capital. Tradução de Isa Tavares. São Paulo: Boitempo, 2005.

MOREIRA, Ruy. O discurso do avesso (para a crítica da geografia que se ensina). Rio de Janeiro: Dois pontos, 1987.

NEVES, Lucia Maria Wanderley. Brasil Ano 2000: uma nova divisão de trabalho na educação. Rio de Janeiro: Papéis e Cópias, 1997.

OLIVEIRA, Dalila Andrade. A Reestruturação do trabalho docente: precarização e flexibilização. Educação & Sociedade, v. 25, n. 89, p. 1127-1144, set./dez. 2004.

PASSOS, Carmensita Matos Braga. Docência no Ensino superior: exigências e carências. In: ALBUQUERQUE, L. B. Culturas, currículos e identidades. Fortaleza: Editora UFC, 2004.

PEREIRA, Júlio Emílio Diniz. As licenciaturas e as novas políticas educacionais para a formação docente. Educação & Sociedade, ano XX, nº 68, p. 109-125, dez. 1999.

POCHMANN, Márcio. O Trabalho em Fogo Cruzado. São Paulo: Contexto, 1999.

RODRIGUES, Neidson. Da mistificação da escola à escola necessária. São Paulo: Cortez, 1988.

TAVARAYAMA, Rodrigo. Professores de geografia e história do Ensino Médio público: perfil e condições de trabalho. Dissertação (Mestrado em Educação). Centro Universitário Moura Lacerda, Ribeirão Preto-SP, 2008.

UNESCO. Educação: um tesouro a descobrir. In: Relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre educação para o século XXI. 4 ed. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: MEC: UNESCO, 2000.

VESENTINI, José William. Realidades e perspectivas no ensino de Geografia no Brasil. In. _______ (Org.). O ensino de Geografia no século XXI. Campinas, SP: Papirus, 2004.

Published

2018-02-18

Issue

Section

Artigos

How to Cite

EDUCATION UNDER CAPITALISM AND PRECARIZATION OF TEACHING WORK: CONTEXT AND CONDITIONS OF GEOGRAPHY EDUCATION. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia, v. 8, n. 15, p. 134–144, 2018. DOI: 10.14393/REG-v8-2017-78677. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistadeensinodegeografia/article/view/78677. Acesso em: 6 dec. 2025.