UNDERSTANDING THE CONCEPT OF “COUNTRYSIDE” AMONG STUDENTS OFF COLÉGIO ESTADUAL SYLVIO BASTOS TAVARES, IN CAMPOS DOS GOYTACAZES-RJ

Authors

  • Diogo Jordão Silva Universidade Federal Fluminense
  • Jeniffer Costa dos Santos Universidade Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.14393/REG-v8-2017-78636

Keywords:

Rural, Urban, Geography Teaching

Abstract

Working with contents related to the countryside in the teaching of Geography is a big challenge for the teacher, mainly when the students are originally from the city and does not have any relation with the countryside's reality. To be aware of the knowledge that these students have about the countryside becomes really important in order to provide for them a meaningful education. Facing this fact, this essay aims to understand the conception of countryside among students off a school located in an urban area and then identify whether they are able to recognize the relation between the countryside and the city or not. The research is a result off the application of questionaries for students who are concluding Elementary School at Colégio Estadual Sylvio Bastos Tavares, situated at Parque Rosário, in Campos dos Goytacazes, RJ. Analyzing the answers is possible to understand that, in general, students see countryside and city in a dichotomous way. The countryside in their vision is considered a place where there's no development and the nature, peace and tranquility predominate. About the relations between the countryside and the city, they were not found in the given answers, once for them these areas are understood separately.

Author Biographies

  • Diogo Jordão Silva, Universidade Federal Fluminense

    Mestrando pelo Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Federal Fluminense  – Polo Campos dos Goytacazes-RJ. Graduado em Geografia pela mesma instituição. Professor de Geografia da Rede Estadual de Educação do Rio de Janeiro

  • Jeniffer Costa dos Santos, Universidade Federal Fluminense

    Mestranda pelo Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Federal Fluminense – Polo Campos dos Goytacazes-RJ. Graduada em Geografia pelo Instituto Federal Fluminense. Professora de Geografia da Rede Estadual de Educação do Rio de Janeiro

References

BRASIL. Ministério da Educação. Secretária de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais. Geografia, 1.o e 2.o ciclos do ensino fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.

CARNEIRO, M. J. "Rural" como categoria de pensamento. Ruris, Campinas-SP, v. 2, n. 1, p. 9-39, 2008.

CARNEIRO, M. J. Multifuncionalidade da agricultura e ruralidade: uma abordagem comparativa. In. MOREIRA, R. J.; COSTA, L.F de C. (org). Mundo rural e cultura. Rio de Janeiro: MAUAD/RONEX, 2002, p. 223-240.

CAVALCANTI, L. S. . A geografia e a realidade escolar contemporânea: avanços, caminhos, alternativas. In: Seminário Nacional: currículo em movimento, I, Perspectivas Atuais, 2010, Belo Horizonte-MG. Anais do I Seminário Nacional Currículo em Movimento: perspectivas atuais, 2010, p. 1-15.

CAVALCANTI, L. S. A geografia escolar e a cidade: ensaios sobre o ensino de geografia para a vida urbana cotidiana. 3ª Ed. Campinas, SP: Papirus, 2012.

CRUZ, J. L. V. Da. Projetos nacionais, elites locais e regionalismo: desenvolvimento e dinâmica territorial no Norte Fluminense. 331 f. Tese (Doutorado em Planejamento Urbano e Regional) - Instituto de Pesquisa e Planejamento Urbano e Regional, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2003.

DUARTE, Ronaldo G.. A Geografia no Ensino Básico frente aos novos cenários rurais e urbanos na América Latina. In: Encontro de Geógrafos da América Latina, XII, 2009, Montevideo-Uruguai. Anais do XII Encontro de Geógrafos da América Latina. Montevideo, 2009.

FARIA, T. J. P.. Configuração do espaço urbano da cidade de Campos dos Goytacazes, após 1950: novas centralidades velhas estruturas. X Encontro de Geógrafos da América Latina, 2005, São Paulo. Anais do X Encontro de Geógrafos da América Latina Por uma Geografia Latino-Americana: Do labirinto da solidão ao espaço da solidariedade, p.4478-4799, 2005.

IBGE-Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Censo 2010. Disponível em: <http://censo2010.ibge.gov.br/>. Acesso em 10/10/16.

LACOSTE, Y. Geografia: isso serve, em primeiro lugar, para fazer a guerra. Trad. Maria Cecília França. 4ed. Campinas: Papirus, 1997 [1976].

HESPANHOL, Rosangela Aparecida de Medeiros. Campo e cidade, rural e urbano no Brasil contemporâneo. Mercator, Fortaleza-CE, v.12, número especial (2), p.103-112, set.2013.

MOTA, D. M. da; SCHMITZ, H. Pertinência da categoria rural para análise social. Ciências Agrotecnicas, v. 26, nº 2, p. 392-399, 2002.

SILVA, R. O. ; CAPISTRANO, R. P.; GONCALVES, F. E. Dinamização da prática pedagógica no ensino de geografia. Holos, Natal-RN, v. 5, p. 176-182, 2010.

VESENTINI, J. W. Por uma Geografia Crítica na Escola. São Paulo: Edição do Autor, 2008.

Published

2017-08-27

Issue

Section

Artigos

How to Cite

UNDERSTANDING THE CONCEPT OF “COUNTRYSIDE” AMONG STUDENTS OFF COLÉGIO ESTADUAL SYLVIO BASTOS TAVARES, IN CAMPOS DOS GOYTACAZES-RJ. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia, v. 8, n. 14, p. 94–113, 2017. DOI: 10.14393/REG-v8-2017-78636. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistadeensinodegeografia/article/view/78636. Acesso em: 6 dec. 2025.