THE IMPORTANCE OF THE TERRITORY CONCEPT IN GEOGRAPHY EDUCATION IN FIELD SCHOOLS

Authors

  • Lis Pimentel Almeida Universidade Federal do Sul da Bahia (UFSB)
  • Ednice de Oliveira Fontes Baitz Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC) https://orcid.org/0000-0003-0142-3331

Keywords:

Teaching, Educational Practices, Free Workshops

Abstract

Geography is a discipline that collaborates with the formation of the individual, because it brings in its broad scope a socioeconomic and pedagogical role inside and outside the school environment, the one who proposes to teach geography has to understand the different languages ​​and interpretations that permeate reality where it is set. The choice of the concept of territory in the vastness of what geography proposes is given in this study in order to prioritize, in a significant way, a concept of learning contents that adapt to a cognitive view of reality, teaching a concept that is renewed from socio-spatial modifications at the local, regional and global scales, providing education that permeates the cultural plurality that exists in the field. This concept must also be worked on in order to emphasize the notions of location, organization, representation and understanding of the lived space and that these concepts are developed from practices that cherish sociability, such as the construction of the pedagogical practice of free workshops, an activity that proposes to the student teachers an interactive reflection that talks about the various aspects of the territorial dynamics.

Author Biographies

  • Lis Pimentel Almeida, Universidade Federal do Sul da Bahia (UFSB)

    Licenciada e Especialista em Ensino em Geografia Pela Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC); Mestranda em Educação e Relações Étnico Raciais pela Universidade Federal do Sul da Bahia (UFSB).

  • Ednice de Oliveira Fontes Baitz, Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)

    Licenciada e mestre em Geografia pela Universidade Federal da Bahia (UFBA); doutora em Geografia pela Universidade Federal de Sergipe (UFS), com pós-doutorado em Geografia pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Professora Titular da Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC).

References

CALDART, Roseli Salete. Por uma Educação do Campo: identidade e Políticas Públicas. V. 4. Brasília, 2004.

CAVALCANTI, L. de S. (Org.). Geografia da cidade. Goiânia: Editora Alternativa, 2002.

FERNANDES, Bernardo M. Os campos da pesquisa em Educação do Campo: espaço e território como categorias essenciais. In: MOLINA, Mônica C. Educação do campo e pesquisa: questões para reflexão. Brasília: MDA, 2006.

FERNANDES, Bernardo Mançano. Movimentos socioterritoriais e movimentos socioespaciais: contribuição teórica para uma leitura geográfica dos movimentos sociais. Revista NERA, ano 8, n. 6, janeiro/junho de 2005.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo Escolar 2014. Disponível em:<http://portal.inep.gov.br/web/guest/resultados-e-resumos>. Acesso em 25 de novembro de 2017.

LIBÂNEO, José Carlos. Pedagogia e pedagogos, para quê? São Paulo: Cortez, 2005. 200p. (8. ed.)

NASCIMENTO, C. G. Políticas “públicas” e educação do campo: em busca da cidadania possível?Travessias, Paraná, v.3, n. 3, 2009.

RAFFESTIN, Claude. Por uma Geografia do Poder. Editora Ática: São Paulo, 1993.

SANDES, A. B. Geografia e Educação: contribuições da Geografia para gestão educacional. In:Congresso Internacional da Faculdade EST.São Leopoldo. Anais... São Leopoldo, 2012,p.13-29.

SANTOS, Milton. Mesa redonda: A formação do professor de Geografia. Orientação, São Paulo, n. 10, p. 44-57, 1993.

VÁSQUEZ, Adolfo Sánchez. Filosofia da práxis. São Paulo: Expressão Popular, 2007.

Published

2019-08-15

Issue

Section

Artigos

How to Cite

THE IMPORTANCE OF THE TERRITORY CONCEPT IN GEOGRAPHY EDUCATION IN FIELD SCHOOLS. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia, v. 10, n. 18, p. 114–124, 2019. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistadeensinodegeografia/article/view/76772. Acesso em: 8 apr. 2025.