SCENES FROM THE END OF THE WORLD: WORKING ON THE PROBLEM OF THE RELATIONSHIP BETWEEN SOCIETY AND NATURE ACROSS THE FILM LANGUAGE
DOI:
https://doi.org/10.14393/REG-v10-2019-76742Keywords:
Teaching, Educational Resources, Environmental problemsAbstract
The present paper aims to demonstrate the possibility of working the relation society and nature on contemporaneity from the use of films about “the end of the world”. The methodology that guided the text construction has consisted from the analysis of a literature on elements that permeate the society and nature relation, as well as the study of academic papers about the pedagogic potential of the on class films utilization. On a second step, it was reflected on how some of the aspects, that make up the film “Wall-e” and “The Day After Tomorrow”, allow to question environmental issues nowadays. As a conclusion, it is emphasized the needs on working the environmental problem beyond the alarmism that evolves the “Catastrophic films”. It is defended the focus is supposed to be on the utilization of films as a foothold for actual reality looking, tracing points of intersection with the contemporary society problems and discussions. In other bias, it is also appointed to the necessity of thinking the society and nature relationship on a planetary scale of action, as well as terms of responsability while subject.
References
ARTAXO, P. Uma nova era geológica em nosso planeta: o antropoceno. Revista USP, São Paulo, n. 103, Dossiê Clima, p. 13-24 , 2014.
BARBOSA, J. L. Geografia e cinema: em busca de aproximações e do inesperado. In: CARLOS, Ana Fani A. (org.) A geografia em sala de aula. São Paulo: Contexto, 1999, p. 109-133.
BRANDÃO, C. R. Nós, os humanos: do mundo à vida, da vida à cultura. São Paulo: Cortez, 2015.
COSTA, A. L. M. C. Nós, humanos, criamos uma nova época geológica. Carta Capital. 2016. Disponível em: <http://www.cartacapital.com.br/revista/917/antropoceno-nos-humanos-criamos-uma-nova-epoca-geologica>. Acesso em: 19 ago. 2016.
ESTEVA, G. Desenvolvimento. In: SACHS, W. (ed.) Dicionário do desenvolvimento: guia para o conhecimento como poder. Petrópolis: Vozes, 2000, p. 59-83.
FAIRCHILD, Thomas Rich. Planeta Terra: passado, presente e futuro. In: TEIXEIRA, Wilson et. al. Decifrando a Terra. 2 ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 2009, p. 536-563.
GEERTZ, C. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 1989.
GONÇALVES, C. W. P. O desafio ambiental. Rio de Janeiro: Record, 2004.
MEIRELLES, William Reis. O cinema na história: o uso do filme como recurso didático no ensino de história. História & Ensino, Londrina, v. 10, p. 77-88, out. 2004.
MOTA, J. A. et. al. Trajetória da governança ambiental. Boletim Regional, Urbano e Ambiental, IPEA, n. 1, p. 11-20, dez. 2008.
NAPOLITANO, Marcos. Como usar o cinema em sala de aula. 5. ed. São Paulo: Contexto, 2009.
OLIVEIRA, G. B. Uma discussão sobre o conceito de desenvolvimento. Rev. FAE, Curitiba, v. 5, n. 2, p. 37-48, 2002.
SANTOS, M. Técnica, espaço, tempo: globalização e meio técnico-científico informacional. São Paulo: Hucitec, 1994.
SOUZA, F. R.; GUIMARÃES. L. B. Filmes nas salas de aula: as ciências em foco. Textura, Canoas, n. 28, p. 99-110, 2013.
VIEIRA, F. Z.; ROSSO, A. J. O cinema como componente didático da educação ambiental. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 11, n. 33, p. 547-572, maio/ago. 2011.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Leandro Lemos de Jesus, Zaqueu Luiz Bobato, Odeni Eliton Neves de Lima

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os conteúdos publicados na Revista de Ensino de Geografia estão licenciados sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
Isso significa que os autores mantêm os direitos autorais sobre seus trabalhos, permitindo o compartilhamento, adaptação, distribuição e reprodução em qualquer meio ou formato, desde que seja dado o devido crédito à autoria original e à fonte da publicação.
Para mais informações sobre esta licença, acesse: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


