RAINING PATHS AND HIGHER EDUCATION: EXPERIENCE REPORTS FROM THE UFPI GEOGRAPHY GRADUATE PROGRAM

Authors

  • Silvana Araújo Maciel Universidade Federal do Piauí (UFPI)
  • Daniela Miranda Araújo Universidade Federal do Piauí (UFPI)

Keywords:

Pedagogical practice, Job market, Stability

Abstract

Throughout the twentieth century, there were several transformations in Brazilian universities, due to the expansion of academic activities such as linking research to the criteria of admission, ascension and professional stability, contributing to the increase of competitiveness in the academic environment. This article aimed to analyze the process of graduation of graduates of the Graduate Program in Geography - PPGGEO of the Federal University of Piauí - UFPI, highlighting the possible challenges and / or difficulties of learning to teach in higher education. The specific objectives were: to analyze the contributions of the disciplines offered by the UFPI Geography Graduate Program to higher education teaching; interview the graduates of the Graduate Programs in Geography at UFPI; propose didactic-methodological suggestions that contribute to a better preparation and performance of the teachers in the Graduate Program in Geography. In order to achieve the objectives will be addressed topics such as: initial and continuing education, teaching in higher education, didactic-methodological procedures. For both bibliographic research in books and periodicals as well as the use of a qualitative approach were of great importance. The field research was conducted with 4 teachers, graduates, where we sought to collect data through the interview technique. The results of the research will contribute to warm the debate about the current models of initial and continuous teacher education, suggesting some possibilities and ways to follow for and improvement of its teacher formation and performance, besides emphasizing the importance of the adequacy of the teaching profession for academic reality of the current.

Author Biographies

  • Silvana Araújo Maciel, Universidade Federal do Piauí (UFPI)

    Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGEO da Universidade Federal do Piauí (UFPI). Especialista em Docência no Ensino Superior (UESPI).

  • Daniela Miranda Araújo, Universidade Federal do Piauí (UFPI)

    Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGEO da Universidade Federal do Piauí – UFPI.

References

ALVARADO-PRADA, Luis Eduardo; FREITAS, Thaís Campos; FREITAS, Cinara Aline. Formação continuada de professores: alguns conceitos, interesses, necessidades e propostas. Revista Diálogo Educacional, [S.l.], v. 10, n. 30, p. 367-387, jul. 2010. ISSN 1981-416X. Disponível em: <https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/2464/2368>. Acesso em: 14 nov. 2018.

BARBOSA, Jane Rangel Alves. Didática do ensino Superior. Curitiba: IESDE Brasil S. A, 2009. 124p.

CALLAI, Helena Copetti. O ensino de Geografia: recortes especiais para análise. In: CASTROGIOVANnI, Antonio Carlos et al. (org.). Geografia em sala de aula: práticas e reflexões. 2.ed. Porto Alegre: Editora da Universidade UFRGS/Associação dos Geógrafos Brasileiros Seção Porto Alegre, 1999.

CASTROGIOVANNI, Antonio Carlos. Os movimentos à necessária inquietude do saber geográfico – novos desafios. In: _______ et al. (org.) Movimentos no ensinar geografia. Porto Alegre: Imprensa Livre; Compasso Lugar-Cultura, 2013.

CAVALCANTI, Lana de Souza. A geografia escolar e a cidade: ensaios sobre o ensino de geografia para a vida urbana cotidiana. Campinas, SP: Papirus, 2008.

_______. Geografia e práticas de ensino. Goiânia: Alternativa, 2002.

ISAIA, Silvia Maria de Aguiar; BOLZAN, Doris Pires Vargas. Formação do professor do ensino superior: um processo que se aprende? Educação (UFSM), Santa Maria, p. 121-134, out. 2011. ISSN 1984-6444. Disponível em: <https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/3845/2198>. Acesso em: 01 nov. 2018.

KAERCHER, Nestor André. Geografizando o jornal e outros cotidianos: práticas em geografia para além do livro didático. In: CASTROGIOVANNI, Antonio Carlos (org.). Ensino de geografia: práticas e textualizações no cotidiano. Porto Alegre: Mediação, 2000.

KENSKI, Vani Moreira. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. 8ª ed. Campinas, SP: Papirus, 2012.

MADEIRA, Miguel Carlos; SILVA, Rosa Maria Alves da. Ensinar na Universidade: didática para professores iniciantes. Petrópolis, RJ: Vozes, 2015.

PONTUSCHKA, Nídia Nacib; PAGANELLI, Tomoko Iyda; CACETE, Núria Hanglei. Para Ensinar e Aprender Geografia. 3.ed. São Paulo: Cortez, 2009.

PIMENTA, Selma Garrido; ANASTASIO, Léa das Graças Camargos. Docência no ensino superior. São Paulo: Cortez, 2002. (Coleção Docência em Formação).

Published

2020-03-31

Issue

Section

Artigos

How to Cite

RAINING PATHS AND HIGHER EDUCATION: EXPERIENCE REPORTS FROM THE UFPI GEOGRAPHY GRADUATE PROGRAM. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia, v. 10, n. 19, p. 33–46, 2020. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistadeensinodegeografia/article/view/76732. Acesso em: 12 apr. 2025.