PRECIPITATION IN THE AMAZON: PERCEPTION OF MANAUS STUDENTS
DOI:
https://doi.org/10.14393/REG-v10-2019-76731Keywords:
Teaching, Geography, RainAbstract
The Amazon region is one of the areas with the highest precipitation rates in the world, resulting from intense local evapotranspiration that contributes to rainfall recycling, combined with other meso and large scale factors. The objective of this article is to describe how the elementary school students explain the causes of high rainfall in the Amazon region. For this, a survey was conducted with 147 students from the 9th grade of municipal schools in the city of Manaus. Student responses were classified using the Content Analysis guidance. The results show that, in general, students do not understand the complex interrelationship between atmospheric processes and the environmental factors that result in the high precipitation index that the region presents.
References
AB'SÁBER, Aziz. Os domínios da natureza no Brasil: potencialidades paisagísticas. São Paulo: Ateliê Editorial, 2003.
BARBOSA-LIMA, M. C.; CARVALHO, A. M. O desenho infantil como instrumento de avaliação da construção do conhecimento físico. Revista Electrónica de Enseñanza de lãs Ciencias, v. 7, n. 2, p. 337-348, 2008. Disponível em: <http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen7/ART4_Vol7_N2.pdf>. Acesso em: 04/01/2019.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Martins Fontes, 2016.
CLEMENT, Charles R.; HIGUCHI, Niro. A floresta amazônica e o futuro do Brasil. Cienc. Culto, São Paulo, v. 58, n. 3, p. 44-49, set. 2006. Disponível em: <http://cienciaecultura.bvs.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0009-67252006000300018&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 04 de julho de 2019
FONSECA, Ozorio. Pensando a Amazônia. Manaus: Valer, 2011.
MARENGO, J.A.; NOBRE, C. Clima da região Amazônica. In: CAVALCANTI, I.F. de A.; et al.. Tempo e Clima no Brasil. São Paulo: Oficina de textos, 2009.
MOLION, L. C. B. The Amazônia and the global climate. Boletim Geográfico da USP, São Paulo, n. 8, p. 15-23, 1991.
MOSS, G.; MOSS, M. (Org.). Projeto Rios Voadores. Caderno do Professor. São Paulo/Brasília: Projeto Rios Voadores/Editora Novo Horizonte, 2010.
MINAYO, Maria. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Rio de Janeiro: Vozes, 2009.
NOBRE, Antonio Donato. O futuro climático da Amazônia: relatório de avaliação científica. São José dos Campos, SP: ARA: CCST-INPE: INPA, 2014.
NOBRE, C. A., MARENGO, J. A., ARTAXO, P. Entendendo o clima da Amazônia: Avanço LBA. In: Amazonia and Global Change Geophysical Monograph, American Geophysical Union. Series 186, 2009. 10.1029/2009GM000903. Tradução de Ivani Pereira. Disponível em: <https://daac.ornl.gov/LBA/lbaconferencia/amazonia_global_change/9_Entendendo_Clima_Nobre.pdf>. Acesso em: 03/01/2019.
MACHADO, L. M. C. P. Paisagem, Ação, Percepção e Cognição. In: 3º Encontro Interdisciplinar sobre o Estudo da Paisagem. Rio Claro. Anais... Rio Claro: UNESP, 1998.
NIMER, E. Climatologia do Brasil. 2ª ed. Rio de Janeiro: IBGE, 1989.
PEREIRA, M. V.; ALECRIM, J.D.; AGUIAR, F.E.O. Elementos constituintes e fatores influenciadores no clima da Amazônia. In: REBELLO, A. Contribuições Teórico-metodológicas da Geografia Física. Manaus: Editora da Universidade Federal do Amazonas, 2010, p. 155-192
SALATI, E. O clima atual depende da floresta. In: Amazônia: Desenvolvimento, integração e ecologia. São Paulo: Brasiliense/CNPq, 1983, p. 15-43.
SIOLI, Harold. Amazônia: fundamentos da ecologia da maior região de florestas tropicais. Petropólis: Vozes, 1985.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Marcela Vieira Pereira Mafra, Alfredo Borges de Campos, Roberto Greco

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os conteúdos publicados na Revista de Ensino de Geografia estão licenciados sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
Isso significa que os autores mantêm os direitos autorais sobre seus trabalhos, permitindo o compartilhamento, adaptação, distribuição e reprodução em qualquer meio ou formato, desde que seja dado o devido crédito à autoria original e à fonte da publicação.
Para mais informações sobre esta licença, acesse: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


