GEOGRAPHY IN THE LATIN AMERICAN CONTEXT: DECOLONIZING STEREOTYPES REPRODUCED BY THE TEXTBOOK
DOI:
https://doi.org/10.14393/REG-v12-2021-76693Keywords:
Latin America, Eurocentric Perspective, Coloniality of Power, Textbook, StereotypesAbstract
This article aims at: understanding the content on Latin America in the textbook; identifying the process of European colonial domination in the region; discussing Latin American sociocultural diversity and analyzing the main recurring themes of Latin America in the textbook. But, after all, how does the textbook address the contents of Latin America? To understand this question, it is enough to understand that Latin America is seen as a homogeneous region loaded with stereotypes and prejudices. In view of this, a qualitative research was carried out, through bibliographic review and analysis of the textbook. This research is extremely important to demystify all pejorative and negative imaginary of Latin America in the textbooks of Geography and aims to deconstruct the Eurocentric thinking reproduced in school material. It was found that the book analyzed does not present stereotypes or prejudices, it is not post Marxist/decolonial, but in compensation the positive aspects stand out in relation to the negative ones, indicating a good material for studies and for the construction of the teaching-learning process.
References
ADAS, Melhem; ADAS, Sérgio. Expedições Geográficas. 8.o ano ensino fundamental. 2ª edição. Obra em 4 v. (6.o a 9.o anos) São Paulo: Moderna, 2015.
BATTESTIN, Cláudia; BONATTI, Jailson; QUINTO, Jeanice Rufino. A colonização e resistência dos povos originários da América Latina. Revista Fórum Identidade, Itabaiuna – SE, v. 30, n. 01, 2019.
BITTENCOURT, Circe. Livros didáticos entre textos e imagens. In: BITTENCOURT, Circe (Org.). O saber histórico na sala de aula. São Paulo: Contexto, 1998.
DIAS, Wagner da Silva. A ideia da América Latina nos livros didáticos de geografia. 2009. 129 f. Dissertação (Mestrado em Geografia). Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade do Estado de São Paulo, São Paulo, 2009.
DIAS, Wagner da Silva. Qual América Latina? Os livros didáticos e suas referências teóricas para a construção da região. Revista Geográfica da América Central, Costa Rica, número especial, 2011.
FIORI, J. L. Estado e desenvolvimento na América Latina: notas para um novo “programa de pesquisa”. CEPAL - COMISSÄO ECONÒMICA PARA A AMÉRICA LATINA E O CARIBE, LC/BRS/R.286, Novembro de 2013.
HERA, Carlos. 500 línguas nativas que correm perigo na América Latina. El País, 2019. Disponível em: <https://brasil.elpais.com/brasil/2019/03/29/internacional/1553860893_490810.html?outputType=amp#aoh=16027176741355&referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com&_tf=Fonte%3A%20%251%24s>. Acesso em: 14 out. 2020.
INCRÍVELCLUB. Doze invenções latino-americanos que mudaram a história. 2020. Disponível em: <https://incrivel.club/inspiracion-historias/12-inventos-latinoamericanos-que-moldearon-el-mundo-que-hoy-conocemos-830610/amp>. Acesso em: 14 out. 2020.
LANDER, Edgardo. Marxismo, Eurocentrismo e colonialismo. In: BARON, Atilio; AMADEO, JANVIER; GONZÀLEZ. A teoria marxista hoje: problemas e perspectivas. Buenos Aires: Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales - CLACSO, 2006, p. 201-236.
MOYA, José. Migração e formação histórica da América Latina em perspectiva global. Revista Sociologias, Porto Alegre, ano 20, n. 49, set-dez 2018, p. 24-68.
OLIVEIRA, Rosana Medeiros de. Descolonizar os livros didáticos: raça, gênero e colonialidade nos livros de educação do campo. Revista Brasileira de Educação, v. 22, n. 68, 2017.
PORTO-GONÇALVES, Carlos Walter; QUENTAL, Pedro de Araújo. Colonialidade do poder e os desafios da integração regional da América Latina. Polis: Revista Latino-americano, Centro de Investigación Sociedad y Politicas Públicas (CISPO), n. 31, 2012.
QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, Edgardo (Org). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciÍncias sociais. Perspectivas latinoamericanas. ColecciÛn Sur Sur. Buenos Aires-Argentina: CLACSO, 2005.
QUIJANO, Aníbal. Colonialidade, poder, globalização e democracia. Novosrumos, n. 37, 2002.
SÁNCHEZ, Daniel Guillermo Gordillo. Imagens, livro didático e colonialidade. RELACULT - Revista Latina-América de Estudos em Cultura e Sociedade, Foz de Iguaçu-PR, v. 3, n. 535, 2017.
SILVA, Rosana de Paula Lavall; CAOVILLA, Maria Aparecida Lucca. A América Latina e os povos originários: sequelas da colonização. Revista Direito e Justiça: Reflexões sócio-jurídicas, Santo Ângelo, v. 18, n. 30, 2018.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Glemilson Moraes Pascoal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os conteúdos publicados na Revista de Ensino de Geografia estão licenciados sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
Isso significa que os autores mantêm os direitos autorais sobre seus trabalhos, permitindo o compartilhamento, adaptação, distribuição e reprodução em qualquer meio ou formato, desde que seja dado o devido crédito à autoria original e à fonte da publicação.
Para mais informações sobre esta licença, acesse: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


