SUPERVISED INTERNSHIP IN GEOGRAPHY IV IN THE CONTEXT OF REMOTE EDUCATION: “NEW” CHALLENGES FOR THE TEACHING AND LEARNING PROCESS

Authors

  • Aline de Jesus Silva Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
  • Camila da Silva Campos Universidade do Estado da Bahia (UNEB)

Keywords:

Internship, Geography, Remote Teaching, Covid-19

Abstract

In early 2020, the world was faced with the arrival of an unprecedented and lethal virus, prompting all countries to adopt sanitary measures to contain the spread of the New Coronavirus (Sars-Covid-19). In general, this event brought about changes in various sectors of society, including in the area of ​​education, leading educational institutions to adopt remote teaching as an alternative to continue teaching activities. In this context, the objective of this article is to weave a dialogue about our Supervised Internship in Geography IV, at the University of the State of Bahia (UNEB) and its remodeling for remote teaching. We will report our experiences and the challenges encountered in this new teaching and learning process and we will also emphasize the importance of the Internship in the formation of the Geography teacher. The methodological procedures adopted to carry out this study took place through a bibliographic survey of authors who deal with the theme, as well as a survey of data from secondary sources in the educational institution ColégioEstadual de Serrolândia (CES), and observation through the internship in 3rd grade classes in the afternoon and night shifts, in the High School modality. We will highlight remote learning and this new reality that has generated countless discussions about new challenges for the teaching and learning process.

Author Biographies

  • Aline de Jesus Silva, Universidade do Estado da Bahia (UNEB)

    Graduanda do curso de Licenciatura em Geografia da Universidade do Estado da Bahia - UNEB Jacobina Campus IV.

  • Camila da Silva Campos, Universidade do Estado da Bahia (UNEB)

    Graduanda do curso de Licenciatura em Geografia da Universidade do Estado da Bahia - UNEB Jacobina Campus IV.

References

BUENO, M. A. Geografia escolar e a ideia de lugar no currículo a partir da elaboração de mapas mentais. In: CALLAI, H. C. Educação geográfica: reflexão e prática. Ijuí: Ed. Unijuí, 2011. p. 295-314.

CORTE, A. C. D.; LEMEKE, C. K. O estágio supervisionado e sua importância para a formação docente frente aos novos desafios de ensinar. Educere - Congresso Nacional De Educação, XII. Formação de professores, complexidade e trabalho docente. Curitiba-PR, Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR), 26 a 29 de outubro de 2015. Anais... Curitiba-PR: PUCPR, 2015.

DE SOUZA SANTOS, Myllena Aparecida; VENTURI, Tiago. Estágio supervisionado em tempos de pandemia: um relato de experiência. I Simpósio Sul-Americano de Pesquisa em Ensino de Ciências, I. Universidade Federal da Fronteira Sul - UFFS, Campus Cerro Largo – RS, 28 a 30 de outubro de 2020. Anais... Cerro Largo-RS: UFFS, 2020.

DIAS, Gustavo Nogueira et al. A utilização do Formulários Google como ferramenta de avaliação no processo de ensino e aprendizagem em tempos de pandemia de Covid-19: Um estudo em uma escola de educação básica. Research, Society and Development, v. 10, n. 4, 2021.

ENSINO Remoto Emergencial: a oportunidade da escola criar, experimentar, inovar e se reinventar. SINEPE/RS, Porto Alegre, 17 abr. 2020. Site. Disponível em: <https://www.sinepe-rs.org.br/noticias/ensino-remoto-emergencial-a-oportunidade-da-escola-criar-experimentar-inovar-e-se-reinventar>. Acesso em: 05 Jul. 2021.

FREIRE, Paulo. Prática docente: primeira reflexão. In:______. Pedagogia da Autonomia. 45º ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013, p. 23-46.

GARCIA, T. C. M. et al. Ensino remoto emergencial: proposta de design para organização de aulas. Caderno de Ensino Mediado por TIC. Natal-RN: SEDIS-UFRN, 2020.

GASPARIN, J. L. Uma didática para a pedagogia histórico-crítica. Campinas: Autores Associados, 2002.

MINAYO, S. F. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Rio de Janeiro: Vozes, 1994.

NÓVOA, A. Para uma formação de professores construída dentro da profissão. In: ______. Professores: imagens do futuro presente. Lisboa: Educa, 2009, p. 25-46.

OLIVA, J. T. Ensino de Geografia: um retardo desnecessário: In: CARLOS, Ana Fani Alessandri (Org.) A Geografia na sala de aula. 8ª Edição. São Paulo: Contexto. 2008.

OLIVEIRA, M. M. de. Sequência didática interativa no processo de formação de professores. Petrópolis-Rj: Vozes, 2013.

PIMENTA, S. G.; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e docência. São Paulo: Cortez, 2004; Terra, 1989.

REIS, S. R. dos.; ARAÚJO, Roberta Negrão de.; Battin, Okçana. O estágio supervisionado e a construção do conceito de planejamento. Educere - Congresso Nacional De Educação, XII. Formação de professores, complexidade e trabalho docente. Curitiba-PR, Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR), 26 a 29 de outubro de 2015. Anais... Curitiba-PR: PUCPR, 2015.

SILVA, P. C. R. da. A importância do estágio supervisionado para o processo de formação docente. Uma análise do curso de Geografia licenciatura da Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Campus Francisco Beltrão. Congresso Brasileiro de Geógrafos, VII. A AGB e a Geografia brasileira no contexto das lutas sociais frente aos projetos hegemônicos. Vitória/ES, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) - Campus de Goiabeiras, de10 a 16 de agosto de 2014. Anais... Vitória-ES: Associação dos Geógrafos Brasileiros (AGB), 2014.

SILVA, Patrícia Grasel da; LIMA, Dione Sousa de. Padlet como ambiente virtual de aprendizagem na formação de profissionais da educação. RENOTE, v. 16, n. 1, 2018.

SOUZA, de Figueiredo, Ester Maria; FERREIRA, Lúcia Gracia. Ensino remoto emergencial e o estágio supervisionado nos cursos de licenciatura no cenário da Pandemia COVID 19. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 13, n. 32, p. 85, 2020.

ZABALA, A. As relações interativas em sala de aula: o papel dos professores e dos alunos. In: ______. A prática educativa como ensinar. Trad. Ernani F. da F Rosa. Porto Alegre: Artmed, 1998.

REINALDO, T. B. dos S.; PRIVADO, R. de J. P. Os desafios ao professor de estágio supervisionado em tempos de pandemia. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 7, n. 4, p. 35046-35058, abril 2021.

Published

2022-09-04

Issue

Section

Relato de experiência

How to Cite

SUPERVISED INTERNSHIP IN GEOGRAPHY IV IN THE CONTEXT OF REMOTE EDUCATION: “NEW” CHALLENGES FOR THE TEACHING AND LEARNING PROCESS. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia, v. 13, n. 24, p. 169–184, 2022. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistadeensinodegeografia/article/view/76426. Acesso em: 2 apr. 2025.