University outreach for human rights:
from democratic resistance to human rights education
DOI:
https://doi.org/10.14393/REE-2025-78963Keywords:
University outreach, Human rights education, Human rights policyAbstract
The process of democratic reconstruction in the 1980s was led by struggles and social movements. Since the 1970s, democratic resistance in Brazil has resulted in the creation of human rights entities and movements focused on the defense of education. During this process, university sectors and faculty members came closer to the families of political prisoners, rural workers, women, indigenous peoples, and environmental movements, nurturing the first human rights organizations. The struggles for freedom and social rights were united in understanding that democracy would not come without the articulation of these rights. The proposal – University outreach for human rights: from democratic resistance to human rights education – outlines a path taken over during 29 years of teaching at the Federal University of Paraíba (UFPB), especially in the human rights outreach actions that were the object of study in the author’s doctoral thesis in Education. The bibliographical research conducted throughout the doctoral thesis, as well as the academic production built up during the teaching practice, provided theoretical support for this work. The studies and research confer the centrality of university outreach for the inclusion of human rights in the university and its participation in the national human rights policy.
Downloads
References
BRASIL. Comitê Nacional de Educação em Direitos Humanos. Plano nacional de educação em direitos humanos. Brasília, DF: SEDH/PR, 2004.
BRASIL. Portaria n° 98, de 9 de julho de 2003. Institui o Comitê Nacional de Educação em Direitos Humanos. Brasília, DF, 2003. Disponível em: https://www.normasbrasil.com.br/norma/portaria-98-2003_185641.html. Acesso em: 15 abr. 2025.
BRASIL. Programa Nacional de Direitos Humanos I. Brasília, DF: Ministério da Justiça, 1996.
BRASIL. Programa Nacional de Direitos Humanos III. Brasília, DF: SEDH/PR, 2009.
FÁVERO, M. L. A. Da universidade “modernizada” à universidade disciplinada: Atcon e Meira Matos. São Paulo: Cortez, 1991.
FORPROEX. FÓRUM DE PRÓ-REITORES DE EXTENSÃO DAS INSTITUIÇÕES PÚBLICAS DE EDUCAÇÃO SUPERIOR BRASILEIRA. Plano Nacional de Extensão Universitária: edição atualizada. Natal, RN: 1998.
FORPROEX. FÓRUM DE PRÓ-REITORES DE EXTENSÃO DAS INSTITUIÇÕES PÚBLICAS DE EDUCAÇÃO SUPERIOR BRASILEIRA. Folder direitos humanos. João Pessoa: UFPB, 2000.
PINHEIRO, P. S.; MESQUITA NETO, P. Programa Nacional de Direitos Humanos: avaliação do primeiro ano e perspectivas. Estudos Avançados, São Paulo, v. 11, n. 30, p. 117-134, 1997. DOI 10.1590/S0103-40141997000200009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ea/a/frQTbXyXmbcNWFNkTSFKXMM/. Acesso em: 15 abr. 2025.
ZENAIDE, M. N. T. Direitos Humanos e Extensão Universitária: a atuação do Fórum Nacional de Pró-Reitores de Extensão das Universidades Públicas Brasileiras. In: CONGRESSO NACIONAL DE EXTENSÃO, 1., 2002, João Pessoa. Anais [...]. João Pessoa: UFPB, 2002. p. 1-13. Disponível em: https://www.dhnet.org.br/direitos/militantes/nazarezenaide/a_pdf/nazare_univ_dhhumanos.pdf. Acesso em: 15 abr. 2025.
ZENAIDE, M. N. T. Políticas de extensão universitária e a disputa pela hegemonia: a questão dos direitos humanos na UFPB. 2010. Tese (Doutorado em Educação) – Centro de Educação, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2010. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4933?locale=pt_BR. Acesso em: 21 jul. 2025.
ZENAIDE, M. N. T.; BEZERRA, J. O. A produção acadêmica em memória, verdade e justiça na UFPB (2007-2020): o que revelam as pesquisas científicas. Informação & Sociedade, João Pessoa, v. 30, n. 4, p. 1-31, out./dez. 2020. DOI 10.22478/ufpb.1809-4783.2020v30n4.57791. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/ies/article/view/57791. Acesso em: 15 abr. 2025.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Maria de Nazaré Tavares Zenaide

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao publicarem nesta revista, os autores concordam em manter os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.


