Practical workshops through university extension on data analysis
an application in the business area
DOI:
https://doi.org/10.14393/REE-2024-72963Keywords:
Data analysis, Extension, Integrative project, BusinessAbstract
The analysis of data sets aimed at obtaining relevant strategic information, in a way that improves the quality of decisions made in large companies, has become a well-known field, as well as the knowledge that makes up the topic, such as statistics, programming, spreadsheet software and database processing. But a basic understanding of this process can provide benefits to the community and local businesses. Thus, the project presented by this article seeks to bring the theme closer to the community, adapting it to everyday situations of students in regular high school, technical high school and Youth and Adult Education classes, so that these participants come to understand that an analytical perspective helps to identify existing data in a problem situation, create an organization and build relationships between those collections of values, producing information that allows you to base your decision-making capacity. The approach was carried out through practical workshops in a computer laboratory, covering topics such as family budget, analysis of customer registration and transport data. The result was personal and professional growth for both the participating students and the students who taught the extension practice.
Downloads
References
ALVES, A. P. O.; KOCHHANN, A.; MODESTO, J. G. Extensão universitária e formação docente: revisão sistemática de literatura. Em Extensão, Uberlândia, v. 22, n. 2, p. 13-34, 2023. DOI 10.14393/REE-v22n22023-71287. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/71287. Acesso em: 28 mar. 2024.
BRUNHERA, D. C. U. Educação financeira: um plano para aplicação nos anos finais do ensino fundamental. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, Cascavel, v. 4, n. 4, p. 721-736, 2020. DOI 10.33238/ReBECEM.2020.v.4.n.4.25250. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/25250. Acesso em: 27 mar. 2024.
CAVALCANTE, B. L. L.; LIMA, U. T. S. Relato de experiência de uma estudante de enfermagem em um consultório especializado em tratamento de feridas. Journal of Nursing and Health, Pelotas, v. 2, n. 1, p. 94-103, 2012. DOI 10.15210/jonah.v2i1.3447. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/enfermagem/article/view/3447. Acesso em: 27 mar. 2024.
CORRÊA, A. E. F.; FOSTER, E. L. S.; CUSTÓDIO, E. S. Perfil dos educandos do ensino médio da EJA numa escola pública em Macapá-AP. Educação e Emancipação, São Luís, v. 14, n. 3, p. 576-598, 2021. DOI 10.18764/2358-4319.v14n3p576-598. Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/18216. Acesso em: 17 mar. 2024.
GONÇALVES, D. K. G. Inclusão digital em busca de desenvolvimento computacional de crianças e adolescentes: um olhar para o futuro das intercomunicações sociais e profissionais. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 6., 2019, Campina Grande. Anais [...]. Campina Grande: Realize Editora, 2019. p. 1-6. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/60772. Acesso em: 9 mar. 2024
HENDARMAN, A.F., CANTNER, U. Soft skills, hard skills, and individual innovativeness. Eurasian Business Review, [s. l.], v. 8, p. 139-169, 2018. DOI 10.1007/s40821-017-0076-6.
LEOBETT, J. S. et al. A Importância da Extensão Universitária: Programa Amigos da Reciclagem. Extensão & Sociedade, Natal, v. 15, n. 1, p. 7-21, 2023. DOI 10.21680/2178-6054.2023v15n1ID31050. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/extensaoesociedade/article/view/31050. Acesso em: 10 mar. 2024.
MIRANDA, C. M. C.; ARRUDA, D. O. M. E-Produtos e Variáveis Comportamentais Determinantes de Compra no Varejo Virtual: um estudo com consumidores brasileiros. Revista Eletrônica de Administração, Porto Alegre, v. 10, n. 1, p. 1-16, 2004. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/read/article/view/42552. Acesso em: 10 mar. 2024.
MUSSI, R. F. F.; FLORES, F. F.; ALMEIDA, C. B. Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 48, p. 60-77, 2021. DOI 10.22481/praxisedu.v17i48.9010. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sciarttext&pid=S2178-26792021000500060&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 23 mar. 2024.
OLIVEIRA, A. A. R. et al. Revitalização do Núcleo de Estudos em Gestão e Negócios por Meio do Projeto Oxigênio. Extensão & Sociedade, Natal, v. 13, n. 1, p. 8-24, 2022. DOI 10.21680/2178-6054.2022v13n1ID27345. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/extensaoesociedade/article/view/27345. Acesso em: 10 mar. 2024.
OLIVEIRA, F. A. M.; MATOS, I. M. Perfil dos alunos da EJA nas escolas da Superintendência Regional de Educação de Colatina / Espírito Santo. Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, Florianópolis, v. 14, n. 2, p. 911-932, 2021. DOI 10.46667/renbio.v14i2.587. Disponível em: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/587. Acesso em: 17 mar. 2024.
PETRÓ, M. J. Tecnologia no ensino fundamental: estatística no cotidiano. Extensão Tecnológica, Blumenau, v. 7, n. 14, p. 77-85, 2020. DOI 10.21166/rext.v7i14.1233. Disponível em: https://publicacoes.ifc.edu.br/index.php/RevExt/article/view/1233. Acesso em: 9 mar. 2024.
PINHEIRO, S. M. S. O perfil do aluno da EJA na atualidade. Educação como (re)Existência: mudanças, conscientização e conhecimentos. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 7., 2020, Maceió. Anais [...]. Maceió: Realize Editora, 2020. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2020/TRABALHO_EV140_MD1_SA12_ID6906_26092020173259.pdf. Acesso em: 17 mar. 2024.
SANTOS, M. A. S. O perfil do aluno da educação de Jovens e Adultos (EJA) no município de Porto Franco-MA. 2022. 48 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Fundação Universidade Federal do Tocantins, Tocantinópolis, 2022. Disponível em: https://repositorio.uft.edu.br/handle/11612/4471. Acesso em: 17 mar. 2024.
SCHIAVI, G. S. et al. On the Path to Innovation: Analysis of Accounting Companies› Innovation Capabilities in Digital Technologies. Revista Brasileira de Gestão de Negócios, São Paulo, v. 22, n. 2, p. 381-405, 2020. DOI 10.7819/rbgn.v22i2.4051. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbgn/a/qkmSf89rrMgHDLSXHn5pHtK/#. Acesso em: 17 mar. 2024.
SCHIPIETZ, T. Mapeamento de pesquisas que investigam o uso de planilhas eletrônicas no ensino de juros simples e juros compostos. 2018. 36 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Tecnologias, Comunicação e Técnicas de Ensino) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2018. Disponível em: https://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/19917. Acesso em: 23 mar. 2024.
SHARDA, R.; DELEN, D.; TURBAN, E. Business intelligence, analytics, and data science: a managerial perspective. London: Pearson, 2018.
SILVA, J. C.; MEDEIROS, S. K.; CASTRO, K. K. V. Ações de extensão e a construção de espaços não formais de educação. Em Extensão, Uberlândia, v. 22, n. 2, p. 55-67, 2023. DOI 10.14393/REE-v22n22023-68068. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/68068. Acesso em: 28 mar. 2024.
TONETTO, L. M.; BRUST-RENCK, P. G.; STEIN, L. M. Perspectivas metodológicas na pesquisa sobre o comportamento do consumido. Psicologia: Ciência e Profissão, Brasília, DF, v. 34, n. 1, p. 180-195, 2014. DOI 10.1590/S1414-98932014000100013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pcp/a/b4YYN9wycwMHNhdMn9dVXsv/abstract/?lang=pt#. Acesso em: 23 mar. 2024.
VELASCO, D. C. R. et al. Avaliação da utilização de planilhas eletrônicas como ferramenta de apoio ao ensino de engenharia. Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre, v. 19, n. 2, p. 486-495, 2021. DOI 10.22456/1679-1916.121372. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/renote/article/view/121372. Acesso em: 9 mar. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Rodrigo Rosalis da Silva, Vítor Rafael Nicola
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao publicarem nesta revista, os autores concordam em manter os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.