The open classes of the “Landscape that follows: temporary art school” at Córrego do Bação

outreach program as an invitation to drawing together

Authors

  • Fabíola Silva Tasca Universidade do Estado de Minas Gerais
  • Hélio Alvarenga Nunes Universidade Federal de Minas Gerais
  • José Márcio Lara Universidade Federal de Minas Gerais
  • Bernardo Corrêa Universidade do Estado de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE-2024-72420

Keywords:

outreach program, drawing, landscape, community, mining

Abstract

The text presents a community engagement experience conducted at Córrego do Bação, in Itabirito, Minas Gerais, Brazil, by the “3rd Group próxima paisagem (The Next Landscape / The Landscape That Follows Group, in english)”, composed of artists and extensionist researchers periodically visiting this mining region. The text describes the development and implementation of a series of open classes for “Próxima paisagem: escola de arte provisória” (temporary art school), engaging in a dialogue with the academic research process on the concept of landscape. In this, we seek to update the phenomenological notion of being-in-landscape through a shared practice with the residents of Córrego do Bação, involving outdoor drawing. With this article, we aim to convey to readers our understanding of the emancipatory power of art and education as spaces for the emergence of the common. We also seek to address uncertainties regarding the potential achievements of outreach programs in the arts in the effort to engage with specific contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fabíola Silva Tasca, Universidade do Estado de Minas Gerais

PhD in Arts from the School of Fine Arts, Federal University of Minas Gerais, State of Minas Gerais, Brazil, with a sandwich period at the National Autonomous University of Mexico; effective professor at the Guignard School of the State University of Minas Gerais, State of Minas Gerais, Brazil; artist and researcher.

Hélio Alvarenga Nunes, Universidade Federal de Minas Gerais

Master degree in Arts, School of Fine Arts of the Federal University of Minas Gerais, State of Minas Gerais, Brazil; artist-researcher.

José Márcio Lara, Universidade Federal de Minas Gerais

PhD in Arts, School of Fine Arts of the Federal University of Minas Gerais, State of Minas Gerais, Brazil; artist-researcher.

Bernardo Corrêa, Universidade do Estado de Minas Gerais

Undergraduate degree student in Fine Arts, Guignard School of the State University of Minas Gerais, State of Minas Gerais, Brazil; artist-researcher.

References

ADAMS, E. Power drawing. In: ARANHA, C. S. G.; CANTON, K. (org.). Espaços da mediação. São Paulo: PGEHA; Museu de Arte Contemporânea da USP, 2011. p. 21-36.

BESSE, J. O gosto do mundo: exercícios de paisagem. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2014.

DARDEL, E. O homem e a terra: natureza da realidade geográfica. São Paulo: Perspectiva, 2015.

DERDYK, E. Formas de pensar o desenho: desenvolvimento do grafismo infantil. São Paulo: Panda Educação, 2020.

FOUCAULT, M. As palavras e as coisas: uma arqueologia das ciências humanas. São Paulo: Martins Fontes, 2002.

INGOLD, T. Estar vivo: ensaios sobre movimento, conhecimento e descrição. Petrópolis: Editora Vozes, 2015.

KRENAK, A. A vida não é útil. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.

MALHEIRO, F. Artista plástica organiza mesa coletiva no centro para partilhar café e memórias. O Tempo, Belo Horizonte, 5 de agosto de 2023. Disponível em: https://www.otempo.com.br/cidades/artista-plastica-organiza-mesa-coletiva-no-centro-para-partilhar-cafe-e-memorias-1.3120111. Acesso em: 4 out. 2023.

MARANDINO, M. Faz sentido ainda propor a separação entre os termos educação formal, não formal e informal? Ciência & Educação, Bauru, v. 23, n. 4, p. 811-816, 2017. DOI 10.1590/1516-731320170030001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/cmjvH7v4mFZMsdjV5bWLJfM/?lang=pt#. Acesso em: 4 out. 2023.

NÓVOA, A.; ALVIM, Y. C. Os professores depois da pandemia. Educação & Sociedade, Campinas, v. 42, 2021. DOI 10.1590/ES.249236. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/mvX3xShv5C7dsMtLKTS75PB/. Acesso em: 4 out. 2023.

PROJETO MANUELZÃO. Conselho muda voto e autoriza terminal minerário ao lado de São Gonçalo do Bação, distrito bicentenário. Projeto Manuelzão, Belo Horizonte, 17 de maio de 2022. Disponível em: https://manuelzao.ufmg.br/conselho-muda-de-ideia-e-autoriza-terminal-minerario-ao-lado-de-sao-goncalo-do-bacao-distrito-bicentenario/. Acesso em: 13 jun. 2023.

PRÓXIMA PAISAGEM. próxima paisagem: escola de arte provisória. Disponível em: https://proximapaisagem.tumblr.com/. Acesso em: 4 out. 2023.

PRÓXIMA PAISAGEM. [Tentativa de comunicar estar-em-paisagem]. WhatsApp. [Grupo próxima paisagem notícias]. 12 nov. 2022.

RANCIERE, J. O mestre ignorante: cinco lições sobre a emancipação intelectual. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

SUTHERLAND, J. Scrum: a arte de fazer o dobro do trabalho na metade do tempo. Tradução de Natalie Gerhardt. São Paulo: LeYa, 2014.

THE BIG DRAW. The big draw: the world’s largest drawing festival. Disponível em: https://www.thebigdraw.org. Acesso em: 4 out. 2023.

Published

2024-12-19

How to Cite

TASCA, F. S.; NUNES, H. A.; LARA, J. M.; CORRÊA, B. The open classes of the “Landscape that follows: temporary art school” at Córrego do Bação: outreach program as an invitation to drawing together. Revista Em Extensão, Uberlândia, v. 23, n. 2, p. 177–195, 2024. DOI: 10.14393/REE-2024-72420. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/72420. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiência