Awareness about autism and food selectivity

an experience report

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE-2024-71539

Keywords:

Autism Spectrum Disorder, Food Fussiness, Food and Nutrition Education

Abstract

The repetitive behavior pattern of autistic children can influence their eating pattern and, most of the time, mealtime is marked by agitation, crying and refusal, favoring insufficient nutrient consumption and thus configuring food selectivity. This work aims to report the experience of health professionals in carrying out a food and nutritional education activity on autism awareness and food selectivity with elementary school students in a public school located in the interior of the state of Ceará. This is a descriptive study, of an experience report type, of an action with 30 elementary school students. In which the researchers carried out a brief explanation with the presentation of educational videos, conversation circles and scavenger hunts. Playful activities, especially in the school environment, have proven to be effective in expanding understanding about food and nutrition. These activities encourage understanding of the content in a pleasant way, reflecting the reality experienced by students. Therefore, autism awareness activities and food and nutrition education played an essential role in the school environment, as they provided essential knowledge to promote inclusion and healthy habits.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Perla Silva Rodrigues, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Master in Health and Society, State University of Rio Grande do Norte, State of Rio Grande do Norte, Brazil.

Maria Valéria Chaves de Lima, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Master in Health and Society, State University of Rio Grande do Norte, State of Rio Grande do Norte, Brazil.

Janaina Maciel de Queiroz, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Master in Health and Society, State University of Rio Grande do Norte, State of Rio Grande do Norte, Brazil

Adalberto Veronese da Costa, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

PhD in Sports Sciences, University of Trás-os-Montes and Alto Douro, Portugal; professor at the State University of Rio Grande do Norte, State of Rio Grande do Norte, Brazil; coordinator of the Aquatic Performance Assessment Laboratory at the Faculty of Physical Education (LADA/FAEF/UERN) and the Nadar Mais Extension Program (UERN).

Glêbia Alexa Cardoso, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

PhD in Physical Education, Federal University of Paraíba, State of Paraíba, Brazil; professor at the State University of Rio Grande do Norte, State of Rio Grande do Norte, Brazil; member of the Study Group on Physical Training applied to Performance and Health (LETFADS/UFPB) and the Aquatic Performance Assessment Laboratory of the Faculty of Physical Education (LADA/FAEF/UERN).

References

CARDOSO, B. S.; SILVA, E. de. O.; SALES DOS REIS, M. N. Autismo e seletividade alimentar. 2022. 13 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Nutrição) – Faculdade UNA, Divinópolis, 2022. Disponível em: https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/27448. Acesso em: 24 ago. 2023.

FARIA, L. C. M.; SANTOS, A. C. F.; VIEIRA, K. H. Avaliação dos hábitos alimentares de crianças com o Transtorno do Espectro Autista (TEA): um estudo de caso. Bionorte, Montes Claros, v. 10, n. 2, p. 149-154, 2021. Disponível em: http://revistas.funorte.edu.br/revistas/index.php/bionorte/article/view/112. Acesso em: 24 ago. 2023.

FONTES, L. M. S. S.; LANDIM, T. E. M.; GARCIA, P. P. C. Aplicação de métodos de educação alimentar e nutricional em escolares: o caminho para uma alimentação saudável. 2019. 23 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Nutrição) – Faculdade de Ciências da Educação e Saúde, Centro Universitário de Brasília, Brasília, 2019. Disponível em: https://repositorio.uniceub.br/jspui/handle/prefix/13498. Acesso em: 24 ago. 2023.

HAUSSLER, N. S. A.; SILVA, G. C.; SILVA, S. G. Ações de conscientização sobre o autismo no ambiente escolar. Ensino em Perspectivas, Itaperi, v. 4, n. 1, p. 1-16, 2023. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/11508. Acesso em: 11 jul. 2024.

MAGAGNIN, T. et al. Relato de experiência: Intervenção multiprofissional sobre seletividade alimentar no transtorno do espectro autista. ID on-line, Jaboatão dos Guararapes, v. 13, n. 43, p. 114-127, 2019. DOI 10.14295/idonline.v13i43.1333. Disponível em: https://idonline.emnuvens.com.br/id/article/view/1333. Acesso em: 24 ago. 2024.

MATTOS, C. G. et al. Jogos pedagógicos: uma metodologia ativa e funcional. Amor Mundi, Santo Ângelo, v. 4, n. 3, p. 39-44, 2023. DOI 10.46550/amormundi.v4i3.202. Disponível em: https://journal.editorametrics.com.br/index.php/amormundi/article/view/202. Acesso em: 24 ago. 2023.

MORAES, J. A. N.; OLIVEIRA, L. S.; VESZ, P. Pesquisas em educação e práticas de ensino inclusivas: perspectivas teórico-metodológicas. In: MORAES, J. A. N.; OLIVEIRA, L. S.; VESZ, P. (org.). Pesquisas e práticas em educação: entre desigualdades e resistências. Volume 2. Rio de Janeiro: IDEHP, 2023. p. 10-18. Disponível em: https://www.institutoidehp.com/_files/ugd/a86da9_048fa30349da490fbfec678ea4e35fa5.pdf#page=14. Acesso em: 24 ago. 2023.

PRADO, B. G. et al. The effect of educational activities on food consumption in school environments. Nutrire: Revista da Sociedade Brasileira de Nutrição, v. 37, n. 3, p. 281-292, 2012.

SANTOS, P. S. et al. Educação Alimentar e Nutricional sob uma ótica da promoção de práticas alimentares saudáveis com adolescentes: um relato de experiência. Revista de Saúde Coletiva da UEFS, Feira de Santana, v. 9, p. 101-106, 2019. DOI 10.13102/rscdauefs.v9i0.3510. Disponível em: https://periodicos.uefs.br/index.php/saudecoletiva/article/view/3510. Acesso em: 24 ago. 2023

SILVA, E. P. Seletividade alimentar em crianças com o transtorno do espectro autista: uma revisão narrativa da literatura. 2023. 32 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Nutrição) – Centro Universitário Ritter dos Reis, Porto Alegre, 2023. Disponível em: https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/35143. Acesso em: 24 ago. 2023.

SILVA, G. C. A criança com transtorno do espectro autista na educação infantil. Revista Contemporânea, São José dos Pinhais, v. 3, n. 7, p. 9.492-9.509, 2023. DOI 10.56083/RCV3N7-111. Disponível em: https://ojs.revistacontemporanea.com/ojs/index.php/home/article/view/1280. Acesso em: 24 ago. 2023.

SOCIEDADE BRASILEIRA DE PEDIATRIA. Departamento de Nutrologia. Manual Lanches Saudáveis. Departamento Científico de Nutrologia. 2. ed. São Paulo: SBP, 2018. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/5676005/mod_resource/content/1/Manual%20Nutrologia%20-%20Lanche%20saudavel%202018.pdf. Acesso em: 10 jul. 2024.

SOUZA, R. H. et al. Educação alimentar e nutricional: relato de experiência. Revista Residência Multiprofissional em Saúde Coletiva da Unesc, Araranguá, v. 3, p. 1-15, 2016. Disponível em: https://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/prmultiprofissional/article/view/3036/2800. Acesso em: 24 ago. 2024.

TURMINA, J. Jogo coma como um herói (CCH). 2023. Disponível em: https://metodocricris.com/cch-a1/. Acesso em: 10 jul. 2024.

UNICAP. Os super saudáveis. 2020. Disponível em: https://webjornalismo.unicap.br/obesidadeinfantil/os-herois/. Acesso em: 10 jul. 2024.

YOKOTA, R. T. C. et al. Projeto “a escola promovendo hábitos alimentares saudáveis”: comparação de duas estratégias de educação nutricional no Distrito Federal, Brasil. Revista de Nutrição, Campinas, v. 23, n. 1, p. 37–47, 2010. DOI 10.1590/S1415-52732010000100005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rn/a/XYZh57nF56X5P5bC47tXFch/abstract/?lang=pt#. Acesso em : 24 ago. 2024.

Published

2024-12-19

How to Cite

RODRIGUES, P. S.; LIMA, M. V. C. de; QUEIROZ, J. M. de; COSTA, A. V. da; CARDOSO, G. A. Awareness about autism and food selectivity: an experience report . Revista Em Extensão, Uberlândia, v. 23, n. 2, p. 167–176, 2024. DOI: 10.14393/REE-2024-71539. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/71539. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiência