MEI digital journey
DOI:
https://doi.org/10.14393/REE-v23n12024-71515Keywords:
Digital marketing, Micro entrepreneurs, TrainingAbstract
Governador Valadares has around 25 thousand individual microentrepreneurs (MEI), accounting for 72% of the total number of companies established in the municipality (Simples Nacional, 2022). This model of business organization is of significant relevance as it is the basis for generating household income for many families that live in Governador Valadares. The Municipal Secretariat for Development, Science, Technology, and Innovation (SMDCTI) has favored and promoted entrepreneurship and innovation among companies in the municipality, notably MEI, through various projects, many of them in partnership with UFJF/GV. In this sense, to offer greater knowledge to micro-entrepreneurs, free training was held in person, lasting three weeks, covering the main topics about Digital Marketing. Therefore, the objective of this experience report is to detail the training process, as well as highlight the challenges and learnings faced in the development of the project and during the training of MEIs in Digital Marketing. Throughout the project, the importance of the use of digital marketing by individual microentrepreneurs was observed and how this relationship played an important role in the development of their activities.
Downloads
References
CASTRO, G. C.; ARAUJO, L. M.; CARVALHO, P. K. F. Educação empreendedora: utilização das redes sociais como ferramentas potenciadoras do marketing digital em micro e pequenas empresas na cidade de Codó-MA. Brazilian Journal of Development, São José dos Pinhais, v. 7, n. 4, 2021. DOI 10.34117/bjdv7n4-558. Disponível em: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/28707. Acesso em: 2 maio 2024.
FARIAS, D. S. As vantagens e desvantagens do MEI - microempreendedor individual. Revista Processus Multidisciplinar, Brasília, v. 3, n. 6, p. 21-27, 2022. Disponível em: https://periodicos.processus.com.br/index.php/multi/article/view/761. Acesso em: 2 maio 2024.
GOV.BR. Ocupações permitidas. Quero Ser MEI, 2021. Disponível em: https://www.gov.br/empresas-e-negocios/pt-br/empreendedor/quero-ser-mei/atividades-permitidas. Acesso em: 2 maio 2024.
MARCONATO, G. F.; VICENTIN, L. E.; SCUDELER, V. C. Marketing digital como propulsor de desempenho de micro e pequenas empresas em Rio das Pedras - SP. Bioenergia em Revista: Diálogos, Piracicaba, v. 12, n. 1, p. 81-106, 2022. Disponível em: http://www.fatecpiracicaba.edu.br/revista/index.php/bioenergiaemrevista/article/view/466. Acesso em: 2 maio 2024.
RAMOS, K. S. C.; OLIVEIRA, T.; MOTA, I. C. A importância do marketing digital para o crescimento dos microempreendedores. Revista Fatec Sebrae em debate, São Paulo, v. 7, n. 12, p. 34-50, 2020. Disponível em: https://revista.fatecsebrae.edu.br/index.php/em-debate/article/view/140. Acesso em: 2 maio 2024.
SANTOS, A. B.; SANTOS, C. S. E.; COSTA, D. H. Os desafios do microempreendedor: uma análise pós pandemia do Covid-19. E-Acadêmica, Vargem Grande Paulista, v. 3, n. 2, p. 1-5, 2022. DOI 10.52076/eacad-v3i2.169. Disponível em: https://eacademica.org/eacademica/article/view/169. Acesso em: 2 maio 2024.
SILVA, J. S. Contribuição dos microempreendedores individuais para o desenvolvimento econômico dos municípios mineiros entre 2009 e 2016. 2022. 20 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Contábeis) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/35476. Acesso em: 2 maio 2024.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Maria Eduarda Silva Sant'Ana, Kascilene Gonçalves Machado, Stela Cristina Hott Corrêa, Marcos Luiz Lins Filho
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao publicarem nesta revista, os autores concordam em manter os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.