The construction of an intergenerational action at school

challenges and potentialities

Authors

  • Janaína Maria Oliveira Lima Universidade Federal do Paraná
  • Cleiton Henrique dos Reis Universidade Federal do Paraná
  • Michaela Camargo Docente na Prefeitura Municipal de Curitiba
  • Lucélia Justino Borges Universidade Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE-v23n12024-71080

Keywords:

Elderly, Child, Aging, School, Intergenerational

Abstract

This report originates from an intergenerational initiative titled “Envelhecimento na sociedade e nos esportes” developed and implemented at a public school in the municipality of Curitiba in the year 2022. The intervention aimed to expand children's perspectives on aging, as well as promote intergenerational interactions among children, adults, and the elderly. The main challenge encountered was related to the time required for the planned activities. Some strengths of the initiative included the school-university relationship as a teaching and learning space, children's engagement, the (re)consideration of stereotypes, the exchange between generations, and representativeness. Thus, the possibility of establishing and promoting intergenerational connections was fostered through university outreach in conjunction with Brazilian basic education. The intervention's proposal was configured to break down paradigms and stereotypes among different generations, demonstrating intergenerational initiatives at school to be an excellent and powerful gerontological teaching and learning action.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Janaína Maria Oliveira Lima, Universidade Federal do Paraná

Graduate in Physical Education (ABI), Federal University of Paraná, State of Paraná, Brazil; scholarship holder of the EnvelheSendo Project at the same institution.

Cleiton Henrique dos Reis, Universidade Federal do Paraná

Graduating in Physical Education, Federal University of Paraná, State of Paraná, Brazil.

Michaela Camargo, Docente na Prefeitura Municipal de Curitiba

PhD in Education, Federal University of Paraná, State of Paraná, Brazil; teacher at the City Hall of Curitiba, State of Paraná, Brazil.

Lucélia Justino Borges, Universidade Federal do Paraná

PhD in Physical Education, Federal University of Santa Catarina, State of Santa Catarina, Brazil; professor at the Department of Physical Education at the Federal University of Paraná, State of Paraná, Brazil.

References

ALMEIDA, S. T. Envelhecimento bem-sucedido e as aprendizagens no esporte competitivo: uma forma de adaptação de atletas que praticam corrida. Revista Brasileira de Geriatria e Gerontologia, Rio de Janeiro, v. 14, n. 2, p. 233-239, abr. 2011. DOI 10.1590/S1809-98232011000200005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbgg/a/JQPb8pndCf84ZRMSVcWyKXq/abstract/?lang=pt. Acesso em: 5 set. 2023.

ANTUNES, M. D. C. P.; MOREIRA, M. C. Educação intergeracional e envelhecimento bem-sucedido. Revista Brasileira de Ciências do Envelhecimento Humano, Passo Fundo, v. 15, n. 1, p. 21-32, 2018. DOI 10.5335/rbceh.v15i1.6052. Disponível em: https://seer.upf.br/index.php/rbceh/article/view/6052/114114473. Acesso em: 4 set. 2023.

BRASIL. Lei nº 10.741, de 1º de outubro de 2003. Dispõe sobre o Estatuto da Pessoa Idosa e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 1 out. 2003. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.741.htm. Acesso em: 30 jan. 2024.

BRASIL. Lei nº 14.423, de 22 de julho de 2022. Altera a Lei no 10.741, de 1º de outubro de 2003, para substituir, em toda a Lei, as expressões “idoso” e “idosos” pelas expressões “pessoa idosa” e “pessoas idosas”, respectivamente. Diário Oficial da União, Brasil, 22 jul. 2022. Disponível em: https://legis.senado.leg.br/norma/36111502/publicacao/36113477. Acesso em: 30 jan. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 16 mar. 2023.

CURITIBA. Referencial da educação integral em tempo ampliado da rede municipal de ensino de Curitiba. 2020. Disponível em: https://educacao.curitiba.pr.gov.br/conteudo/referencial-da-educacao-integral-em-tempo-ampliado/11704. Acesso em: 19 nov. 2023.

GOLDMAN, S. N. As dimensões culturais, sociais e políticas do envelhecimento. In: ALVES JUNIOR, E. D. (org.). Envelhecimento e vida saudável. Rio de Janeiro: Apicuri, 2009. p. 27-41. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/236561/envelhecimentoVidaSaudavel.pdf?sequence=1. Acesso em: 21 set. 2023.

LUCHESI, B. M.; DUPAS, G.; PAVARINI, S. C. I. Avaliação da atitude de crianças que convivem com idosos em relação à velhice. Revista Gaúcha de Enfermagem, Porto Alegre, v. 33, n. 4, p. 33-40, 2012. DOI /10.1590/S1983-14472012000400004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rgenf/a/4CBqpw9VRc5QCk9MyTfyVnv/?lang=pt. Acesso em: 5 set. 2023.

OPAS. Organização Pan-Americana de Saúde. Década do envelhecimento saudável nas Américas. 2020. Disponível em: https://www.paho.org/pt/decada-do-envelhecimento-saudavel-nas-americas-2021-2030. Acesso em: 4 set. 2023.

SCHNEIDER, R. H.; IRIGARAY, T. Q. O envelhecimento na atualidade: aspectos cronológicos, biológicos, psicológicos e sociais. Estudos de Psicologia, Campinas, v. 25, n. 4, p. 585-593, 2008. DOI 10.1590/S0103-166X2008000400013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/estpsi/a/LTdthHbLvZPLZk8MtMNmZyb/?lang=pt#. Acesso em: 21 set. 2023.

TARALLO, R. S.; NERI, A. L.; CACHIONI, M. Atitudes de idosos e de profissionais em relação a trocas intergeracionais. Revista Brasileira de Geriatria e Gerontologia, Rio de Janeiro, v. 20, n. 3, p. 423-431, 2017. DOI 10.1590/1981-22562017020.160194. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbgg/a/HwQrCFSKZxS6styFw65VHyz/?lang=pt#. Acesso em: 21 set. 2023.

TODARO, M. Á.; CACHIONI, M. Representações da velhice: uma análise dos desenhos de crianças, antes e depois de uma ação educativa gerontológica. Horizontes, Itatiba, v. 40, n. 1, p. 1-22, 2022. DOI 10.24933/horizontes.v40i1.1212. Disponível em: https://revistahorizontes.usf.edu.br/horizontes/article/view/1212/664. Acesso em: 20 set. 2023.

VIEIRA, Y. O. et al. Estereótipos dos idosos retratados nos desenhos animados da filmografia ocidental. Kairós Gerontologia, São Paulo, v. 19, n. 3, p. 91-112, 2016. DOI 10.23925/2176-901X.2016v19i3p91-112. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/kairos/article/view/31554/22006. Acesso em: 24 jun. 2023.

Published

2024-06-07

How to Cite

LIMA, J. M. O.; REIS, C. H. dos; CAMARGO, M.; BORGES, L. J. The construction of an intergenerational action at school: challenges and potentialities. Revista Em Extensão, Uberlândia, v. 23, n. 1, p. 265–279, 2024. DOI: 10.14393/REE-v23n12024-71080. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/71080. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiência