The extension project “Viva a vida, alegria, alegria!”

an experience with elderly women who practice circular dances in the municipality of Naviraí, Mato Grosso do Sul, Brazil

Authors

  • Jozil dos Santos Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso do Sul https://orcid.org/0000-0002-8320-461X
  • Ana Karyna de Lima Talarico Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso do Sul

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE-v23n12024-69675

Keywords:

Circular dances, Socialization, Elderly women

Abstract

This text presents an experience report on the extension project “Viva a vida, alegria, alegria” which was developed with a group of elderly women at the Centro de Convivência do Idoso in the municipality of Naviraí/MS. The general objective of the work is to present the extension project “Viva a vida, alegria, alegria!” which started in 2019 at the Federal Institute of Mato Grosso do Sul, campus Naviraí. The text has the specific objectives of describing the benefits of circular dances as an activity that seeks the social, psychological, and physical well-being of the participants; succinctly describing the project; and presenting the action of circular dancing in the development of socialization in the lives of elderly women. For this purpose, a bibliographical, exploratory, and documentary research was carried out.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jozil dos Santos, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso do Sul

Master in Education Sciences, University of San Lorenzo, Paraguay; professor at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Mato Grosso do Sul, Naviraí campus, Mato Grosso do Sul, Brazil; coordinator of the Center for Assistance to People with Specific Educational Needs (NAPNE).

Ana Karyna de Lima Talarico, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso do Sul

Specialist in Teaching for Scientific and Technological Professional Education, Federal Institute of Education, Science and Technology of Mato Grosso do Sul, Naviraí campus, State of Mato Grosso do Sul, Brazil; degree and bachelor's degree in Physical Education, Faculty of Administration of Fátima do Sul, State of Mato Grosso do Sul, Brazil.

References

ANDRADE, M. M. Introdução à metodologia do trabalho científico. 10. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

BARTON, A. Danças circulares: dançando o caminho sagrado. São Paulo: Editora Triom, 2012.

BRASIL. Lei n. 10.741, de 1º de outubro de 2003. Dispõe sobre o Estatuto da Pessoa Idosa e dá outras providências. Brasília, DF, 2003. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.741.htm. Acesso em: 14 maio 2024.

BRASIL. Ministério da Cultura. A Inclusão Cultural da Pessoa Idosa. Secretaria da Identidade e da Diversidade Cultura. Brasília, DF, 2010.

BRASIL. Ministério do Desenvolvimento e Assistência Social, Família e Combate à Fome. Nota Informativa n. 5/2023 MDS/SNCF. Envelhecimento e o direito ao cuidado. Secretaria Nacional da Política de Cuidados e Família. 2023. Disponível em: https://www.gov.br/mds/pt-br/noticias-e-conteudos/desenvolvimento-social/noticias-desenvolvimento-social/mds-lanca-diagnostico-sobre-envelhecimento-e-direito-ao-cuidado/Nota_Informativa_N_5.pdf. Acesso em: 14 maio 2024.

BRASIL. Resolução n. 001, de 21 de fevereiro de 2013. Dispõe sobre o reordenamento do Serviço de Convivência e Fortalecimento de Vínculos - SCFV, no âmbito do Sistema Único da Assistência Social – SUAS, pactua os critérios de partilha do cofinanciamento federal, metas de atendimento do público prioritário e, dá outras providências. Brasília, DF, 2013. Disponível em: https://www.sigas.pe.gov.br/files/10142015092330-resolucao.no.01.de.21.de.fevereiro.de.2013.dispoe.sobre.o.reordenamento.do.servico.de.convivencia.e.fortalecimento.de.vinculos.scfv.pdf. Acesso em: 22 maio 2024.

COSTA, A. L. B. Dança: uma herança à disposição de todos. In: RAMOS, R. C. M. Danças circulares sagradas: uma proposta de educação e cura. São Paulo: Triom, 1998. p. 17-26.

FLEURY, T. M. A.; GONTIJO, D. T. As danças circulares e as possíveis contribuições da terapia ocupacional para as idosas. Estudos interdisciplinares sobre o envelhecimento, Porto Alegre, v. 9., p. 75-90, 2006. DOI 10.22456/2316-2171.4786. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/ RevEnvelhecer/article/view/4786. Acesso em: 17 out. 2021.

OSTETTO, L. E. Da pedagogia à vênus de Milo: sobre dançar na roda, silenciar, cultivar a dúvida e reinventar caminhos. In: SEMINÁRIO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO – REGIÃO SUL, 6., 2006, Santa Maria. Anais [...]. Santa Maria: Editora da UFSM, 2006. Disponível em: http://www.portalanpedsul.com.br/admin/uploads/2006/Formacao_do_Professor/Painel/06_52_55_PA240.pdf. Acesso em: 20 out. 2021.

RAMOS, R. C. L. Danças circulares sagradas: uma proposta de educação e cura. São Paulo: Triom, 2002.

SARAIVA, M. C. O sentido da dança: arte, símbolo, experiência vivida e representação. Movimento, Porto Alegre, v. 11. n. 3, p. 219-242, set./dez. 2005. DOI 10.22456/1982-8918.2879. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/2879. Acesso em: 23 maio. 2024.

SOEIRO, R. O. F. P. O impacto percebido da dança na qualidade de vida de um grupo de idosos: estudo exploratório. 2015. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Universidade Católica Portuguesa, Porto, 2015. Disponível em: https://repositorio.ucp.pt/bitstream/10400.14/20492/1/DISSERTA%C3%87%C3%83O%20RITA%20SOEIRO.pdf. Acesso em: 21 out. 2021.

TEIXEIRA, S. S. F.; SOUZA, M. T. A dança circular na resolução de situações-problema em aulas de Educação Física. Motriz, Rio Claro, v. 16, n. 4, p. 1.052-1.059, out./dez. 2010. DOI 10.5016/1980-6574.2010v16n4p1052. Disponível em: https://www.scielo.br/j/motriz/a/3vxLHMNzyjFBZL3YTW8JgxG/?format=pdf. Acesso em: 20 out. 2021.

Published

2024-06-07

How to Cite

SANTOS, J. dos; TALARICO, A. K. de L. The extension project “Viva a vida, alegria, alegria!”: an experience with elderly women who practice circular dances in the municipality of Naviraí, Mato Grosso do Sul, Brazil. Revista Em Extensão, Uberlândia, v. 23, n. 1, p. 222–238, 2024. DOI: 10.14393/REE-v23n12024-69675. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/69675. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiência