University Extension Project in Anatomy

participants' perception

Authors

  • Luis Eduardo Genaro Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"
  • Maria Carolina Stoco Fazanaro Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"
  • José Victor Marconato Universidade São Francisco
  • Ticiana Sidorenko de Oliveira Capote Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" https://orcid.org/0000-0003-0979-5826

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE-v22n22023-69219

Keywords:

Anatomy, Education, Human body, University extension, Museum

Abstract

The objective of this study was to evaluate the perception of the public related to the extension project “Anatomy as a form of interaction between University and Community” of the Faculty of Dentistry of Araraquara, UNESP. A questionnaire with six questions was made available for the public to answer after participating in the project. The answers were analyzed through a descriptive analysis. According to the results obtained in the study, it was observed that the expectations of the participants were met after participating in the project. It was concluded that most of the participants were satisfied, in addition, they reported that they learned even more about the anatomy of the human body.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luis Eduardo Genaro, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"

Master's student in the Postgraduate Program in Public Health in Dentistry at the Faculty of Dentistry of Araçatuba, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Araçatuba, Brazil.

Maria Carolina Stoco Fazanaro , Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"

Graduated in Dentistry from the São Paulo State University "Júlio de Mesquita Filho", São Paulo, Brazil.

José Victor Marconato, Universidade São Francisco

Graduating in Medicine at Universidade São Francisco, São Paulo, Brazil.

Ticiana Sidorenko de Oliveira Capote, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"

PhD in Dental Sciences from the Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Araraquara, Brazil; assistant professor at the Department of Morphology and Children's Clinic, Faculty of Dentistry of Araraquara, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”.

References

BRÊTAS, J. R. S.; PEREIRA, S. R. Projeto de extensão universitária: um espaço para formação profissional e promoção da saúde. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 5, n. 2, p. 367-380, 2007. DOI 10.1590/S1981-77462007000200008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tes/a/Bvpcvg9P6JqZXnBTBfq5v9h/abstract/?lang=pt#. Acesso em: 27 jan. 2023.

CAPOTE, T. S. O. et al. Avaliação do grau de satisfação do público-alvo do projeto de extensão universitária “palestras e demonstrações práticas sobre anatomia humana”. In: TOLEDO, L. V. Ciências da Saúde em Debate. Ponta Grossa: Atena Editora, 2022. p. 221-229. (Coleção Ciências da Saúde em Debate v. 2).

CERRI, B. R. et al. Projeto de extensão: anatomia humana para os ensinos fundamental e médio. In: CONGRESSO DE EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA DA UNESP, 8., 2015, Rio Claro. Anais [...]. Rio Claro: UNESP, 2015. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/server/api/core/bitstreams/8e228638-c42a-46f2-ac15-8a5d64c36cb3/content. Acesso em: 27 jan. 2023.

CONTO, F. Interação entre o departamento de morfologia da universidade de Passo Fundo e a comunidade regional: uma atividade de extensão universitária. Revista Diálogos, Brasília, v.19, n. 1, p. 17-23, 2014. Disponível em: https://portalrevistas.ucb.br/index.php/RDL/article/download/5104/3517. Acesso em: 30 jan. 2023.

COSTA, B. B. et al. Corpo humano real e fascinante: a extensão universitária como um elo integrador entre o ensino médio/profissionalizante e o superior. Revista Extendere, Mossoró, v. 1, n. 2, 2013.

CRUZ, B. P. A. et al. Extensão universitária e responsabilidade social: 20 anos de experiência de uma instituição de ensino superior. Revista de Gestão Social e Ambiental, São Paulo, v. 5, n. 3, p. 3-16, 2012. DOI 10.24857/rgsa.v5i3.450. Disponível em: https://rgsa.emnuvens.com.br/rgsa/article/view/450. Acesso em: 27 jan. 2023.

DUARTE, V. S. et al. “Brincando com a fisiologia humana”: relato de uma extensão universitária. Ciência em Extensão, São Paulo, v. 8, n. 1, p. 98-106, 2012. Disponível em: https://ojs.unesp.br/index.php/revista_proex/article/view/452. Acesso em: 30 jan. 2023.

FERREIRA, G. et al. Museu de anatomia: do ensino básico ao superior. In: SANTOS, I. L. V. L.; SILVA, C. R. C. (org.). O estudo de anatomia simples e dinâmico 3. Ponta Grossa: Atena Editora, 2019. p. 90-98. Disponível em: http://educapes.capes.gov.br/handle/capes/553304. Acesso em: 30 jan. 2023.

FORNAZIERO, C. C.; GIL, C. R. R. Novas tecnologias aplicadas ao ensino da anatomia humana. Revista Brasileira de Educação Médica, Brasília, v. 27, n. 2, p. 141-146, 2003. DOI 10.1590/1981-5271v27.2-009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbem/a/jWHzNCxvhVNkBcLcGgpXDRh/abstract/?lang=pt#. Acesso em: 30 jan. 2023.

HALLAM, E. The anatomy museum: death and the body displayed. Reaktion Books: London, 2016.

HENNINGTON, E. A. Acolhimento como prática interdisciplinar num programa de extensão universitária. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 21, n. 1, p. 256-265, 2005. DOI 10.1590/S0102-311X2005000100028. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csp/a/kh3QF9YmJ6wsbQdxbYBjJBg/abstract/?lang=pt. Acesso em: 30 jan. 2023.

LIMA, V. M.; PEREIRA, K. F. Processo de formação dos monitores do museu de anatomia humana e comparativa. Itinerarius Reflectionis, Goiânia, v. 6, n. 1, 2010. DOI 10.5216/rir.v1i8.992. Disponível em: https://revistas.ufj.edu.br/rir/article/view/20370. Acesso em: 30 jan. 2023.

PERRY, D. L. Beyond cognition and affect: the anatomy of a museum visit. In: THOMPSON, D. Visitor studies: theory, research and practice: collected papers from the 1993 Visitor Studies Conference. Novo México: Albuquerque, 1993. p. 43-47. Disponível em

https://www.informalscience.org/sites/default/files/VSA-a0a4n2-a_5730.pdf. Acesso em: 21 jan. 2023.

RIBEIRO, M. G. Museu de ciências morfológicas: um lugar diferente na Universidade Federal de Minas Gerais. História, Ciências, Saúde, Rio de Janeiro, v. 12, p. 339-348, 2005. DOI 10.1590/S0104-59702005000400017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/hcsm/a/84MpcjHq7XzMvCqRW8XMCBD/?lang=pt. Acesso em: 30 jan. 2023.

RODRIGUES, G. B. et al. A participação dos alunos no projeto de extensão “palestras e demonstrações práticas sobre anatomia humana”. In: CONGRESSO DE EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA DA UNESP, 8., 2015, Rio Claro. Anais [...]. Rio Claro: UNESP, 2015. p. 1-4. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/142618. Acesso em: 27 jan. 2023.

SILVA, A. A. et al. O uso do biscuit como ferramenta complementar ao ensino de anatomia humana: um relato de extensão universitária. Revista Ciência em Extensão, São Paulo, v. 10, n. 2, p. 47-54, 2014. Disponível em: https://ojs.unesp.br/index.php/revista_proex/article/view/849. Acesso em: 27 jan. 2023.

SILVA, C. H. et al. Conhecendo a anatomia: a integração da universidade com a educação básica. Itinerarius Reflectionis, Goiânia, v. 12, n. 2, 2016. DOI 10.5216/rir.v12i2.40965. Disponível em: https://revistas.ufj.edu.br/rir/article/view/40965. Acesso em: 30 jan. 2023.

SOUZA, N. B. et al. Extensão ou assistencialismo? Arena e atores dos programas institucionais de extensão em anatomia na Universidade Federal de Goiás. Arquivos do Mudi, Maringá, v. 5, n. 2, p. 40-46, 2001.

TORRE, R. G. The importance of the sense of touch in virtual and real environments. Ieeexplore, [s. l.], v. 13, n. 3, p. 24-30, 2006. DOI 10.1109/MMUL.2006.69. Disponível em: https://ieeexplore.ieee.org/document/1667971. Acesso em: 30 jan. 2023.

VALLINOTO, I. M. V. C. et al. O ensino de anatomia humana como ferramenta metodológica de promoção da diminuição das disparidades sociais. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA, 2., 2004, Belo Horizonte. Anais [...]. Belo Horizonte: UFMG, 2004.

Published

2023-12-22

How to Cite

GENARO, L. E.; FAZANARO , M. C. S.; MARCONATO, J. V.; SIDORENKO DE OLIVEIRA CAPOTE, T. University Extension Project in Anatomy: participants’ perception. Revista Em Extensão, Uberlândia, v. 22, n. 2, p. 170–181, 2023. DOI: 10.14393/REE-v22n22023-69219. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/69219. Acesso em: 23 jul. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiência