Environmental Science Fair
a strategy for teaching and popularizing Science in Marechal Deodoro, State of Alagoas, Brazil
DOI:
https://doi.org/10.14393/REE-v23n12024-68165Keywords:
Sustainable Development, Environmental Sciences, Environmental education, Science teachingAbstract
The environmental issue is increasingly presented as crucial to the quality of life on earth, making it necessary to train citizens in the knowledge and critical sense about the environment, and in the aspects and impacts that surround it. Based on this premise, the Marechal Deodoro/AL Environmental Science Fair Project was developed, which has already been consolidated in four editions, with the fifth edition in the organization phase. Aiming to present the methodological procedures and relevant results of the project in its four editions already carried out, this article was developed in a case study format. As a result, the generation of knowledge was observed through active methods that enabled the promotion of knowledge about environmental sciences, and the popularization of sciences in the municipality of Marechal Deodoro and adjacent regions, focusing on the dissemination of knowledge related to sustainable development and the improvement of the life quality of the population.
Downloads
References
FERREIRA, M. I. A. et al. O meio ambiente sob meu olhar: a fotografia como instrumento de educação ambiental. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 8., 2022, Campina Grande. Anais [...]. Campina Grande: Realize, 2022. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/89781. Acesso em: 13 mar. 2024.
FIORI, A. P. S. M.; RODRIGUES, A. L.; FERREIRA, M. I. A. A feira de ciências como espaço não formal de ensino: um instrumento de aprendizagem e ampliação de conhecimentos relacionados a ciências ambientais. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 7., 2020, Campina Grande. Anais [...]. Campina Grande: Realize, 2020. Disponível em: https://editorarealize.com.br/index.php/artigo/visualizar/67621. Acesso em: 12 mar. 2024.
FIORI, A. P. S. M. et al. A ciência através da poesia: conexões com a educação ambiental. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 8., 2022, Campina Grande. Anais [...]. Campina Grande: Realize, 2022. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/artigo/visualizar/89976. Acesso em: 13 mar. 2024.
FRANCISCO, A. M.; BARBOSA, J. S.; PUHL, C. Falhas de comunicação dentro das organizações. Revista Tecnológica da UniFatec-PR, Curitiba, v. 11, n. 1, 2020. Disponível em: http://chamadosfatecpr.com.br/revista/index.php/fatec/article/view/3. Acesso em: 13 mar. 2023.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 1999.
HARTMANN, A. M.; ZIMMERMANN, E. Feira de ciências: a interdisciplinaridade e a contextualização em produções de estudantes de ensino médio. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 7., 2009, Florianópolis. Anais [...]. Florianópolis: ABRAPEC, 2009. Disponível em: http://www.fep.if.usp.br/~profis/arquivos/viienpec/VII%20ENPEC%20-%202009/www.foco.fae.ufmg.br/cd/pdfs/178.pdf. Acesso em: 13 mar. 2024.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Cidades e Estados. Marechal Deodoro. Governo Federal. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/cidades-e-estados/al/marechal-deodoro.html. Acesso em: 13 mar. 2024.
LACERDA JUNIOR, J. C.; NORONHA, E. L. A Feira Manaus Moderna: um espaço não-formal para o ensino de Ciências. Areté, Manaus, v. 7, n. 13, p. 212-221, 2014. Disponível em: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/2972. Acesso em: 13 mar. 2024.
NUNES, S. M. T. et al. A feira de ciências da UFCAT: a transdisciplinaridade na educação básica. Humanidades & Inovação, Palmas, v. 8, n. 43, p. 226-241, 2021. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/5028. Acesso em: 13 mar. 2024.
PINHEIRO, A. R.; CARDOSO, S. P. O lúdico no ensino de ciências: uma revisão na Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências. Revista Insignare Scientia, Cerro Largo, v. 3, n. 1, p. 57-76, 2020. DOI 10.36661/2595-4520.2020v3i1.11102. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/11102. Acesso em: 13 mar. 2024.
RAUPP, F. M.; BEUREN, I. M. Metodologia da pesquisa aplicável às ciências. In: BEUREN, I. M. (org.). Como elaborar trabalhos monográficos em contabilidade: teoria e prática. São Paulo: Atlas, 2006. p. 76-97.
RODRIGUES, A. L. et al. A construção de maquetes sustentáveis como estratégia de educação ambiental. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 8., 2022, Campina Grande. Anais [...]. Campina Grande: Realize, 2022. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/89772. Acesso em: 13 mar. 2024.
SILVA, J. H.; BASTOS, A. L. Análise da zona costeira de Marechal Deodoro/AL: desenvolvimento turístico, populacional e sustentável. In: CONGRESSO NORTE NORDESTE DE PESQUISA E INOVAÇÃO, 7., 2012, Tocantins. Anais [...]. Tocantins: IFTO, 2012.
WIKIPÉDIA. Marechal Deodoro (Alagoas). Wikipedia. Disponível em: https://pt.wikipedia.org/wiki/Marechal_Deodoro_(Alagoas). Acesso em: 28 jan. 23.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ana Paula Santos de Melo Fiori
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao publicarem nesta revista, os autores concordam em manter os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.