Dissemination and popularization of science in the Araguaia region, east of Mato Grosso
DOI:
https://doi.org/10.14393/REE-v23n12024-68150Keywords:
Popularization of Science, Scientific dissemination, SNCT-Araguaia, MuHNA, Natural History MuseumAbstract
The Brazilian National Week of Science and Technology, promoted annually by government agencies, aims to develop actions for the dissemination and popularization of science to bring scientific and technological knowledge to society. This work reports the experience of the Araguaia Museum of Natural History (MuHNA) in promoting the popularization of science in the eastern region of Mato Grosso, from the cities Barra do Garças and Água Boa, reaching an approximate audience of 6,000 participants in the third edition of SNCT-Araguaia in scientific dissemination actions. It is highlighted, in this experience report, the fundamental role of strategic communication actions for the dissemination of information about the scientific knowledge presented in the event.
Downloads
References
ALBAGLI, S. Divulgação científica: informação científica para cidadania. Ciência da Informação, Brasília, v. 25, n. 3, p. 396-404, 1996. DOI 10.18225/ci.inf.v25i3.639. Disponível em: https://revista.ibict.br/ciinf/article/view/639. Acesso em: 12 dez. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília: MEC; SEB, 2010.
BUENO, W. C. Comunicação científica e divulgação científica: aproximações e rupturas conceituaiss. Informação & Informação, Londrina, v. 15, p. 1-12, 2010. DOI 10.5433/1981-8920.2010v15n1espp1. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/6585. Acesso em: 12 dez. 2023.
COIMBRA-ARAUJO, C. et al. Ações de divulgação e popularização das ciências exatas via ambientes virtuais e espaços não formais de educação. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 34, n. 2, p. 649-668, 2017. DOI 10.5007/2175-7941.2017v34n2p649. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2017v34n2p649. Acesso em: 7 fev. 2024.
FARIA, F. B.; PASCOTTO, M. C. Público visitante do Museu de História Natural do Araguaia. Revista Múltiplos Olhares em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 12, 2022. DOI 10.35699/2237-6658.2022.39750. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/39750. Acesso em: 7 fev. 2024.
GARROTI, C. P. Semana Nacional de Ciência e Tecnologia no Brasil: avanços e desafios. 2014. Dissertação (Mestrado em Divulgação Científica e Cultural) – Programa de Pós-Graduação em Divulgação Científica e Cultural, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, São Paulo, 2014.
GERMANO, M. G.; KULESZA, W. A. Popularização da ciência: uma revisão conceitual. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 24, n. 1, p. 7-25, 2008. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/1546. Acesso em: 7 fev. 2024.
MARTEIS, L. S.; STEFFLER, L. M.; SANTOS, R. L. C. Abordagem sobre dengue na educação básica em Sergipe: análise de cartilhas educativas. Scientia Plena, Sergipe, v. 7, n. 6, 2011. Disponível em: https://scientiaplena.org.br/sp/article/view/191. Acesso em: 7 fev. 2024.
NATAL, C. B.; ALVIM, M. H. A divulgação científica e a inclusão social. Revista do Encontro de Divulgação de Ciência e Cultura, Campinas, v. 5, n. 1, p. 76-86, 2018. Disponível em: https://revistas.iel.unicamp.br/index.php/edicc/article/view/5964. Acesso em: 7 fev. 2023.
ONU. Organização das Nações Unidas. Os Objetivos de Desenvolvimento Sustentável no Brasil. Disponível em: https://brasil.un.org/pt-br/sdgs/4. Acesso em: 21 jan. 2023.
PORFIRO, L. D.; BALDINO, J. M. Perspectivas teórico-conceituais de popularização da ciência: vulgarização, alfabetização científica e divulgação científica. Revista Contemporânea de Educação, Inhumas, v. 3, 2018. Disponível em: https://seer.facmais.edu.br/rc/index.php/RCE/article/view/25. Acesso em: 7 fev. 2024.
RAZUK, F. B.; SANTOS, W. L. P. A popularização da ciência na Semana Nacional de Ciência e Tecnologia: um estudo de caso, sob o enfoque CTS, da participação de uma instituição de pesquisa. In: CONGRESSO INTERNACIONAL SOBRE INVESTIGACIÓN EN DIDÁCTICA DE LAS CIENCIAS, 10., 2017. Anais [...]. Sevilla: Universidad Autònoma de Barcelona, 2017. Disponível em: https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/337022. Acesso em: 16 jan. 2023.
RENDEIRO, M. F. B.; GONÇALVES, C. B. Divulgação e popularização da ciência: relato
de experiência do projeto “Ciência às 7 e meia”. Areté, Manaus, v. 7, n. 13, p. 222-231, 2014. Disponível
https://periodicos.uea.edu.br/index.php/arete/article/view/117. Acesso em:
jan. 2023.
SILVA JUNIOR, V. N. O que é a Semana Nacional de Ciência e Tecnologia? 2023. Disponível em: https://semanact.mcti.gov.br/o-que-e-a-semana-nacional-de-ciencia-e-tecnologia/. Acesso em: 16 jan. 2024.
ZIMMERMANN, E.; MAMEDE, M. Novas direções para o letramento científico: pensando o Museu de Ciência e Tecnologia da Universidade de Brasília. In: REUNIÓN DE LA RED-POP, 9., 2005. Anais [...]. Rio de Janeiro, 2005.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Márcia Cristina Pascotto, Deyvisson Pereira Costa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao publicarem nesta revista, os autores concordam em manter os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.