The transversality of science and technology to achieve the Sustainable Development Goals

Authors

  • Xênia de Castro Barbosa Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de Rondônia https://orcid.org/0000-0002-8082-6974
  • Tiago Lins de Lima Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de Rondônia
  • Deivis Nascimento dos Santos Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de Rondônia
  • Kaio Alexandre da Silva Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de Rondônia

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE-v22n22023-68147

Keywords:

Extensão social, Literacia Científica, Desenvolvimento Sustentável

Abstract

This article aims to communicate the reflections and experiences developed through the project “The transversality of science and technology to achieve the Sustainable Development Goals”, which supported the 18th National Week of Science, and Technology of the Rondônia’s Federal Institute of Education, Science and Technology. This project, of an extensionist nature, had the general objective of collaborating for the dissemination and popularization of science in Amazonian communities in the State of Rondônia, through scientific and technological activities aimed at critical reflection on the urgency of transversal actions of scientific production and technology applied to the achievement of the Sustainable Development Goals (SDG). Twenty different activities about science popularization were carried out in nine municipalities in the State of Rondônia, including three indigenous villages of different ethnic groups (Surui, Wari', and Karitiana) and a riverside community. It is estimated that the activities carried out, due to their dialogical and welcoming profile of different worldviews, have contributed to the participants’ awareness of the value of science and the need for integrated actions in favor of sustainable development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Xênia de Castro Barbosa, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de Rondônia

PhD in Geography from the Federal University of Paraná, Brazil; professor at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Rondônia, Brazil.

Tiago Lins de Lima, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de Rondônia

Master in Geography from the Federal University of Rondônia, Brazil; professor at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Rondônia.

Deivis Nascimento dos Santos, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de Rondônia

PhD student in Literature, Language and Identity at the Federal University of Acre, Brazil; professor at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Rondônia, Brazil.

Kaio Alexandre da Silva, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de Rondônia

PhD student in Biodiversity and Biotechnology at the State University of Maranhão, Brazil; professor at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Rondônia, Brazil.

References

BARCELLOS, C. et al. Mudanças climáticas e ambientais e as doenças infecciosas: cenários e incertezas para o Brasil. Epidemiologia e Serviços de Saúde, Brasília, v. 18, n. 3, p. 285-304, 2009. DOI 10.5123/S1679-49742009000300011. Disponível em: http://scielo.iec.gov.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1679-49742009000300011&lng=pt&nrm=is. Acesso em: 13 jan. 2023.

BOFF, L. Sustentabilidade: o que é e o que não é. Rio de Janeiro: Vozes, 2015.

BOURDIEU, P. Os usos sociais da ciência: por uma sociologia clínica do campo científico. São Paulo: UNESP, 2004.

BRANSCOMB, A. W. Knowing how to know. Science, Technology, & Human Values, Sydney, v. 6, n. 36, p. 5-9, 1981.

CARVALHO, G. S. Literacia científica: conceitos e dimensões. Lisboa: Lidel, 2009.

CEREZO, J. Ciência, tecnologia e sociedade: o estado da arte na Europa e nos Estados Unidos. In: SANTOS, L. W. et al. (org.). Ciência, tecnologia e sociedade: o desafio da interação. Londrina: IAPAR, 2004. p. 3-38.

DAGNINO, R; FRAGA, L. Os estudos sobre ciência, tecnologia e sociedade e a educação: mais além da participação pública na ciência. Redes, Buenos Aires, v. 16, n. 31, p. 123-144, 2010. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/907/90721346006.pdf. Acesso em: 13 jan. 2023.

FREIRE, P. Extensão ou comunicação?. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1980.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GALEFFI, D. A. A transversalidade da ciência nas suas relações com a vida: questões polilógicas emergentes no campo ético. In: OLIVEIRA JÚNIOR, O. B. A transdisciplinaridade da ciência nas suas relações com a vida. Ponta Grossa: Atena, 2022. p. 6-15.

HARVEY, D. O novo imperialismo. São Paulo: Ed. Loyola, 2004.

HUERGO, J. La popularización, mediación y negociación de significados. In: SEMINÁRIO LATINOAMERICANO ESTRATÉGIAS PARA LA FORMACIÓN DE POPULARIZADORES EN CIENCIAS Y TECNOLOGÍA, 2001, La Plata. Anais [...]. La Plata: RedPOP, 2001.

KUHN, T. A estrutura das revoluções científicas. São Paulo: Editora Perspectiva S.A., 1997.

KRENAK, A. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.

LIMA, M. T.; NEVEZ, E. F.; DAGNINO, R. Popularização da ciência no Brasil: entrada na agenda pública, de que forma? Jcom, Trieste, v. 7, n. 4, 2008.

OCDE. Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico. The PISA 2003 Assessment Framework – Mathematics, Reading, Science and problem solving knowledge and skills. 2003. Disponível em: http://www.oecd.org/dataoecd/46/14/33694881.pdf. Acesso em: 15 jan. 2023.

SANTOS, B. S.; MENESES, M. P. (org.). Epistemologias do sul. São Paulo: Cortez. 2010.

SHINN, T. Regimes de produção e difusão de ciência: rumo a uma organização transversal do conhecimento. Scientiae Studia, São Paulo, v. 6, n. 1, p. 11-42 2008. DOI 10.1590/S1678-31662008000100002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ss/a/ry8Hwy3LQjj487Wr3DzWTcy/abstract/?lang=pt. Acesso em: 14 jan. 2023.

Published

2023-12-22

How to Cite

BARBOSA, X. de C.; LIMA, T. L. de; SANTOS, D. N. dos; SILVA, K. A. da. The transversality of science and technology to achieve the Sustainable Development Goals. Revista Em Extensão, Uberlândia, v. 22, n. 2, p. 82–96, 2023. DOI: 10.14393/REE-v22n22023-68147. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/68147. Acesso em: 21 nov. 2024.