Informal Science and the crossroad between Art and Science

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE-v22n22023-68116

Keywords:

Dissemination of science, Dynamic Museums, Art-Science

Abstract

This paper describes, from a Project “Disseminating Science-Art in an interdisciplinary way for plurality in a sustainable world”, approved by CNPq, the history of a very large cycle of non formal activities of science. In a descriptive way, we will present the times since the Campinas’ Dynamic Museum of Science to the actions engendered by public policies of the different editions of the “National Science and Technology Week” (SNCT) and the Art-Science Workshops in more than three decades investing in education and popularization of knowledge. The objective will be to present the museum space as a possibility to develop activities that involve interdisciplinary knowledge, including: playfulness, indigenous culture, astronomy, interactive science, art-science.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcos Cesar Danhoni Neves, Universidade Estadual de Ponta Grossa

PhD in Education from the State University of Campinas, São Paulo, Brazil; post-doctoral internship at Università La Sapienza Di Roma, Italy and at Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, São Paulo, Brazil; professor at the State University of Ponta Grossa, Paraná, Brazil.

Josie Agatha Parrilha da Silva

PhD in Education for Science from the State University of Maringá, Paraná, Brazil; post-doctoral internship at Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, São Paulo, Brazil; associate professor at the State University of Ponta Grossa, Paraná, Brazil; leader of the Interaction between Art, Science and Education Research Group: dialogues and interfaces in the Visual Arts (Interart) and coordinator of the Interaction between Art and Science Extension Project (Interarc) in extension activities with an interdisciplinary focus.

References

ABCMC. Associação Brasileira de Centros e Museus de Ciência. Centros e museus de ciência do Brasil. Rio de Janeiro: UFRJ; Casa da Ciência; Fiocruz; Museu da Vida, 2015. Disponível em: https://www.museudavida.fiocruz.br/index.php/publicacoes/livros/714-tcc-23. Acesso em: 3 jan. 2023.

ASC. Assessoria de Comunicação da Universidade Estadual de Maringá. MUDI: é brincando que se aprende. UEM, Maringá, 24 jun. 2014. Disponível em: http://www.noticias.uem.br/index.php?option=com_content&view=article&id=18735:mudi-- brincando-que-se-aprende&catid=986&Itemid=210. Acesso em: 15 jan. 2023.

BBC. BBC News Brasil. Museu Nacional: em 10 anos, fogo dizima ao menos 8 prédios com tesouros culturais e científicos do país. BBC, 3 set. 2018. Disponível em: https://www.bbc.com/portuguese/brasil-45348664. Acesso em: 3 jan. 2023.

CAMARGO, P. Um físico que vasculha o céu dos índios. Folha de São Paulo, São Paulo, 29 out. 2002. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/folha/sinapse/ult1063u151.shtml. Acesso em: 3 jan. 2023.

FAHL, D. D. Marcas do ensino escolar presentes em museus e centros de ciências: um estudo da Estação Ciência e do MDCC. 2003. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2003. Disponível em: https://www.repositorio.unicamp.br/acervo/detalhe/300129. Acesso em: 3 jan. 2023.

FELONTA, S. M.; ROHR, R. V. Experiências extensionistas no projeto “Imagens da Vida: arte, saúde, história”. Em Extensão, Uberlândia, v. 21, n. 1, p. 176-191, 2022. DOI 10.14393/REE-v21n12022-63740. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/63740. Acesso em: 3 jan. 2023.

GALLERANI, L. G.; NEVES, M. C. D. Reflexões sobre o ensino de ciências: uma experiência no ensino de 1º grau. Campinas: Palavra Muda, 1989.

LOPES, M. M. Museu: uma perspectiva de educação em geologia. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de Campinas, Campinas, 1988. Disponível em: https://repositorio.unicamp.br/acervo/detalhe/17921. Acesso em: 3 jan. 2023.

MELLO, D. A. T. Design e ergonomia na divulgação da ciência e a questão dos museus para a alfabetização científica: o caso do Museo Galileo. 2021. Tese (Doutorado em Ensino de Ciência e Tecnologia) – Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciência e Tecnologia, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Ponta Grossa, 2021. Disponível em: https://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/24488. Acesso em: 3 jan. 2023.

SILVA, J. A. P.; NEVES, M. C. D. O codex Cigoli-Galileo: ciência, arte e religião num enigma copernicano. Maringá: EDUEM, 2015.

SILVA, J. M. N.; SANTOS, A. B. Exposição itinerante de física: efeitos na motivação dos estudantes de escolas de Janaúba, Minas Gerais. Em Extensão, Uberlândia, v. 20, n. 1, p. 162-178, 2021. DOI 10.14393/REE-v20n12021-58127. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/58127/32154. Acesso em: 3 jan. 2023.

TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

Published

2023-12-22

How to Cite

NEVES, M. C. D.; DA SILVA, J. A. P. Informal Science and the crossroad between Art and Science. Revista Em Extensão, Uberlândia, v. 22, n. 2, p. 68–81, 2023. DOI: 10.14393/REE-v22n22023-68116. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/68116. Acesso em: 4 dec. 2024.