Freedom in the knowledge society
what is my place?
DOI:
https://doi.org/10.14393/REE-v23n12024-68115Keywords:
Scientific divulgation, Independence of Brazil, Experiences, Valuing scienceAbstract
The report presents the activities carried out within the scope of the Project “Freedom in the knowledge society: what is my place?” contemplated in Call CNPQ/MCTI/FNDCT n. 05/2022 - SNCT 2022. The action, linked to the Tangram Research Group of the Federal University of Rio Grande (FURG), aimed to carry out pedagogical activities involving school communities in three cities in the extreme south of Brazil. Some participants took trolley rides along Molhes da Barra de Rio Grande, others got to know the FURG Museum Complex and all took part in guided tours of FURG's Carreiros Campus. In all activities, interventions were proposed to promote reflection on issues related to belonging, the importance, evolution, and valuation of technologies. In all, 300 participants were included, including teachers and students from schools in the municipal and state public school networks in the cities of Rio Grande, São José do Norte and Santa Vitória do Palmar, making it possible to constitute a space for reflection through the creation of a collaborative network between university-school-community of the region.
Downloads
References
FIGUEIREDO, T. D.; RODRIGUES, S. C. Professores e suas tecnologias: uma cultura docente em ação. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 36, 2020. DOI 10.1590/0102-4698179031. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/vF6rLhchQZMGVKwKHLR5NvH/. Acesso em: 26 mar. 2024.
GRAMSCI, A. Cadernos do cárcere. Volume 1: Introdução ao estudo da filosofia. A filosofia de Benedetto Croce. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1999.
LARROSA, J. Tremores: escritos sobre a experiência. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2016.
LÉVY, P. Cibercultura. Rio de Janeiro: Editora 34, 1999.
LÉVY, P. Inteligência coletiva: por uma antropologia do ciberespaço. 4. ed. São Paulo: Loyola, 2003.
MATOS, M. O que é a sociedade da informação? Educação, Sociedade & Cultura, Porto, n. 18, p. 7-23, 2002. Disponível em: https://repositorio-aberto.up.pt/bitstream/10216/14444/2/83372.pdf. Acesso em: 26 mar. 2024.
MATURANA, H. R. A ontologia da realidade. 3. ed. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2014.
MATURANA, H. R. Emoções e linguagem na educação e na política. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2009.
MATURANA, H. R. Uma nova concepção de aprendizagem. Dois pontos, Curitiba, v. 2, n. 15, p. 28-35, 1993. Disponível em: https://ead-tec.furg.br/images/textos/uma_nova_concepcao_aprendizagem.pdf. Acesso em: 26 mar. 2024.
MATURANA, H; VARELA, F. A árvore do conhecimento: as bases biológicas da compreensão humana. 8. ed. São Paulo: Palas Athena, 2010.
PAIS, L. C. Ensinar e aprender matemática. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Tiago Dziekaniak Figueiredo, Maria de Fátima Baldez Rodrigues
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao publicarem nesta revista, os autores concordam em manter os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.